Kongresový cestovný ruch sa považuje za najstabilnejšiu formu cestovného ruchu, pretože na jeho vývoji sa už dlhšiu dobu neprejavujú výrazným spôsobom ekonomické tlaky a zmeny devízových kurzov. Je taktiež považovaný za najvýnosnejšiu formu cestovného ruchu - nie je iba producentom finančných prínosov, ale tiež tvorcom mnoho tisíc pracovných príležitostí, je ekonomicky efektívnou a prestížnou záležitosťou. Z hľadiska medzinárodných porovnaní sa sleduje táto špecifická forma cestovného ruchu od konca štyridsiatych rokov. Významným stimulom pre jej rozvoj bola potreba širokej spolupráce medzi jednotlivými štátmi po druhej svetovej vojne.
Kongresovej turistike výrazne napomohol aj rozvoj civilnej leteckej dopravy a budovanie diaľničných sietí v päťdesiatych rokoch. V päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch sa organizovanie kongresov sústreďovalo do Európy a Severnej Ameriky.
O kongresovú turistiku na špičkovej úrovni je medzi vyspelými štátmi a svetovými mestami veľký záujem. Nie je však len záležitosťou jednotlivých kongresových centier, ale vyžaduje tiež aktívny prístup správy miest a regiónov a vlád hostiteľských štátov. Zrejme tento predpoklad platí i pre Slovenskú republiku, ktorej postavenie na svetovom trhu kongresového cestovného ruchu, aj napriek rastúcej konkurencii nových miest stále nezodpovedá celkove výhodnému postaveniu a ľahkej dostupnosti v strede Európy, stabilnej politickej a bezpečnostnej situácii a materiálnym a ekonomickým podmienkam, ktoré môže okrem Bratislavy ponúknuť celá rada ďalších miest. Zásadnú úlohu v ponuke kongresových služieb zohrávajú ekonomicky silné vyspelé štáty s atraktívnymi metropolami, dobrou dopravnou infraštruktúrou, tradíciou v pohostinstve a s bohatým vybavením pre kongresové akcie. Súčasťou kongresov sú sprievodné, pred - počas a po kongresové programy spojené s využitím voľného času v kongresovom mieste, navštívenom regióne, resp. štáte. Ide napríklad o rôzne výlety do okolia, prehliadky historickej časti mesta, rôzne recepcie, koncerty a pod.
Dnes sú medzinárodné kongresy zaujímavé pre všetky kontinenty, jednotlivé štáty sa predháňajú v kongresových ponukách. Z marketingových štúdií cieľových trhov totiž vyplýva, že výdavky zahraničných účastníkov kongresov, konferencií, seminárov, dvakrát až trikrát prevyšujú výdavky bežných turistov.
BEATA PLACHÁ