SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Výstavba diaľnic sa v roku 2003 spomalí,peňazí je o 4 mld.Sk menej, než bol plán

Bratislava 23. februára (TASR) - Tempo budovania diaľnic a rýchlostných ciest v SR bude v tomto roku nižšie, ako pôvodne plánoval nový projekt ich výstavby.

Kým ten predpokladal preinvestovať v roku 2003 vyše 13 miliárd Sk, reálny rozpočet umožní cestárom stavať len za 9,5 miliardy Sk. Tento fakt posunie začiatok výstavby niekoľkých stavieb.

Ako pre TASR potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ján Kotuľa, aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá smeruje do vlády, predpokladá pokračovanie vo výstavbe diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Pre južnú trasu navrhuje rýchlostnú štvorprúdovú komunikáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

J. Kotuľa tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Aliancie nového občana (ANO), ktorí chcú využitím súkromného kapitálu budovať diaľnicu cez juh Slovenska. Štátny tajomník tvrdí, že program výstavby diaľnic vychádza z celkovej koncepcie cestnej infraštruktúry, ktorá je podložená jasnými odbornými argumentmi. Pripomína, že kapacita rýchlostných ciest sa blíži kapacite diaľnic, sú však až o 30 % lacnejšie.

Neobstojí podľa neho ani argument, že do výstavby vstúpi zahraničný investor. Ten tak totiž nespraví bez štátnej garancie, čím sa bremeno splácania prenesie nakoniec opäť na štát. Zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľnic ako takej J. Kotuľa nevylúčil, MDPT ho však uvíta tam, kde výstavbu diaľnic predpokladá už schválená koncepcia - teda na severe. "Pre obslužnosť územia SR je vzhľadom na jeho šírku luxusom mať dve diaľnice," myslí si štátny tajomník a pripomína existenciu diaľnice aj na severe Maďarska. "Začatie výstavby diaľnice južným ťahom by okrem toho spôsobilo nejednotnosť infraštrukturálneho pásu, keď by sa na jednom ťahu medzi Bratislavou a Košicami striedali úseky diaľnic a rýchlostných ciest."

Skryť Vypnúť reklamu

Pri zostavovaní koncepcie cestnej infraštruktúry vychádzali jej spracovatelia aj z intenzity premávky na jednotlivých úsekoch. Existujúce intenzity však v súčasnosti na žiadnom diaľničnom úseku nevytvárajú predpoklady na návratnosť investícií v čase kratšom ako niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa preto pripomína, že ak by o budovanie diaľnic prejavil záujem súkromný kapitál, návratnosť jeho vkladu by musel garantovať štát. Pokiaľ ide o intenzitu premávky, J. Kotuľa ani do budúcna nepredpokladá výrazné preskupenie motoristických síl z Bratislavy do Košíc a naopak v prospech južného ťahu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu