SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Vo Francúzsku testovali nový typ úpravy vozovky so zvýšenou priľnavosťou

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava ...

Paríž 30. januára (TASR) Francúzski vodiči motorových vozidiel sa podieľajú na skúške nového povrchu vozovky, aj keď o tom nevedia. Nová povrchová úprava vozovky podľa odborníkov umožňuje lepšie jazdné vlastnosti a najmä zlepšuje účinnosť brzdenia, informuje v dnešnom čísle denník Le Figaro.

Na základe testov sa zistilo, že nový typ vozovky so zvýšenou priľnavosťou zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky: o 50 percent sa skracuje brzdná dráha na mokrej vozovke a vo veľkej miere sa zlepšuje stabilita vozidla v zákrute.

SkryťVypnúť reklamu

Testy ukázali, že brzdná dráha vozidla sa na novom povrchu vozovky skrátila o dobrých 10 metrov, pričom obaja skúšobní jazdci išli na dvoch rovnakých sériových autách s rovnakým vybavením aj s ABS a rovnakou rýchlosťou 90 kilometrov za hodinu. V stanovenom mieste obaja prudko stlačili brzdový pedál. Nešlo o spôsob riadenia auta, ani o stav bŕzd: jedno sa pohybovalo na vozovke s tradičnou povrchovou úpravou, druhé na novom type. Nazýva sa Colgrip, Spray-grip, ale aj Sure-grip jednotliví európski výrobcovia ho označujú jedným z týchto názvov. V princípe ide o to, že na prvú vrstvu asfaltu sa nanáša druhá vrstva pozostávajúca z granúl karbonizovaného bauxitu v hrúbke od jedného do troch milimetrov.

Nový typ vozovky predstavili nedávno na okruhu pri Paríži, kde sa konali aj technické skúšky. Na novom type vozovky sa dostáva do kontaktu s pneumatikou dvojnásobne vyšší počet granúl, čím sa zvyšuje priľnavosť kolies. Odborníci skúmali skrátenie brzdnej dráhy pri rôznych rýchlostiach. Napríklad pri 50 kilometrovej rýchlosti sa pri prudkom brzdení vzialenosť skrátila na 10 metrov, kým na vozovke s bežnou úpravou je brzdná dráha 14 metrov. Skúšobný jazdec po teste povedal, že sa síce viac opotrebúvajú pneumatiky, ale niekedy tie štyri metre môžu v meste zachrániť život dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu

V absolútnej diskrétnosti nedávno naniesli novú vrstvu na niektorých úsekoch francúzskych ciest s častým výskytom dopravných nehôd. Vodičom zatiaľ nič konkrétne o mieste nového povrchu vozovky nechcú povedať, aby to nezneužili a nezačali jazdiť vysokou rýchlosťou, zdôraznil Le Figaro.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 741
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 795
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 084
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 352
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 973
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť tretia- Čierna Hora- Zátoka Boka Kotorska, Kotor, Bar, čiernohorské pobrežie
  2. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  3. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  4. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  5. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  6. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  7. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  8. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 572
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 847
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 803
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 234
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 053
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 098
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu