SME
Streda, 27. máj, 2020 | Meniny má IvetaKrížovkyKrížovky

MDPT preferuje prepojenie Čiech s dunajskou vodnou cestou cez Záhorie

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky ...

Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR považuje za najvýhodnejšie riešenie prepojenia Českej republiky na dunajskú vodnú cestu (DVC) trasu, ktorá je v SR vymedzená prirodzeným tokom rieky Moravy, ústiacej pri Devíne do Dunaja, pokračujúc cez Devínsku Novú Ves, Záhorie okolo Kútov až k Holíču.

Na území ČR by táto trasa pokračovala až k Přelouču, kde by sa rozdvojovala na Pardubice (Labe) a Ostravu (Odra). "Uvedená alternatíva spojenia riek Dunaj-Odra-Labe by umožnila napojenie priemyselnej zóny na Záhorí na vodnú dopravu, okrem toho by sa zlepšili podmienky pre zásobovanie aj export z Volkswagenu Slovakia," uviedol TASR riaditeľ odboru vodnej dopravy Ministerstva, dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Vladimír Haviar.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti platí až po šiesty kilometer rieky Morava takzvaný dunajský plavebný režim. Znamená to, že až do Devínskej Novej Vsi môžu plávať všetky druhy lodí, pre ktoré je na slovenskom úseku toku splavný aj Dunaj. Ide o typicky riečne lode s dĺžkou približne 80 až 90 metrov, alebo zostavy tlačených lodí zložených z remorkéra a až šiestich tlačených člnov.

Kým uvedený variant plánuje využitie rieky Morava ako spoločnej hraničnej rieky SR, ČR a Rakúska, ďalšia alternatíva ráta s využitím len rakúskeho územia na spojenie ČR s Dunajom v oblasti Viedne. To by znamenalo, že lode z Břeclavi budú plávať do viedenského prístavu priamo len cez rakúske územie (Rabensburg). Následne sa síce napoja na Dunaj, avšak slovenská časť Moravy ostane od Devína cez Devínsku Novú Ves, Záhorskú Ves až po štátnu hranicu SR-ČR nezainteresovaná. "Týmto spôsobom by sme odignorovali potreby priľahlej priemyselnej zóny, čo, samozrejme, nechceme," zdôraznil V. Haviar.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledná možnosť potom kombinuje prepojenie všetkých troch štátov v trase Břeclav-Kúty-Záhorská Ves/Angern s následným napojením na Viedeň. K uvedenej možnosti sa MDPT stavia takisto zdržanlivejšie, nakoľko by obchádzala Devínsku Novú Ves a sčasti aj Lozorno. "Práve v Devínskej Novej Vsi plánujeme v dlhodobom horizonte vybudovať prístavisko a neskôr prístav," zvýraznil potrebu úpravy vodného prepojenia V. Haviar.

Do konca tohto roka si nechalo Ministerstvo dopravy ČR vypracovať štúdiu, ktorá vyhodnotí uvedené tri možné trasy napojenia ČR na Dunaj. Na poslednom stretnutí rakúskych a českých predstaviteľov k danej problematike dali podľa V. Haviara Česi najavo, že vo svojich plánoch rátajú aj s účasťou Slovenska, čím zrejme vylúčili čisto česko-rakúsku alternatívu. K stretnutiu štátnych správ všetkých troch zainteresovaných krajín zatiaľ nedošlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
          2. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
          3. Ako posilniť imunitu?
          4. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
          5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
          6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
          7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
          8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
          9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
          10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
          1. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
          2. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          3. Plyn v domácnosti? Aj malé zmeny vám znížia účty za energie!
          4. dm nahrádza jednorazové plastové tašky novou taškou Durabag
          5. Vodárne reagujú
          6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
          7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          8. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          9. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
          10. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
          1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 16 021
          2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 15 792
          3. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 12 296
          4. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 693
          5. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 603
          6. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 10 025
          7. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 10 016
          8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 971
          9. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 9 969
          10. Magazín zdravia s rúškom na ochranu tváre len za 2,99 € 9 887
          Skryť Vypnúť reklamu
          Skryť Vypnúť reklamu