SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Tanker klesá, katastrofa sa blíži

Na španielskom „Pobreží smrti“, ako nazývajú jeho severozápadnú časť, sa včera neúspešne skončili pokusy na zmiernenie následkov minulotýždňovej havárie tankera Prestige. Loď chceli dotiahnuť na pokojné more a 77-tisíc ton ropy pretankovať do iného plavid


Ekológovia predpokladajú, že ekosystém španielskeho pobrežia sa bude obnovovať niekoľko rokov. FOTO– REUTERS


Príslušníci španielskeho námorníctva čistia pláže na severozápadnom pobreží krajiny. V nasledujúcich dňoch sa očakáva ešte masívnejšie znečistenie pláží. FOTO – TASR/AP

la. Situáciu komplikovalo nepriaznivé počasie. Tanker sa na šírom mori prelomil na dve časti. Tie sa začali ponárať.

Vrak sa v momente zlomu nachádzal asi 250 kilometrov od španielskeho pobrežia. Doteraz nie je jasné, koľko ropy klesne s torzom tankera na dno a koľko zaplaví pobrežie.

Hovorkyňa Greenpeace Maria Jose Caballerová však tvrdí, že aj potopený vrak s ropou bude „časovaná bomba na dne mora.“

Šéf firmy, ktorá zabezpečovala záchranné práce, Lars Walder pre BBC povedal, že nie je vylúčené, že časť ropy zostane uzavretá v nepoškodených častiach tankera a potopí sa bez toho, aby ohrozila životné prostredie. „Ak bude more dostatočne chladné, mohla by sa ropa transformovať do pevného skupenstva,“ tvrdí Walder. Ekológovia sú k tejto možnosti skeptickí.

Z lode však už pri havárii vytieklo niekoľko stoviek ton ropy a vytvorilo obrovskú ropnú škvrnu.

Najhoršia alternatíva

Odborníci potvrdili, že došlo k najhoršej možnej alternatíve. Podľa ich vyjadrení budú škody na životnom prostredí dvakrát horšie ako pri havárii tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky v roku 1989. Exxon Valdez je považovaný za jednu z najväčších ekologických katastrof vôbec.

Podľa ekológov bude havária tankera Prestige znamenať zničenie kolónií koralov a špongií, ohrozí ryby aj migrujúce vtáky.

Havária bude znamenať aj ekonomickú pohromu pre pobrežie Galície. Rybársky priemysel zamestnáva až 60 percent miestnej populácie. „Zruinuje to celé rodiny,“ povedal námorník na dôchodku Jose Carrapero. Galícia je známa produkciou rýb, chobotníc a krabov. Španielska vláda už zakázala výlov na pobreží dlhom 100 kilometrov.

Otázky vyvoláva technický stav tankera a neochota jeho kapitána spolupracovať pri záchranných prácach. Grécky tanker Prestige, plaviaci sa pod bahamskou vlajkou, postavili pred takmer 30 rokmi v Japonsku a už niekoľkokrát ho pokutovali za závažné porušenie bezpečnostných opatrení.

Napriek tomu, že išlo o problematické plavidlo, od roku 1999 na ňom nikto nevykonal inšpekciu. Prestige navyše patrí do kategórie lodí, ktoré budú mať od roku 2015 pre svoju nedostatočnú ochranu pred haváriami zakázanú plavbu vo vodách Európskej únie.

Diplomatické nezhody

Časovaná bomba v podobe polámaného tankera spôsobila aj diplomatické roztržky. Španielsko totiž tvrdilo, že loď plávala z Lotyšska do Gibraltáru, ktorý nie je taký prísny pri posudzovaní bezpečnosti plavidiel a neriadi sa normami Európskej únie. Podľa španielskej eurokomisárky pre dopravu Loyoli de Palaciovej to poukazuje na „ďalší prípad daňových únikov, pašovania a nevhodného správania sa na Gibraltári“. Palaciová týmito vyhláseniami zaútočila na Veľkú Britániu. Tá totiž spravuje Gibraltár, na ktorý si robí nárok aj Madrid.

Tvrdenia Madridu o tom, že Prestige mal konečnú stanicu na Gibraltári, popiera majiteľ lode, podľa ktorého loď smerovala do Singapuru.

Ropa z tankera však nezasiahne len Španielsko, ale pravdepodobne aj Francúzsko a Portugalsko, ktoré odmietlo poskytnúť svoj prístav na dopravenie havarovaného tankera a jeho opravu.

(mik, reuters)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 011
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 274
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 041
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 271
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 834
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 652
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 920
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  2. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  3. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  4. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 382
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 450
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 983
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 528
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 055
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 509
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 415
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 174
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu