SME
Pondelok, 27. máj , 2019

Chorvátske diaľnice priblížili Dalmáciu aj víkendovým turistom

Za dvanásť rokov prepojili Chorváti takmer celé pobrežie diaľnicami. K moru sa tak pridal ďalší fenomén.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Chorváti sa snažia dostať cudzincov aj do vnútrozemia, takmer 90 percent z nich však skončí na pobreží. Pre more, ale aj pre diaľnice.

Píše sa rok 1998. Vraciame sa z dovolenky z Korčule v južnej Dalmácii. Pred nami je takmer tisíc kilometrov, ktoré vedú po Jadranskej magistrále. A to sme si skrátili cestu o dlhých 170 kilometrov, po útrpnej ceste po horskom Pelješaci sme sa rozhodli ísť radšej trajektom do Drvenika.

Vyrazili sme ráno o šiestej a o pol deviatej sme sa vydali po pobreží smer Split. Prechádzali sme všetkými mestečkami Makarskej a Omišskej riviéry, cez dediny platila štyridsiatka, ale aj mimo nich sme nemohli ísť rýchlejšie ako šesťdesiatkou. Okolo Splitu sme stáli v zápche, potom sme odbočili do vnútrozemia. Popri ceste na Sinj a rozstrieľaný Knin boli ešte stále naťahané drôty s tabuľkami Dangerous mines, zmizli až pred Plitvickými jazerami.

Jediný diaľničný úsek meral vtedy 40 kilometrov a viedol z Karlovacu na obchvat Záhrebu. Domov sme dorazili po 21 hodinách jazdy.

Dnes túto štreku urobíte za jedenásť hodín po diaľnici s odpočívadlami, detskými ihriskami, prebaľovacími kútikmi a mikrovlnkami, kde môžete dieťaťu zohriať jedlo.

img_7674_r8215_res.jpg

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Diaľnica bratstva a jednoty

Vyberte si dovolenku
Dovolenka.sme.sk
Vyberte si zo širokej ponuky pobytov na dovolenka.sme.sk.
Ceny sú konečné, neprekvapia vás žiadne doplatky.
last_minute.jpg
Foto: Fotolia.com

V období Juhoslávie bolo na tom Chorvátsko s diaľnicami podobne ako ostatné socialistické krajiny. Prvé kilometre začali stavať v 70. rokoch.

Pôvodne mala Diaľnica bratstva a jednoty spájať všetky zväzové republiky od Slovinska cez Chorvátsko a Srbsko a potom na juh do Macedónska a Čiernej Hory.

Postavili sa však len čiastočné úseky, niektoré nestoja dodnes.

V roku 1971 spustili v Chorvátsku prvých desať kilometrov pri Rijeke, o rok neskôr 40 zo Záhrebu do Karlovacu, ďalší úsek postupne postavili zo Záhrebu do Slavónskeho Brodu, čo bol ťah na hlavné mesto Juhoslávie Belehrad. Do roku 1989 to bolo viac než dvesto kilometrov.

V rokoch 1991 – 1997, teda v čase vojny a po jej skončení, výstavba ustala. „V tom období sme postavili len 76 kilometrov diaľnic a 53 ďalších v polovičnom profile,“ hovorí Goran Škec z tlačového odboru chorvátskeho ministerstva dopravy.

Vlastníkom diaľnic je štát a výstavbu rieši najmä cez dlhodobé úvery, z príjmov z mýta a spotrebnej dane z pohonných hmôt, jednotlivé úseky spravujú štyri spoločnosti.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FF6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FF6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 7 rád pred investovaním do realít
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. S hyperpigmentáciou na slniečko? Len s novou dermokozmetikou
  4. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov
  5. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  6. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  7. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  8. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  9. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  10. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  1. Obľúbené online nákupy spúšťa Tesco aj v Žiline
  2. Máte zaplatiť faktúru zo servisu? Stavte na krycí list
  3. Compliance is not “compli-cated”, but rather “compl-ex”
  4. S hyperpigmentáciou na slniečko? Len s novou dermokozmetikou
  5. 7 rád pred investovaním do realít
  6. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov
  7. Vytúžené bábätko
  8. Najdôležitejšie faktory pri výbere správnej klimatizácie
  9. Okenné fólie ochránia vaše deti v aute aj počas horúčav
  10. Deťom v Poluse je venovaný celý mesiac jún
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 27 940
  2. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 21 115
  3. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 16 463
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 13 877
  5. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 9 945
  6. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 9 603
  7. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 9 377
  8. Módne trendy na leto? Päť kúskov z udržateľných materiálov 7 835
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 3 272
  10. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 2 527