Tanker klesá, katastrofa sa blíži

Na španielskom „Pobreží smrti“, ako nazývajú jeho severozápadnú časť, sa včera neúspešne skončili pokusy na zmiernenie následkov minulotýždňovej havárie tankera Prestige. Loď chceli dotiahnuť na pokojné more a 77-tisíc ton ropy pretankovať do iného plavid


Ekológovia predpokladajú, že ekosystém španielskeho pobrežia sa bude obnovovať niekoľko rokov. FOTO– REUTERS


Príslušníci španielskeho námorníctva čistia pláže na severozápadnom pobreží krajiny. V nasledujúcich dňoch sa očakáva ešte masívnejšie znečistenie pláží. FOTO – TASR/AP

la. Situáciu komplikovalo nepriaznivé počasie. Tanker sa na šírom mori prelomil na dve časti. Tie sa začali ponárať.

Vrak sa v momente zlomu nachádzal asi 250 kilometrov od španielskeho pobrežia. Doteraz nie je jasné, koľko ropy klesne s torzom tankera na dno a koľko zaplaví pobrežie.

Hovorkyňa Greenpeace Maria Jose Caballerová však tvrdí, že aj potopený vrak s ropou bude „časovaná bomba na dne mora.“

Šéf firmy, ktorá zabezpečovala záchranné práce, Lars Walder pre BBC povedal, že nie je vylúčené, že časť ropy zostane uzavretá v nepoškodených častiach tankera a potopí sa bez toho, aby ohrozila životné prostredie. „Ak bude more dostatočne chladné, mohla by sa ropa transformovať do pevného skupenstva,“ tvrdí Walder. Ekológovia sú k tejto možnosti skeptickí.

Z lode však už pri havárii vytieklo niekoľko stoviek ton ropy a vytvorilo obrovskú ropnú škvrnu.

Najhoršia alternatíva

Odborníci potvrdili, že došlo k najhoršej možnej alternatíve. Podľa ich vyjadrení budú škody na životnom prostredí dvakrát horšie ako pri havárii tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky v roku 1989. Exxon Valdez je považovaný za jednu z najväčších ekologických katastrof vôbec.

Podľa ekológov bude havária tankera Prestige znamenať zničenie kolónií koralov a špongií, ohrozí ryby aj migrujúce vtáky.

Havária bude znamenať aj ekonomickú pohromu pre pobrežie Galície. Rybársky priemysel zamestnáva až 60 percent miestnej populácie. „Zruinuje to celé rodiny,“ povedal námorník na dôchodku Jose Carrapero. Galícia je známa produkciou rýb, chobotníc a krabov. Španielska vláda už zakázala výlov na pobreží dlhom 100 kilometrov.

Otázky vyvoláva technický stav tankera a neochota jeho kapitána spolupracovať pri záchranných prácach. Grécky tanker Prestige, plaviaci sa pod bahamskou vlajkou, postavili pred takmer 30 rokmi v Japonsku a už niekoľkokrát ho pokutovali za závažné porušenie bezpečnostných opatrení.

Napriek tomu, že išlo o problematické plavidlo, od roku 1999 na ňom nikto nevykonal inšpekciu. Prestige navyše patrí do kategórie lodí, ktoré budú mať od roku 2015 pre svoju nedostatočnú ochranu pred haváriami zakázanú plavbu vo vodách Európskej únie.

Diplomatické nezhody

Časovaná bomba v podobe polámaného tankera spôsobila aj diplomatické roztržky. Španielsko totiž tvrdilo, že loď plávala z Lotyšska do Gibraltáru, ktorý nie je taký prísny pri posudzovaní bezpečnosti plavidiel a neriadi sa normami Európskej únie. Podľa španielskej eurokomisárky pre dopravu Loyoli de Palaciovej to poukazuje na „ďalší prípad daňových únikov, pašovania a nevhodného správania sa na Gibraltári“. Palaciová týmito vyhláseniami zaútočila na Veľkú Britániu. Tá totiž spravuje Gibraltár, na ktorý si robí nárok aj Madrid.

Tvrdenia Madridu o tom, že Prestige mal konečnú stanicu na Gibraltári, popiera majiteľ lode, podľa ktorého loď smerovala do Singapuru.

Ropa z tankera však nezasiahne len Španielsko, ale pravdepodobne aj Francúzsko a Portugalsko, ktoré odmietlo poskytnúť svoj prístav na dopravenie havarovaného tankera a jeho opravu.

(mik, reuters)

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu ešte stále využiť eurofondy proti horúčavám
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 142
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 826
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 460
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 667
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 625
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 287
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 061
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 058
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 992