BRATISLAVA – Na slovenských cestách sa vlani stalo vyše 57-tisíc dopravných nehôd. Zahynulo pri nich 610 osôb. Na milión obyvateľov pripadá 113 usmrtených, čo je oveľa viac ako vo Švédsku či vo Veľkej Británii, ale menej ako napríklad v Čechách.
BRATISLAVA – Na slovenských cestách sa vlani stalo vyše 57-tisíc dopravných nehôd. Zahynulo pri nich 610 osôb. Na milión obyvateľov pripadá 113 usmrtených, čo je oveľa viac ako vo Švédsku či vo Veľkej Británii, ale menej ako napríklad v Čechách.
„Vodiči rešpektujú pravidlá cestnej premávky tak, ako táto spoločnosť rešpektuje zákony,“ myslí si Pavol Haviernik z odboru dopravnej polície na policajnom prezídiu. Počet nehôd vysvetľuje aj zlým stavom ciest, vysokou intenzitou premávky a v neposlednom rade nedisciplinovanosťou vodičov. Odvoláva sa i na to, že až 80-90 percent nehôd zavinilo zlyhanie človeka.
Dlhoročný učiteľ autoškoly Miroslav Martinec, ktorý sa tejto práci venoval 19 rokov, má však aj iné vysvetlenie. Značný podiel viny na smrteľných nehodách má podľa neho nízka kvalita výcviku v niektorých autoškolách – niekde nedosahuje ani úroveň z roku 1989. K tomuto tvrdeniu ho vedú prinajmenšom dva dôvody.
Prvý – podľa policajných štatistík sú následkami dopravných nehôd najviac postihnutí mladí ľudia do 23 rokov. „Ktoré osoby sú to?“ pýta sa a sám si odpovedá: „Tie, ktoré práve vyšli z autoškôl.“
Druhý – medzi okresmi sú v podiele neúspešných žiadateľov o vodičský preukaz značné rozdiely. Zatiaľ čo v Banskej Štiavnici v roku 2000 prepadlo na skúškach približne 41 percent žiadateľov, v susednom Žiari nad Hronom len 4,6 percenta. Za vysokou úspešnosťou uchádzačov môže byť podľa Martinca aj úsilie autoškôl nestratiť žiakov.
O to, že v okrese prepadne pri vodičských skúškach tak málo žiakov, sa podľa majiteľa autoškoly v Žiari nad Hronom Štefana Sedliaka zaujímali už aj policajti. Situácia sa ale nezmenila ani po výmene skúšobných komisárov policajtami z iných okresov. „Asi to tu robíme lepšie ako niekde inde,“ vysvetľuje si to. Tvrdenie, že umelým zabezpečovaním vysokej úspešnosti svojich klientov sa autoškoly snažia obstáť v konkurencii, považuje za nezmysel.
Problém korupcie pri skúškach chcel pred časom riešiť poslanecký návrh novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Pre odpor zo strany opozičných i koaličných poslancov ho však jeho predkladatelia stiahli, aj keď vzápätí oznámili, že ho do dvoch mesiacov predložia znovu.
Od budúceho roka by podľa novely žiadateľov o vodičský preukaz neskúšala polícia, ale súkromná spoločnosť, ktorú by po výberovom konaní poverilo ministerstvo vnútra. Skúšobní komisári by boli jej zamestnancami a z dnešných 268 by ich počet klesol približne na 80.
„Skúšobní komisári by vykonávali len jedinú činnosť – skúšali by,“ tvrdí Martinec, ktorý stál pri zrode návrhu. Verí, že pri plate 30-tisíc korún by „nenaťahovali ruku za 500 korún“.
Počet obetí dopravných nehôd na milión obyvateľov vo vybraných krajinách