SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Chorvátske diaľnice priblížili Dalmáciu aj víkendovým turistom

Za dvanásť rokov prepojili Chorváti takmer celé pobrežie diaľnicami. K moru sa tak pridal ďalší fenomén.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Chorváti sa snažia dostať cudzincov aj do vnútrozemia, takmer 90 percent z nich však skončí na pobreží. Pre more, ale aj pre diaľnice.

Píše sa rok 1998. Vraciame sa z dovolenky z Korčule v južnej Dalmácii. Pred nami je takmer tisíc kilometrov, ktoré vedú po Jadranskej magistrále. A to sme si skrátili cestu o dlhých 170 kilometrov, po útrpnej ceste po horskom Pelješaci sme sa rozhodli ísť radšej trajektom do Drvenika.

Vyrazili sme ráno o šiestej a o pol deviatej sme sa vydali po pobreží smer Split. Prechádzali sme všetkými mestečkami Makarskej a Omišskej riviéry, cez dediny platila štyridsiatka, ale aj mimo nich sme nemohli ísť rýchlejšie ako šesťdesiatkou. Okolo Splitu sme stáli v zápche, potom sme odbočili do vnútrozemia. Popri ceste na Sinj a rozstrieľaný Knin boli ešte stále naťahané drôty s tabuľkami Dangerous mines, zmizli až pred Plitvickými jazerami.

Jediný diaľničný úsek meral vtedy 40 kilometrov a viedol z Karlovacu na obchvat Záhrebu. Domov sme dorazili po 21 hodinách jazdy.

Dnes túto štreku urobíte za jedenásť hodín po diaľnici s odpočívadlami, detskými ihriskami, prebaľovacími kútikmi a mikrovlnkami, kde môžete dieťaťu zohriať jedlo.

img_7674_r8215_res.jpg

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Diaľnica bratstva a jednoty

Vyberte si dovolenku
Dovolenka.sme.sk
Vyberte si zo širokej ponuky pobytov na dovolenka.sme.sk.
Ceny sú konečné, neprekvapia vás žiadne doplatky.
last_minute.jpg
Foto: Fotolia.com

V období Juhoslávie bolo na tom Chorvátsko s diaľnicami podobne ako ostatné socialistické krajiny. Prvé kilometre začali stavať v 70. rokoch.

Pôvodne mala Diaľnica bratstva a jednoty spájať všetky zväzové republiky od Slovinska cez Chorvátsko a Srbsko a potom na juh do Macedónska a Čiernej Hory.

Postavili sa však len čiastočné úseky, niektoré nestoja dodnes.

V roku 1971 spustili v Chorvátsku prvých desať kilometrov pri Rijeke, o rok neskôr 40 zo Záhrebu do Karlovacu, ďalší úsek postupne postavili zo Záhrebu do Slavónskeho Brodu, čo bol ťah na hlavné mesto Juhoslávie Belehrad. Do roku 1989 to bolo viac než dvesto kilometrov.

V rokoch 1991 – 1997, teda v čase vojny a po jej skončení, výstavba ustala. „V tom období sme postavili len 76 kilometrov diaľnic a 53 ďalších v polovičnom profile,“ hovorí Goran Škec z tlačového odboru chorvátskeho ministerstva dopravy.

Vlastníkom diaľnic je štát a výstavbu rieši najmä cez dlhodobé úvery, z príjmov z mýta a spotrebnej dane z pohonných hmôt, jednotlivé úseky spravujú štyri spoločnosti.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3FF6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3FF6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  5. Nová certifikovaná káva na vašich obľúbených čerpacích staniciac
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  7. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Spravte si zásoby zdravia
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  10. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 196
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 853
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 558
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 630
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 577
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 137
  7. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 798
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 566
  9. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 2 387
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 283
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  2. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  3. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  4. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  5. Martin Majzlan: Kirgizsko - Z konského sedla až po pláže Issyk-Kul
  6. Vladimír Benčík: Hanoj – s blížiacimi sa sviatkami lunárneho Nového roku je čoraz veselší a exotickejší
  7. Iveta Bakitová: Poďte so mnou spoznávať známe aj menej známe miesta Talianska
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 14. - Desať zaujímavostí o Antarktíde 2/3
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 985
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 105
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 970
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 099
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 781
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 3 792
  7. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 771
  8. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 3 722
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu