SME

Londýnske metro – vtáčkovia v tuneli a blázni

Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj ...


Kde udrú teroristi? V novembri zatkli v Londýne troch mužov, ktorí podľa niektorých informácií pripravovali útok na londýnske metro. V decembri zadržali zasa v Paríži troch Alžírčanov a Maročana a našli u nich dve fľaštičky s chemikáliami a ochranné oblečenie. FOTO - REUTERS

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čo je pre Londýn najdôležitejšie a bez čoho sa nezaobíde? Buckinghamský palác, úrad premiéra na Downing street, lesklé bloky finančníkov v City alebo krásne parky? Názorov aj ďalších tipov by bolo veľa, ale na jednom by sa miestni aj turisti zhodli bez väčších problémov. Bez metra, najvýkonnejšieho prepravného systému, by metropola Veľkej Británie skolabovala v priebehu dňa. Príbeh londýnskeho metra sa začal písať pred 140 rokmi. Parné lokomotívy s nevábnymi drevenými vozňami sa pohli 10. januára 1863 zo stanice Paddington do Farringdonu. Čakala ich šesťkilometrová trať.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes má už systém 280 staníc a viac než 400 kilometrov koľají. Čulý život pod základmi hlavného mesta i na jeho povrchu (len 42 percent trate prechádza tunelmi) každý deň prináša dôkaz demokracie, kde inde môžete stretnúť uhladeného džentlmena v dobre padnúcom obleku s Timesami pod pazuchou v spoločnosti posledného „chuďasa“, ktorý smrdí potom aj librou? Ulice večne upchaté červenými dvojposchodovými autobusmi a čiernymi taxíkmi naučili ľudí bez rozdielu na sociálne postavenie či farbu pokožky uprednostňovať metro ako najrýchlejší dopravný prostriedok .

Na londýnskych uliciach bolo plno už v 19. storočí. Začal sa tu teda pripravovať jedinečný projekt, ktorý priniesol revolúciu v urbanistike a doprave. Práve metro zabezpečilo rast prímestských štvrtí v Londýne - cesta do srdca mesta bola vďaka stále rozvetvenejšiemu stromu podzemných tepien vždy prístupná. Ľudia sa dostali jednoducho do práce, biznis išiel a s metrom tak rástlo aj mesto do dnešnej podoby. Príklad britskej metropoly nasledovali New York (1868), Atény (1869), Istanbul (1874), Chicago (1892) či Budapešť (1896).

SkryťVypnúť reklamu

Prvú skutočne hlbokú trasu otvorili v roku 1890 a odvtedy sa metru hovorí The Tube. Dnes sa najnižší bod nachádza na stanici Hampstead, 58,5 metra pod povrchom, najvyššie nad úrovňou zeme sa týči viadukt Dollis Brook (18 metrov).

V začiatkoch metru ustupovalo pri výstavbe všetko - zmiatlo každú budovu, ktorá mu stála v ceste, aby mohli postaviť tehlový tunel pre rušne s vozňami. Koncom 19. storočia však od metódy „zbúraj a vyčisti“ stavitelia ustúpili. The Tube začal čoskoro využívať aj prvý tunel vyrazený pod tečúcou riekou. Dodnes sa volá Brunel na počesť staviteľov.

Postupne pribúdali technické vylepšenia. V roku 1905 elektrifikovali trasy Central a District a v 1911 sa na Earl‘s Court objavili prvé drevené pohyblivé schody, z ktorých mali niektorí panickú hrôzu a iní sem naopak jazdili za dobrou zábavou… Dnes vozí ľudí do útrob metra 408 eskalátorov a 112 výťahov. Na schodoch treba stáť vždy vpravo - ináč hrozí šťuchanec od ponáhľajúcich sa pasažierov kráčajúcich na ľavej strane.

SkryťVypnúť reklamu

Aj image a prezentácia podzemnej dráhy sa rokmi zmenila. V roku 1908, keď tiež zaviedli stroje na cestovné lístky, prepravný systém prvýkrát nazvali „underground“ a opäť rokov neskôr vzniklo slávne kruhové červeno-modro-biele logo.

Medzi dvoma svetovými vojnami prišiel veľký rozmach, ktorý zastavila až druhá svetová vojna. Vtedy sa metro počas hustého nemeckého bombardovania premenilo na najobľúbenejší kryt. Nedokončená stavba jedného z tunelov sa premenila na bezpečnú továreň, v ktorej sa vyrábali súčiastky do lietadiel. Inde sídlili veliace štáby.

Po vojne sa vo výstavbe pokračovalo a The Tube žije svoj uponáhľaný život. Len najrušnejšou Victoria station sa za rok preženie 76,5 milióna pasažierov. Metro má svojich často výborných hudobníkov z celého sveta, zlodejov i bláznov, reklamy, nakrúcajú sa tu filmy aj hudobné klipy.

SkryťVypnúť reklamu

V hlbokej tme sa za sto rokov vyvinul zvláštny druh komára (Culex pipiens) a na strechách sa niekedy vozia holuby. V 40 už nevyužívaných staniciach vraj zase straší a preháňajú sa tam vlaky plné duchov. Morbídna štatistika hovorí, že najviac samovrážd sa odohráva hodinu pred dvanástou - mŕtvym v metre sa slangovo hovorí „track pizza“. Ale občas sa tam narodí aj dieťa.

V utorok - Prvá intifáda

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  3. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  4. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  7. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  1. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  2. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  3. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  4. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  7. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  8. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 212
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 567
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 087
  4. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 7 722
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 359
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 132
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 004
  8. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 3 966
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  2. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  3. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 043
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 947
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 17 134
  4. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 10 211
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 7 250
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 456
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 308
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 059
  1. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  2. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  3. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  4. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  5. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  6. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  7. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  8. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
SkryťZatvoriť reklamu