ŽILINA, MAKOV – Cestný hraničný priechod s Českou republikou v Makove na Kysuciach patrí k najzaťaženejším miestam na severe Slovenska. Colnica, ktorá je vo výstavbe od roku 1995, funguje zatiaľ iba na polovičný profil. Veľkoryso riešená stavba patrí k najväčším na Slovensku, celkový rozpočet na výstavbu colnice v Makove dosiahne až 392 miliónov korún.
Celá stavba mala byť pôvodne odovzdaná už 1. októbra, pre nedostatok financií sa však dátum posúva. Podľa informácií Colného riaditeľstva SR je reálny termín až v máji budúceho roku. Dovtedy by mal byť hotový okrem samotnej prevádzkovej budovy aj protipovodňový oporný múr či chodník do osady Trojačka.
Colnica totiž stojí sedem kilometrov od samotnej hranice a denne cez ňu prechádza aj viac ako 80 obyvateľov osady. Osobná doprava sa mala podľa pôvodného plánu vybavovať priamo na hranici. To by si však vyžiadalo ďalšie milióny, preto Colné riaditeľstvo od tohto plánu upustilo.
Podľa starostu sa tým však porušuje územné rozhodnutie, záväzné nariadenie obce a ústavné práva obyvateľov Trojačky.
Ľudia z Trojačky sa sťažujú, že situácia im komplikuje život, starosta Makova poslal sťažnosti na všetky možné inštitúcie a orgány štátu. Nič sa však nevyriešilo, Makovčania preto uvažovali aj o podaní na Ústavný súd a Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu.
Zástupca riaditeľa Colného úradu v Žiline Ladislav Březina však tvrdí, doteraz neznamenali žiadne oficiálne sťažnosti. „Vytvorili sme im nadštandardné podmienky,“ hovorí. Obyvatelia osady totiž dostali priepustky, na ktoré môžu colnicou voľne prechádzať. Pokiaľ nečaká na vybavenie veľa áut, ide to pomerne hladko, ľuďom však prekáža čakanie v dlhších kolónach. „V súčasnosti, keď je sprístupnená len polovica colnice, pri prípadnom predbiehaní sa dostanú zákonite do protismeru, čiže musia brať ohľad na aktuálnu dopravnú situáciu. Ale osobná preprava je väčšinou priebežná,“ pokračuje Březina.
Zložitejšie to majú tí, ktorí chcú ísť do Trojačky na návštevu, tam už výnimky neplatia.
Spomedzi štrnástich colných úradov na Slovensku patrí Colný úrad v Žiline k najzaťaženejším. Za prvých osem mesiacov zaznamenali na svojich 11 hraničných priechodoch viac ako 3,6 milióna vstupov a výstupov osobných áut, motoriek, autobusov, kamiónov, nákladných či lietadiel. Na pokutách, cle, dani z pridanej hodnoty a spotrebnej dani a iných odviedli za ten čas do štátneho rozpočtu viac ako 7,5 miliardy korún. Dokončenie colnice v Makove by malo výrazne odľahčiť dopravnú situáciu na hraniciach.
Veľkolepá stavba za stovky miliónov korún však vyvoláva v ľuďoch otázky, čo bude s takou veľkou colnou budovou po našom vstupe do EÚ, keď jej pôvodný účel stratí svoje opodstatnenie. Podľa Colného riaditeľstva SR by mala v budúcnosti budovu colnice v Makove využívať cudzinecká polícia. Mal by tu sídliť aj Komisariát pre vykonávanie monitorovacej a zásahovej činnosti zložiek polície, colnej správy a iných. (aha)