SME

Výstavba diaľnic sa v roku 2003 spomalí,peňazí je o 4 mld.Sk menej, než bol plán

Bratislava 23. februára (TASR) - Tempo budovania diaľnic a rýchlostných ciest v SR bude v tomto roku nižšie, ako pôvodne plánoval nový projekt ich výstavby.

Kým ten predpokladal preinvestovať v roku 2003 vyše 13 miliárd Sk, reálny rozpočet umožní cestárom stavať len za 9,5 miliardy Sk. Tento fakt posunie začiatok výstavby niekoľkých stavieb.

Ako pre TASR potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ján Kotuľa, aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá smeruje do vlády, predpokladá pokračovanie vo výstavbe diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Pre južnú trasu navrhuje rýchlostnú štvorprúdovú komunikáciu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

J. Kotuľa tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Aliancie nového občana (ANO), ktorí chcú využitím súkromného kapitálu budovať diaľnicu cez juh Slovenska. Štátny tajomník tvrdí, že program výstavby diaľnic vychádza z celkovej koncepcie cestnej infraštruktúry, ktorá je podložená jasnými odbornými argumentmi. Pripomína, že kapacita rýchlostných ciest sa blíži kapacite diaľnic, sú však až o 30 % lacnejšie.

Neobstojí podľa neho ani argument, že do výstavby vstúpi zahraničný investor. Ten tak totiž nespraví bez štátnej garancie, čím sa bremeno splácania prenesie nakoniec opäť na štát. Zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľnic ako takej J. Kotuľa nevylúčil, MDPT ho však uvíta tam, kde výstavbu diaľnic predpokladá už schválená koncepcia - teda na severe. "Pre obslužnosť územia SR je vzhľadom na jeho šírku luxusom mať dve diaľnice," myslí si štátny tajomník a pripomína existenciu diaľnice aj na severe Maďarska. "Začatie výstavby diaľnice južným ťahom by okrem toho spôsobilo nejednotnosť infraštrukturálneho pásu, keď by sa na jednom ťahu medzi Bratislavou a Košicami striedali úseky diaľnic a rýchlostných ciest."

SkryťVypnúť reklamu

Pri zostavovaní koncepcie cestnej infraštruktúry vychádzali jej spracovatelia aj z intenzity premávky na jednotlivých úsekoch. Existujúce intenzity však v súčasnosti na žiadnom diaľničnom úseku nevytvárajú predpoklady na návratnosť investícií v čase kratšom ako niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa preto pripomína, že ak by o budovanie diaľnic prejavil záujem súkromný kapitál, návratnosť jeho vkladu by musel garantovať štát. Pokiaľ ide o intenzitu premávky, J. Kotuľa ani do budúcna nepredpokladá výrazné preskupenie motoristických síl z Bratislavy do Košíc a naopak v prospech južného ťahu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 693
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 510
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 038
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 972
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 604
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 803
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 2 767
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 746
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  2. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  3. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  4. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 31 978
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 669
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 742
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 828
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 428
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 152
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 245
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 181
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu