SME

Vo Francúzsku testovali nový typ úpravy vozovky so zvýšenou priľnavosťou

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava ...

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava vozovky podľa odborníkov umožňuje lepšie jazdné vlastnosti a najmä zlepšuje účinnosť brzdenia, informuje v dnešnom čísle denník Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na základe testov sa zistilo, že nový typ vozovky so zvýšenou priľnavosťou zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky: o 50 percent sa skracuje brzdná dráha na mokrej vozovke a vo veľkej miere sa zlepšuje stabilita vozidla v zákrute.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Testy ukázali, že brzdná dráha vozidla sa na novom povrchu vozovky skrátila o dobrých 10 metrov, pričom obaja skúšobní jazdci išli na dvoch rovnakých sériových autách s rovnakým vybavením aj s ABS a rovnakou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu. V stanovenom mieste obaja prudko stlačili brzdový pedál. Nešlo o spôsob riadenia auta, ani o stav bŕzd: jedno sa pohybovalo na vozovke s tradičnou povrchovou úpravou, druhé na novom type. Nazýva sa Colgrip, Spray-grip, ale aj Sure-grip jednotliví európski výrobcovia ho označujú jedným z týchto názvov. V princípe ide o to, že na prvú vrstvu asfaltu sa nanáša druhá vrstva pozostávajúca z granúl karbonizovaného bauxitu v hrúbke od jedného do troch milimetrov.

Nový typ vozovky predstavili nedávno na okruhu pri Paríži, kde sa konali aj technické skúšky. Na novom type vozovky sa dostáva do kontaktu s pneumatikou dvojnásobne vyšší počet granúl, čím sa zvyšuje priľnavosť kolies. Odborníci skúmali skrátenie brzdnej dráhy pri rôznych rýchlostiach. Napríklad pri 50 kilometrovej rýchlosti sa pri prudkom brzdení vzialenosť skrátila na 10 metrov, kým na vozovke s bežnou úpravou je brzdná dráha 14 metrov. Skúšobný jazdec po teste povedal, že sa síce viac opotrebúvajú pneumatiky, ale niekedy tie štyri metre môžu v meste zachrániť život dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu

V absolútnej diskrétnosti nedávno naniesli novú vrstvu na niektorých úsekoch francúzskych ciest s častým výskytom dopravných nehôd. Vodičom zatiaľ nič konkrétne o mieste nového povrchu vozovky nechcú povedať, aby to nezneužili a nezačali jazdiť vysokou rýchlosťou, zdôraznil Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  2. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  6. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  7. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  8. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 899
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 508
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 8 131
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 192
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 118
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 362
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 344
  8. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 1 707
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – miesto, kde sa budeš chcieť vrátiť....
  2. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  3. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  4. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  5. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  6. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 839
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 559
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 465
  4. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 6 942
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 289
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 6 095
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 796
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 055
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu