SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Tanker klesá, katastrofa sa blíži

Na španielskom „Pobreží smrti“, ako nazývajú jeho severozápadnú časť, sa včera neúspešne skončili pokusy na zmiernenie následkov minulotýždňovej havárie tankera Prestige. Loď chceli dotiahnuť na pokojné more a 77-tisíc ton ropy pretankovať do iného plavid


Ekológovia predpokladajú, že ekosystém španielskeho pobrežia sa bude obnovovať niekoľko rokov. FOTO– REUTERS


Príslušníci španielskeho námorníctva čistia pláže na severozápadnom pobreží krajiny. V nasledujúcich dňoch sa očakáva ešte masívnejšie znečistenie pláží. FOTO – TASR/AP

la. Situáciu komplikovalo nepriaznivé počasie. Tanker sa na šírom mori prelomil na dve časti. Tie sa začali ponárať.

Vrak sa v momente zlomu nachádzal asi 250 kilometrov od španielskeho pobrežia. Doteraz nie je jasné, koľko ropy klesne s torzom tankera na dno a koľko zaplaví pobrežie.

Hovorkyňa Greenpeace Maria Jose Caballerová však tvrdí, že aj potopený vrak s ropou bude „časovaná bomba na dne mora.“

Šéf firmy, ktorá zabezpečovala záchranné práce, Lars Walder pre BBC povedal, že nie je vylúčené, že časť ropy zostane uzavretá v nepoškodených častiach tankera a potopí sa bez toho, aby ohrozila životné prostredie. „Ak bude more dostatočne chladné, mohla by sa ropa transformovať do pevného skupenstva,“ tvrdí Walder. Ekológovia sú k tejto možnosti skeptickí.

Z lode však už pri havárii vytieklo niekoľko stoviek ton ropy a vytvorilo obrovskú ropnú škvrnu.

Najhoršia alternatíva

Odborníci potvrdili, že došlo k najhoršej možnej alternatíve. Podľa ich vyjadrení budú škody na životnom prostredí dvakrát horšie ako pri havárii tankera Exxon Valdez pri pobreží Aljašky v roku 1989. Exxon Valdez je považovaný za jednu z najväčších ekologických katastrof vôbec.

Podľa ekológov bude havária tankera Prestige znamenať zničenie kolónií koralov a špongií, ohrozí ryby aj migrujúce vtáky.

Havária bude znamenať aj ekonomickú pohromu pre pobrežie Galície. Rybársky priemysel zamestnáva až 60 percent miestnej populácie. „Zruinuje to celé rodiny,“ povedal námorník na dôchodku Jose Carrapero. Galícia je známa produkciou rýb, chobotníc a krabov. Španielska vláda už zakázala výlov na pobreží dlhom 100 kilometrov.

Otázky vyvoláva technický stav tankera a neochota jeho kapitána spolupracovať pri záchranných prácach. Grécky tanker Prestige, plaviaci sa pod bahamskou vlajkou, postavili pred takmer 30 rokmi v Japonsku a už niekoľkokrát ho pokutovali za závažné porušenie bezpečnostných opatrení.

Napriek tomu, že išlo o problematické plavidlo, od roku 1999 na ňom nikto nevykonal inšpekciu. Prestige navyše patrí do kategórie lodí, ktoré budú mať od roku 2015 pre svoju nedostatočnú ochranu pred haváriami zakázanú plavbu vo vodách Európskej únie.

Diplomatické nezhody

Časovaná bomba v podobe polámaného tankera spôsobila aj diplomatické roztržky. Španielsko totiž tvrdilo, že loď plávala z Lotyšska do Gibraltáru, ktorý nie je taký prísny pri posudzovaní bezpečnosti plavidiel a neriadi sa normami Európskej únie. Podľa španielskej eurokomisárky pre dopravu Loyoli de Palaciovej to poukazuje na „ďalší prípad daňových únikov, pašovania a nevhodného správania sa na Gibraltári“. Palaciová týmito vyhláseniami zaútočila na Veľkú Britániu. Tá totiž spravuje Gibraltár, na ktorý si robí nárok aj Madrid.

Tvrdenia Madridu o tom, že Prestige mal konečnú stanicu na Gibraltári, popiera majiteľ lode, podľa ktorého loď smerovala do Singapuru.

Ropa z tankera však nezasiahne len Španielsko, ale pravdepodobne aj Francúzsko a Portugalsko, ktoré odmietlo poskytnúť svoj prístav na dopravenie havarovaného tankera a jeho opravu.

(mik, reuters)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 750
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 981
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 106
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 485
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 137
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 794
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 456
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 288
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 160
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 6 552
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu