SME

Londýnske metro – vtáčkovia v tuneli a blázni

Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj ...


Kde udrú teroristi? V novembri zatkli v Londýne troch mužov, ktorí podľa niektorých informácií pripravovali útok na londýnske metro. V decembri zadržali zasa v Paríži troch Alžírčanov a Maročana a našli u nich dve fľaštičky s chemikáliami a ochranné oblečenie. FOTO - REUTERS

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj turisti zhodli bez väčších problémov. Bez metra, najvýkonnejšieho prepravného systému, by metropola Veľkej Británie skolabovala v priebehu dňa. Príbeh londýnskeho metra sa začal písať pred 140 rokmi. Parné lokomotívy s nevábnymi drevenými vozňami sa pohli 10. januára 1863 zo stanice Paddington do Farringdonu. Čakala ich šesťkilometrová trať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dnes má už systém 280 staníc a viac než 400 kilometrov koľají. Čulý život pod základmi hlavného mesta i na jeho povrchu (len 42 percent trate prechádza tunelmi) každý deň prináša dôkaz demokracie, kde inde môžete stretnúť uhladeného džentlmena v dobre padnúcom obleku s Timesami pod pazuchou v spoločnosti posledného „chuďasa“, ktorý smrdí potom aj librou? Ulice večne upchaté červenými dvojposchodovými autobusmi a čiernymi taxíkmi naučili ľudí bez rozdielu na sociálne postavenie či farbu pokožky uprednostňovať metro ako najrýchlejší dopravný prostriedok .

Na londýnskych uliciach bolo plno už v 19. storočí. Začal sa tu teda pripravovať jedinečný projekt, ktorý priniesol revolúciu v urbanistike a doprave. Práve metro zabezpečilo rast prímestských štvrtí v Londýne - cesta do srdca mesta bola vďaka stále rozvetvenejšiemu stromu podzemných tepien vždy prístupná. Ľudia sa dostali jednoducho do práce, biznis išiel a s metrom tak rástlo aj mesto do dnešnej podoby. Príklad britskej metropoly nasledovali New York (1868), Atény (1869), Istanbul (1874), Chicago (1892) či Budapešť (1896).

SkryťVypnúť reklamu

Prvú skutočne hlbokú trasu otvorili v roku 1890 a odvtedy sa metru hovorí The Tube. Dnes sa najnižší bod nachádza na stanici Hampstead, 58,5 metra pod povrchom, najvyššie nad úrovňou zeme sa týči viadukt Dollis Brook (18 metrov).

V začiatkoch metru ustupovalo pri výstavbe všetko - zmiatlo každú budovu, ktorá mu stála v ceste, aby mohli postaviť tehlový tunel pre rušne s vozňami. Koncom 19. storočia však od metódy „zbúraj a vyčisti“ stavitelia ustúpili. The Tube začal čoskoro využívať aj prvý tunel vyrazený pod tečúcou riekou. Dodnes sa volá Brunel na počesť staviteľov.

Postupne pribúdali technické vylepšenia. V roku 1905 elektrifikovali trasy Central a District a v 1911 sa na Earl‘s Court objavili prvé drevené pohyblivé schody, z ktorých mali niektorí panickú hrôzu a iní sem naopak jazdili za dobrou zábavou… Dnes vozí ľudí do útrob metra 408 eskalátorov a 112 výťahov. Na schodoch treba stáť vždy vpravo - ináč hrozí šťuchanec od ponáhľajúcich sa pasažierov kráčajúcich na ľavej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Aj image a prezentácia podzemnej dráhy sa rokmi zmenila. V roku 1908, keď tiež zaviedli stroje na cestovné lístky, prepravný systém prvýkrát nazvali „underground“ a opäť rokov neskôr vzniklo slávne kruhové červeno-modro-biele logo.

Medzi dvoma svetovými vojnami prišiel veľký rozmach, ktorý zastavila až druhá svetová vojna. Vtedy sa metro počas hustého nemeckého bombardovania premenilo na najobľúbenejší kryt. Nedokončená stavba jedného z tunelov sa premenila na bezpečnú továreň, v ktorej sa vyrábali súčiastky do lietadiel. Inde sídlili veliace štáby.

Po vojne sa vo výstavbe pokračovalo a The Tube žije svoj uponáhľaný život. Len najrušnejšou Victoria station sa za rok preženie 76,5 milióna pasažierov. Metro má svojich často výborných hudobníkov z celého sveta, zlodejov i bláznov, reklamy, nakrúcajú sa tu filmy aj hudobné klipy.

SkryťVypnúť reklamu

V hlbokej tme sa za sto rokov vyvinul zvláštny druh komára (Culex pipiens) a na strechách sa niekedy vozia holuby. V 40 už nevyužívaných staniciach vraj zase straší a preháňajú sa tam vlaky plné duchov. Morbídna štatistika hovorí, že najviac samovrážd sa odohráva hodinu pred dvanástou - mŕtvym v metre sa slangovo hovorí „track pizza“. Ale občas sa tam narodí aj dieťa.

V utorok - Prvá intifáda

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 316
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 368
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 276
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 906
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 873
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 573
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 122
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  2. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  3. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  4. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 832
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 153
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 717
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 7 252
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 532
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 954
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 379
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 205
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu