SME

MDPT preferuje prepojenie Čiech s dunajskou vodnou cestou cez Záhorie

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky na dunajskú vodnú cestu (DVC) trasu, ktorá je v SR vymedzená prirodzeným tokom rieky Moravy, ústiacej pri Devíne do Dunaja, pokračujúc cez Devínsku Novú Ves, Záhorie okolo Kútov až k Holíču.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na území ČR by táto trasa pokračovala až k Přelouču, kde by sa rozdvojovala na Pardubice (Labe) a Ostravu (Odra). "Uvedená alternatíva spojenia riek Dunaj-Odra-Labe by umožnila napojenie priemyselnej zóny na Záhorí na vodnú dopravu, okrem toho by sa zlepšili podmienky pre zásobovanie aj export z Volkswagenu Slovakia," uviedol TASR riaditeľ odboru vodnej dopravy Ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Vladimír Haviar.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti platí až po šiesty kilometer rieky Morava takzvaný dunajský plavebný režim. Znamená to, že až do Devínskej Novej Vsi môžu plávať všetky druhy lodí, pre ktoré je na slovenskom úseku toku splavný aj Dunaj. Ide o typicky riečne lode s dĺžkou približne 80 až 90 metrov, alebo zostavy tlačených lodí zložených z remorkéra a až šiestich tlačených člnov.

Kým uvedený variant plánuje využitie rieky Morava ako spoločnej hraničnej rieky SR, ČR a Rakúska, ďalšia alternatíva ráta s využitím len rakúskeho územia na spojenie ČR s Dunajom v oblasti Viedne. To by znamenalo, že lode z Břeclavi budú plávať do viedenského prístavu priamo len cez rakúske územie (Rabensburg). Následne sa síce napoja na Dunaj, avšak slovenská časť Moravy ostane od Devína cez Devínsku Novú Ves, Záhorskú Ves až po štátnu hranicu SR-ČR nezainteresovaná. "Týmto spôsobom by sme odignorovali potreby priľahlej priemyselnej zóny, čo, samozrejme, nechceme," zdôraznil V. Haviar.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná možnosť potom kombinuje prepojenie všetkých troch štátov v trase Břeclav-Kúty-Záhorská Ves/Angern s následným napojením na Viedeň. K uvedenej možnosti sa MDPT stavia takisto zdržanlivejšie, nakoľko by obchádzala Devínsku Novú Ves a sčasti aj Lozorno. "Práve v Devínskej Novej Vsi plánujeme v dlhodobom horizonte vybudovať prístavisko a neskôr prístav," zvýraznil potrebu úpravy vodného prepojenia V. Haviar.

Do konca tohto roka si nechalo Ministerstvo dopravy ČR vypracovať štúdiu, ktorá vyhodnotí uvedené tri možné trasy napojenia ČR na Dunaj. Na poslednom stretnutí rakúskych a českých predstaviteľov k danej problematike dali podľa V. Haviara Česi najavo, že vo svojich plánoch rátajú aj s účasťou Slovenska, čím zrejme vylúčili čisto česko-rakúsku alternatívu. K stretnutiu štátnych správ všetkých troch zainteresovaných krajín zatiaľ nedošlo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 575
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 478
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 553
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 497
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 966
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 650
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 465
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 449
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 532
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 20 575
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 473
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 617
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 813
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 692
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 693
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 607
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu