SME

Tanker klesá, katastrofa sa blíži

Na španielskom „Pobreží smrti“, ako nazývajú jeho severozápadnú časť, sa včera neúspešne skončili pokusy na zmiernenie následkov minulotýždňovej havárie tankera Prestige. Loď chceli dotiahnuť na pokojné more a 77-tisíc ton ropy pretankovať do iného plavid


Ekológovia predpokladajú, že ekosystém španielskeho pobrežia sa bude obnovovať niekoľko rokov. FOTO– REUTERS



Príslušníci španielskeho námorníctva čistia pláže na severozápadnom pobreží krajiny. V nasledujúcich dňoch sa očakáva ešte masívnejšie znečistenie pláží. FOTO – TASR/AP

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


la. Situáciu komplikovalo nepriaznivé počasie. Tanker sa na šírom mori prelomil na dve časti. Tie sa začali ponárať.

Vrak sa v momente zlomu nachádzal asi 250 kilometrov od španielskeho pobrežia. Doteraz nie je jasné, koľko ropy klesne s torzom tankera na dno a koľko zaplaví pobrežie.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa Greenpeace Maria Jose Caballerová však tvrdí, že aj potopený vrak s ropou bude „časovaná bomba na dne mora.“

Šéf firmy, ktorá zabezpečovala záchranné práce, Lars Walder pre BBC povedal, že nie je vylúčené, že časť ropy zostane uzavretá v nepoškodených častiach tankera a potopí sa bez toho, aby ohrozila životné prostredie. „Ak bude more dostatočne chladné, mohla by sa ropa transformovať do pevného skupenstva,“ tvrdí Walder. Ekológovia sú k tejto možnosti skeptickí.

Z lode však už pri havárii vytieklo niekoľko stoviek ton ropy a vytvorilo obrovskú ropnú škvrnu.

Najhoršia alternatíva

Odborníci potvrdili, že došlo k najhoršej možnej alternatíve. Podľa ich vyjadrení budú škody na životnom prostredí dvakrát horšie ako pri havárii tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky v roku 1989. Exxon Valdez je považovaný za jednu z najväčších ekologických katastrof vôbec.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ekológov bude havária tankera Prestige znamenať zničenie kolónií koralov a špongií, ohrozí ryby aj migrujúce vtáky.

Havária bude znamenať aj ekonomickú pohromu pre pobrežie Galície. Rybársky priemysel zamestnáva až 60 percent miestnej populácie. „Zruinuje to celé rodiny,“ povedal námorník na dôchodku Jose Carrapero. Galícia je známa produkciou rýb, chobotníc a krabov. Španielska vláda už zakázala výlov na pobreží dlhom 100 kilometrov.

Otázky vyvoláva technický stav tankera a neochota jeho kapitána spolupracovať pri záchranných prácach. Grécky tanker Prestige, plaviaci sa pod bahamskou vlajkou, postavili pred takmer 30 rokmi v Japonsku a už niekoľkokrát ho pokutovali za závažné porušenie bezpečnostných opatrení.

Napriek tomu, že išlo o problematické plavidlo, od roku 1999 na ňom nikto nevykonal inšpekciu. Prestige navyše patrí do kategórie lodí, ktoré budú mať od roku 2015 pre svoju nedostatočnú ochranu pred haváriami zakázanú plavbu vo vodách Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

Diplomatické nezhody

Časovaná bomba v podobe polámaného tankera spôsobila aj diplomatické roztržky. Španielsko totiž tvrdilo, že loď plávala z Lotyšska do Gibraltáru, ktorý nie je taký prísny pri posudzovaní bezpečnosti plavidiel a neriadi sa normami Európskej únie. Podľa španielskej eurokomisárky pre dopravu Loyoli de Palaciovej to poukazuje na „ďalší prípad daňových únikov, pašovania a nevhodného správania sa na Gibraltári“. Palaciová týmito vyhláseniami zaútočila na Veľkú Britániu. Tá totiž spravuje Gibraltár, na ktorý si robí nárok aj Madrid.

Tvrdenia Madridu o tom, že Prestige mal konečnú stanicu na Gibraltári, popiera majiteľ lode, podľa ktorého loď smerovala do Singapuru.

Ropa z tankera však nezasiahne len Španielsko, ale pravdepodobne aj Francúzsko a Portugalsko, ktoré odmietlo poskytnúť svoj prístav na dopravenie havarovaného tankera a jeho opravu.

SkryťVypnúť reklamu

(mik, reuters)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 256
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 614
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 236
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 305
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 334
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 929
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 148
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 030
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 506
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 153
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 481
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 226
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 559
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 691
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 309
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 820
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu