MDPT preferuje prepojenie Čiech s dunajskou vodnou cestou cez Záhorie

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky na dunajskú vodnú cestu (DVC) trasu, ktorá je v SR vymedzená prirodzeným tokom rieky Moravy, ústiacej pri Devíne do Dunaja, pokračujúc cez Devínsku Novú Ves, Záhorie okolo Kútov až k Holíču.

Na území ČR by táto trasa pokračovala až k Přelouču, kde by sa rozdvojovala na Pardubice (Labe) a Ostravu (Odra). "Uvedená alternatíva spojenia riek Dunaj-Odra-Labe by umožnila napojenie priemyselnej zóny na Záhorí na vodnú dopravu, okrem toho by sa zlepšili podmienky pre zásobovanie aj export z Volkswagenu Slovakia," uviedol TASR riaditeľ odboru vodnej dopravy Ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Vladimír Haviar.

V súčasnosti platí až po šiesty kilometer rieky Morava takzvaný dunajský plavebný režim. Znamená to, že až do Devínskej Novej Vsi môžu plávať všetky druhy lodí, pre ktoré je na slovenskom úseku toku splavný aj Dunaj. Ide o typicky riečne lode s dĺžkou približne 80 až 90 metrov, alebo zostavy tlačených lodí zložených z remorkéra a až šiestich tlačených člnov.

Kým uvedený variant plánuje využitie rieky Morava ako spoločnej hraničnej rieky SR, ČR a Rakúska, ďalšia alternatíva ráta s využitím len rakúskeho územia na spojenie ČR s Dunajom v oblasti Viedne. To by znamenalo, že lode z Břeclavi budú plávať do viedenského prístavu priamo len cez rakúske územie (Rabensburg). Následne sa síce napoja na Dunaj, avšak slovenská časť Moravy ostane od Devína cez Devínsku Novú Ves, Záhorskú Ves až po štátnu hranicu SR-ČR nezainteresovaná. "Týmto spôsobom by sme odignorovali potreby priľahlej priemyselnej zóny, čo, samozrejme, nechceme," zdôraznil V. Haviar.

Posledná možnosť potom kombinuje prepojenie všetkých troch štátov v trase Břeclav-Kúty-Záhorská Ves/Angern s následným napojením na Viedeň. K uvedenej možnosti sa MDPT stavia takisto zdržanlivejšie, nakoľko by obchádzala Devínsku Novú Ves a sčasti aj Lozorno. "Práve v Devínskej Novej Vsi plánujeme v dlhodobom horizonte vybudovať prístavisko a neskôr prístav," zvýraznil potrebu úpravy vodného prepojenia V. Haviar.

Do konca tohto roka si nechalo Ministerstvo dopravy ČR vypracovať štúdiu, ktorá vyhodnotí uvedené tri možné trasy napojenia ČR na Dunaj. Na poslednom stretnutí rakúskych a českých predstaviteľov k danej problematike dali podľa V. Haviara Česi najavo, že vo svojich plánoch rátajú aj s účasťou Slovenska, čím zrejme vylúčili čisto česko-rakúsku alternatívu. K stretnutiu štátnych správ všetkých troch zainteresovaných krajín zatiaľ nedošlo.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 907
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 787
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 017
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 707
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 153
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 644
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 586
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 350
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 759