SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Rušenie tratí je antieurópske

Keď sa približne pred dvadsiatimi rokmi v krajinách Európskej únie rušili regionálne trate, odborníci tento krok kritizovali. Rakúšania dnes uvádzajú, že regionálne trate sa podieľajú na stratách železníc len 6 percentami. Odporúčajú najprv odstrániť ...

Keď sa približne pred dvadsiatimi rokmi v krajinách Európskej únie rušili regionálne trate, odborníci tento krok kritizovali. Rakúšania dnes uvádzajú, že regionálne trate sa podieľajú na stratách železníc len 6 percentami. Odporúčajú najprv odstrániť príčinu vzniku strát – zlú organizáciu práce, nesúlad ponuky prepravnej kapacity s potrebou, zlé využitie kapacity vozidiel atď. Rušenie prevádzky na trati považujú za posledný krok.

Posolstvo Bielej knihy Európska dopravná politika do roku 2010: Čas rozhodnutia (Brusel, 2001) je jednoznačné: revitalizácia železníc a obnova ich schopnosti konkurovať cestnej preprave je hlavnou metódou vytvorenia podmienok na trvalo udržateľný rozvoj európskeho priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahne sa to iba vytvorením rovnocenných podmienok na podnikanie v železničnej preprave v porovnaní s dopravou cestnou, leteckou a vodnou. Mal by to byť revitalizačný, a nie deštruktívny proces, ktorého sme na Slovensku svedkami teraz. Mali sa predovšetkým odhaliť rezervy a napraviť vzťahy deformované monopolným postavením podniku.

Vzhľadom na chronicky nízke využitie kapacity vozňov (dosahuje i v špičke v regionálnej osobnej doprave okolo 50 percent), únik tržieb na regionálnych tratiach pre vysoký počet cestujúcich, ktorých je potrebné vybaviť vo vlaku – čo sprievodcovia fyzicky nie sú schopní zvládnuť, a nedostatky v organizácii práce sú vnútorné rezervy v nákladoch Železničnej spoločnosti, a. s. (ZSSK) cca 20 – 25 percent.

V nákladnej preprave sú podobné rezervy. Poskytovanie služieb s vyššou kvalitou, najmä logistických prepráv, by užívatelia nielen privítali, ale aj zaplatili. Potenciál rastu predstavuje niekoľko miliárd Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Obmedzovaním prepravy na regionálnych tratiach strácajú ŽSR i ZSSK strategickú výhodu pokrytia rozhodujúcej časti územia Slovenska. Vytvára sa predpoklad na zhoršenie parametrov ŽSR ako správcu infraštruktúry, čo zvýši tlak na znižovanie počtu zamestnancov a ďalšie úsporné opatrenia a pri nezmenenom prístupe zákonite prídu návrhy na uzatváranie ďalších tratí. V ZSSK budú dôsledky obdobné.

Slovensko patrí ku krajinám Európy s najvyššou cenou za použitie železničnej dopravnej cesty. Je to hlavný dôvod, prečo železničná preprava nemôže konkurovať cestnej, kde sú poplatky za použitie dopravnej cesty len symbolické.

Harmonizácia verejnej cestnej a železničnej dopravy neexistuje. Inak by nemohla byť napríklad na trase Pezinok-Bratislava železničná preprava „posilňovaná“ v pracovných dňoch takmer stovkou autobusových spojov len v jednom smere. Je to štátom platené znižovanie efektívnosti železničnej prepravy, teda premrhávanie zdrojov. Tu sú rezervy v nákladoch na verejnú prepravu ako systém od 15 do 25 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Rozumná vládna politika investícií do infraštruktúry môže byť – a v histórii sa aj osvedčila – výborným stimulátorom hospodárskeho rastu. Infraštruktúrne projekty predstavujú na Slovensku poslednú šancu na vytvorenie desiatok tisíc miest pre nízkokvalifikovanú pracovnú silu.

Zastavenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach je roztáčanie mlynského kameňa, ktorý v priebehu niekoľkých rokov zomelie všetko s výnimkou hlavných tratí. Európanmi by sme sa nemali stávať zopakovaním všetkých chýb, ktoré kedy už krajiny EÚ vykonali. Priemyselné parky bez železničného spojenia nikto nevybuduje. Do oblastí zamorených výfukovými plynmi žiadny turista nepôjde.

JOZEF LEGÉNY

(Autor je pracovníkom

odboru stratégie Generálneho riaditeľstva ŽSR)

Švajčiarsko Rakúsko Belgicko SR ČR Podiel príjmov

SkryťVypnúť reklamu

z prepravy 48 % 41 % 31 % 75 % 68 %

Dotácie ako

percento HDP 0,49 % 0,94 % 0,85 % 0,56 % 0,75%

(údaje z Výročných správ železníc a štatistík UIC za rok 2000)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 717
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 657
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 7 256
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 038
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 4 940
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 3 772
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 561
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 274
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  4. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  7. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  8. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 002
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 453
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 443
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 432
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 6 355
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 049
  7. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 276
  8. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 2 804
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu