Chorvátske diaľnice priblížili Dalmáciu aj víkendovým turistom

Za dvanásť rokov prepojili Chorváti takmer celé pobrežie diaľnicami. K moru sa tak pridal ďalší fenomén.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Chorváti sa snažia dostať cudzincov aj do vnútrozemia, takmer 90 percent z nich však skončí na pobreží. Pre more, ale aj pre diaľnice.

Píše sa rok 1998. Vraciame sa z dovolenky z Korčule v južnej Dalmácii. Pred nami je takmer tisíc kilometrov, ktoré vedú po Jadranskej magistrále. A to sme si skrátili cestu o dlhých 170 kilometrov, po útrpnej ceste po horskom Pelješaci sme sa rozhodli ísť radšej trajektom do Drvenika.

Vyrazili sme ráno o šiestej a o pol deviatej sme sa vydali po pobreží smer Split. Prechádzali sme všetkými mestečkami Makarskej a Omišskej riviéry, cez dediny platila štyridsiatka, ale aj mimo nich sme nemohli ísť rýchlejšie ako šesťdesiatkou. Okolo Splitu sme stáli v zápche, potom sme odbočili do vnútrozemia. Popri ceste na Sinj a rozstrieľaný Knin boli ešte stále naťahané drôty s tabuľkami Dangerous mines, zmizli až pred Plitvickými jazerami.

Jediný diaľničný úsek meral vtedy 40 kilometrov a viedol z Karlovacu na obchvat Záhrebu. Domov sme dorazili po 21 hodinách jazdy.

Dnes túto štreku urobíte za jedenásť hodín po diaľnici s odpočívadlami, detskými ihriskami, prebaľovacími kútikmi a mikrovlnkami, kde môžete dieťaťu zohriať jedlo.

img_7674_r8215_res.jpg

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Diaľnica bratstva a jednoty

Vyberte si dovolenku
Dovolenka.sme.sk
Vyberte si zo širokej ponuky pobytov na dovolenka.sme.sk.
Ceny sú konečné, neprekvapia vás žiadne doplatky.
last_minute.jpg
Foto: Fotolia.com

V období Juhoslávie bolo na tom Chorvátsko s diaľnicami podobne ako ostatné socialistické krajiny. Prvé kilometre začali stavať v 70. rokoch.

Pôvodne mala Diaľnica bratstva a jednoty spájať všetky zväzové republiky od Slovinska cez Chorvátsko a Srbsko a potom na juh do Macedónska a Čiernej Hory.

Postavili sa však len čiastočné úseky, niektoré nestoja dodnes.

V roku 1971 spustili v Chorvátsku prvých desať kilometrov pri Rijeke, o rok neskôr 40 zo Záhrebu do Karlovacu, ďalší úsek postupne postavili zo Záhrebu do Slavónskeho Brodu, čo bol ťah na hlavné mesto Juhoslávie Belehrad. Do roku 1989 to bolo viac než dvesto kilometrov.

V rokoch 1991 – 1997, teda v čase vojny a po jej skončení, výstavba ustala. „V tom období sme postavili len 76 kilometrov diaľnic a 53 ďalších v polovičnom profile,“ hovorí Goran Škec z tlačového odboru chorvátskeho ministerstva dopravy.

Vlastníkom diaľnic je štát a výstavbu rieši najmä cez dlhodobé úvery, z príjmov z mýta a spotrebnej dane z pohonných hmôt, jednotlivé úseky spravujú štyri spoločnosti.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3FF6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3FF6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 886
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 598
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 618
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 465
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 394
  6. Ako na refinancovanie hypotéky 921
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 853
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 523
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 460
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 449