SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Výstavba diaľnic sa v roku 2003 spomalí,peňazí je o 4 mld.Sk menej, než bol plán

Bratislava 23. februára (TASR) - Tempo budovania diaľnic a rýchlostných ciest v SR bude v tomto roku nižšie, ako pôvodne plánoval nový projekt ich výstavby.

Kým ten predpokladal preinvestovať v roku 2003 vyše 13 miliárd Sk, reálny rozpočet umožní cestárom stavať len za 9,5 miliardy Sk. Tento fakt posunie začiatok výstavby niekoľkých stavieb.

Ako pre TASR potvrdil štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Ján Kotuľa, aktualizácia nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorá smeruje do vlády, predpokladá pokračovanie vo výstavbe diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu. Pre južnú trasu navrhuje rýchlostnú štvorprúdovú komunikáciu.

SkryťVypnúť reklamu

J. Kotuľa tak reagoval na vyjadrenia predstaviteľov Aliancie nového občana (ANO), ktorí chcú využitím súkromného kapitálu budovať diaľnicu cez juh Slovenska. Štátny tajomník tvrdí, že program výstavby diaľnic vychádza z celkovej koncepcie cestnej infraštruktúry, ktorá je podložená jasnými odbornými argumentmi. Pripomína, že kapacita rýchlostných ciest sa blíži kapacite diaľnic, sú však až o 30 % lacnejšie.

Neobstojí podľa neho ani argument, že do výstavby vstúpi zahraničný investor. Ten tak totiž nespraví bez štátnej garancie, čím sa bremeno splácania prenesie nakoniec opäť na štát. Zapojenie súkromného kapitálu do výstavby diaľnic ako takej J. Kotuľa nevylúčil, MDPT ho však uvíta tam, kde výstavbu diaľnic predpokladá už schválená koncepcia - teda na severe. "Pre obslužnosť územia SR je vzhľadom na jeho šírku luxusom mať dve diaľnice," myslí si štátny tajomník a pripomína existenciu diaľnice aj na severe Maďarska. "Začatie výstavby diaľnice južným ťahom by okrem toho spôsobilo nejednotnosť infraštrukturálneho pásu, keď by sa na jednom ťahu medzi Bratislavou a Košicami striedali úseky diaľnic a rýchlostných ciest."

SkryťVypnúť reklamu

Pri zostavovaní koncepcie cestnej infraštruktúry vychádzali jej spracovatelia aj z intenzity premávky na jednotlivých úsekoch. Existujúce intenzity však v súčasnosti na žiadnom diaľničnom úseku nevytvárajú predpoklady na návratnosť investícií v čase kratšom ako niekoľko desiatok rokov. J. Kotuľa preto pripomína, že ak by o budovanie diaľnic prejavil záujem súkromný kapitál, návratnosť jeho vkladu by musel garantovať štát. Pokiaľ ide o intenzitu premávky, J. Kotuľa ani do budúcna nepredpokladá výrazné preskupenie motoristických síl z Bratislavy do Košíc a naopak v prospech južného ťahu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  7. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  8. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 483
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 356
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 324
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 834
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 177
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 825
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 406
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 664
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Erika Kladna: Australský outback
  3. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  6. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 362
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 9 862
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 105
  4. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 078
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 891
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 807
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 159
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 751
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu