Vysoké Tatry 25.februára (TASR) - Za tankodrom označujú vodiči v zimnom období cesty vo Vysokých Tatrách, ktorým sa už začínajú vyhýbať aj motorizovaní lyžiari.
Ako dnes konštatoval primátor mesta Ján Mokoš, v januári sa motoristi spod Štrbského Plesa vracali do podhoria, keďže nechceli riskovať nehodu. Aj pri nedávnom rokovaní ministrov obrany krajín V4 v Tatranských Zruboch dala kolóna áut cestou na letisko prednosť obchádzke cez Tatranskú Štrbu a Svit. Takzvaná cesta slobody naprieč Tatrami býva plná ľadových koľají.
Primátor ďalej informoval, že mesto žiada upraviť plán zimnej údržby a zo strany Slovenskej správy ciest (SSC) klásť dôraz na včasný zásah. Hoci ide o cesty druhej triedy, majú z hľadiska cestovného ruchu medzinárodný význam. Sú prvým kontaktom zahraničného motoristu so slovenskými veľhorami. "Prijali sme viacero opatrení, ktoré chceme vyhodnotiť v máji," informoval J. Mokoš.
Šéf popradských dopravných policajtov Rastislav Polakovič spresnil, že zo 160 dopravných nehôd, evidovaných v okrese Poprad za január, zaznamenali 35 na tatranských cestách. Nehodovosť sa podľa neho výrazne zníži až po doznení zimného obdobia.
Na kritické pripomienky o údržbe a opravách tatranských ciest reagoval riaditeľ popradského závodu SSC Ivan Baďo tým, že prioritou v okrese je cesta I/18. V čase sneženia či mrznúceho mrholenia, na ktoré bol začiatok roka bohatý, dochádza najmä v okolí Jánoviec k početným kolíziám. Opravy deravých povrchov ciest II. triedy, osobitne medzi Popradom a Smokovcom, možno robiť kvalitne až v jarnom období. Výtlky opravené zimnou drvinou sú iba dočasným riešením a nemajú dlhú životnosť.
Po zime dier na cestách pribúda. Podľa I. Baďu ich v okresoch Poprad a Kežmarok zaznamenávajú v porovnaní s prechádzajúcim obdobím o dve tretiny viac. Údržba je z roka na rok náročnejšia a vyčlenené financie nestačia. Vyzdvihol, že Poprad dostal vlani 30 miliónov Sk. V tomto roku je však čiastka oveľa nižšia, predstavuje 7,5 milióna Sk. I. Baďo dodal, že tatranské cesty nebudú bezpečnejšie a lepšie udržiavané, ak sa nebudú soliť, pričom treba zohľadňovať aj ochranu prírody.