SME

MDPT preferuje prepojenie Čiech s dunajskou vodnou cestou cez Záhorie

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky na dunajskú vodnú cestu (DVC) trasu, ktorá je v SR vymedzená prirodzeným tokom rieky Moravy, ústiacej pri Devíne do Dunaja, pokračujúc cez Devínsku Novú Ves, Záhorie okolo Kútov až k Holíču.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na území ČR by táto trasa pokračovala až k Přelouču, kde by sa rozdvojovala na Pardubice (Labe) a Ostravu (Odra). "Uvedená alternatíva spojenia riek Dunaj-Odra-Labe by umožnila napojenie priemyselnej zóny na Záhorí na vodnú dopravu, okrem toho by sa zlepšili podmienky pre zásobovanie aj export z Volkswagenu Slovakia," uviedol TASR riaditeľ odboru vodnej dopravy Ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Vladimír Haviar.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti platí až po šiesty kilometer rieky Morava takzvaný dunajský plavebný režim. Znamená to, že až do Devínskej Novej Vsi môžu plávať všetky druhy lodí, pre ktoré je na slovenskom úseku toku splavný aj Dunaj. Ide o typicky riečne lode s dĺžkou približne 80 až 90 metrov, alebo zostavy tlačených lodí zložených z remorkéra a až šiestich tlačených člnov.

Kým uvedený variant plánuje využitie rieky Morava ako spoločnej hraničnej rieky SR, ČR a Rakúska, ďalšia alternatíva ráta s využitím len rakúskeho územia na spojenie ČR s Dunajom v oblasti Viedne. To by znamenalo, že lode z Břeclavi budú plávať do viedenského prístavu priamo len cez rakúske územie (Rabensburg). Následne sa síce napoja na Dunaj, avšak slovenská časť Moravy ostane od Devína cez Devínsku Novú Ves, Záhorskú Ves až po štátnu hranicu SR-ČR nezainteresovaná. "Týmto spôsobom by sme odignorovali potreby priľahlej priemyselnej zóny, čo, samozrejme, nechceme," zdôraznil V. Haviar.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná možnosť potom kombinuje prepojenie všetkých troch štátov v trase Břeclav-Kúty-Záhorská Ves/Angern s následným napojením na Viedeň. K uvedenej možnosti sa MDPT stavia takisto zdržanlivejšie, nakoľko by obchádzala Devínsku Novú Ves a sčasti aj Lozorno. "Práve v Devínskej Novej Vsi plánujeme v dlhodobom horizonte vybudovať prístavisko a neskôr prístav," zvýraznil potrebu úpravy vodného prepojenia V. Haviar.

Do konca tohto roka si nechalo Ministerstvo dopravy ČR vypracovať štúdiu, ktorá vyhodnotí uvedené tri možné trasy napojenia ČR na Dunaj. Na poslednom stretnutí rakúskych a českých predstaviteľov k danej problematike dali podľa V. Haviara Česi najavo, že vo svojich plánoch rátajú aj s účasťou Slovenska, čím zrejme vylúčili čisto česko-rakúsku alternatívu. K stretnutiu štátnych správ všetkých troch zainteresovaných krajín zatiaľ nedošlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 777
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 060
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 036
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 206
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 739
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 406
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 327
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 322
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 247
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 219
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 064
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 388
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 808
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 540
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 7 858
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 7 014
  1. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  2. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  3. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  4. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  5. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  6. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  7. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  8. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
SkryťZatvoriť reklamu