Tanker klesá, katastrofa sa blíži

Na španielskom „Pobreží smrti“, ako nazývajú jeho severozápadnú časť, sa včera neúspešne skončili pokusy na zmiernenie následkov minulotýždňovej havárie tankera Prestige. Loď chceli dotiahnuť na pokojné more a 77-tisíc ton ropy pretankovať do iného plavid


Ekológovia predpokladajú, že ekosystém španielskeho pobrežia sa bude obnovovať niekoľko rokov. FOTO– REUTERS


Príslušníci španielskeho námorníctva čistia pláže na severozápadnom pobreží krajiny. V nasledujúcich dňoch sa očakáva ešte masívnejšie znečistenie pláží. FOTO – TASR/AP

la. Situáciu komplikovalo nepriaznivé počasie. Tanker sa na šírom mori prelomil na dve časti. Tie sa začali ponárať.

Vrak sa v momente zlomu nachádzal asi 250 kilometrov od španielskeho pobrežia. Doteraz nie je jasné, koľko ropy klesne s torzom tankera na dno a koľko zaplaví pobrežie.

Hovorkyňa Greenpeace Maria Jose Caballerová však tvrdí, že aj potopený vrak s ropou bude „časovaná bomba na dne mora.“

Šéf firmy, ktorá zabezpečovala záchranné práce, Lars Walder pre BBC povedal, že nie je vylúčené, že časť ropy zostane uzavretá v nepoškodených častiach tankera a potopí sa bez toho, aby ohrozila životné prostredie. „Ak bude more dostatočne chladné, mohla by sa ropa transformovať do pevného skupenstva,“ tvrdí Walder. Ekológovia sú k tejto možnosti skeptickí.

Z lode však už pri havárii vytieklo niekoľko stoviek ton ropy a vytvorilo obrovskú ropnú škvrnu.

Najhoršia alternatíva

Odborníci potvrdili, že došlo k najhoršej možnej alternatíve. Podľa ich vyjadrení budú škody na životnom prostredí dvakrát horšie ako pri havárii tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky v roku 1989. Exxon Valdez je považovaný za jednu z najväčších ekologických katastrof vôbec.

Podľa ekológov bude havária tankera Prestige znamenať zničenie kolónií koralov a špongií, ohrozí ryby aj migrujúce vtáky.

Havária bude znamenať aj ekonomickú pohromu pre pobrežie Galície. Rybársky priemysel zamestnáva až 60 percent miestnej populácie. „Zruinuje to celé rodiny,“ povedal námorník na dôchodku Jose Carrapero. Galícia je známa produkciou rýb, chobotníc a krabov. Španielska vláda už zakázala výlov na pobreží dlhom 100 kilometrov.

Otázky vyvoláva technický stav tankera a neochota jeho kapitána spolupracovať pri záchranných prácach. Grécky tanker Prestige, plaviaci sa pod bahamskou vlajkou, postavili pred takmer 30 rokmi v Japonsku a už niekoľkokrát ho pokutovali za závažné porušenie bezpečnostných opatrení.

Napriek tomu, že išlo o problematické plavidlo, od roku 1999 na ňom nikto nevykonal inšpekciu. Prestige navyše patrí do kategórie lodí, ktoré budú mať od roku 2015 pre svoju nedostatočnú ochranu pred haváriami zakázanú plavbu vo vodách Európskej únie.

Diplomatické nezhody

Časovaná bomba v podobe polámaného tankera spôsobila aj diplomatické roztržky. Španielsko totiž tvrdilo, že loď plávala z Lotyšska do Gibraltáru, ktorý nie je taký prísny pri posudzovaní bezpečnosti plavidiel a neriadi sa normami Európskej únie. Podľa španielskej eurokomisárky pre dopravu Loyoli de Palaciovej to poukazuje na „ďalší prípad daňových únikov, pašovania a nevhodného správania sa na Gibraltári“. Palaciová týmito vyhláseniami zaútočila na Veľkú Britániu. Tá totiž spravuje Gibraltár, na ktorý si robí nárok aj Madrid.

Tvrdenia Madridu o tom, že Prestige mal konečnú stanicu na Gibraltári, popiera majiteľ lode, podľa ktorého loď smerovala do Singapuru.

Ropa z tankera však nezasiahne len Španielsko, ale pravdepodobne aj Francúzsko a Portugalsko, ktoré odmietlo poskytnúť svoj prístav na dopravenie havarovaného tankera a jeho opravu.

(mik, reuters)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 802
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 791
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 033
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 697
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 148
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 006
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 584
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 760