SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Kaspická ropa obíde Rusko

Turecký, azerbajdžanský a gruzínsky prezident včera spolu vykopali jamu na pobreží Kaspického mora. Má byť symbolickým začiatkom obrovského ropovodu, ktorý minie Rusko a povedie drahocennú tekutinu z Azerbajdžanu cez Gruzínsko až do Turecka. Odtiaľ pôjde


TASR
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ropné pole Nef‘jannie kamni v Kaspickom mori pri azerbajdžanskom hlavnom meste Baku. Zdá sa, že súboj USA, Ruska a Iránu o to, kto privedie ropu na hladné západné trhy, vyhrali Azerbajdžan, Gruzínsko a Turecko s Američanmi za chrbtom. FOTO – TASR/AP

cez Stredomorie na západoeurópske trhy. Trom prezidentom sa nadšene prizeral americký minister pre energiu.

Kaspické more skrýva tretie najväčšie náleziská ropy a zemného plynu na svete. Väčšina z nich je ešte nedotknutá. To málo, čo sa v Kaspiku vyťaží, sa až doteraz transportovalo cez Rusko.

Niektoré ekonomické skupiny projekt dlho nazývali zbytočnou investíciou – tvrdili, že na kaspickom dne sa nenachádza dostatok surovín. Podľa posledných prieskumov ropovod dlhý 1750 km bude transportovať vyše milióna barelov ropy denne.

Proti ropovodu sa ozývali aj medzinárodné mimovládne organizácie. Dôvodili obrovskými škodami na životnom prostredí a sociálnych štruktúrach. Do rizikovej oblasti by sa dostalo Čierne more aj kaspické pobrežie, domov pre 80 percent výlovných rýb. Zatiaľ len čiastková ťažba už stihla podľa environmentalistov znečistiť 30-tisíc hektárov pôdy. Ozývali sa aj hlasy, že firma British Petroleum, ktorá projekt riadi, prinútila bývalé ruské satelity podpísať zmluvy siahajúce na suverenitu štátov. Briti vraj majú priširoké právomoci.

Smer z azerbajdžanského Baku cez gruzínske Tbilisi až do tureckého Ceyhanu zvíťazil nad dvoma ďalšími návrhmi, ktoré viedli ropu cez Rusko a Irán. Oba návrhy boli lacnejšie aj kratšie, nevyhovovali však politickým zámerom Washingtonu, píše BBC. Podľa ropných expertov americká vláda uprednostnila projekt, ktorý oslabí ruské kraľovanie nad dodávkami paliva pre celý región.

Vyhovuje to aj bývalým sovietskym satelitom – Gruzínsku a Azerbajdžanu. Tie sa chcú za každú cenu striasť závislosti od bývalého vládcu. „Tento ropovod má strategický význam,“ povedal pre BBC Ilham Šaban, ropný špecialista z Baku.

Rokovania o výstavbe podľa denníka Financial Times „najpolitickejšieho zo všetkých ropovodov“, sa ťahali osem rokov. Ropné spoločnosti nakoniec na nátlak z USA jednoducho pohľadali argumenty na súhlas s výstavbou. Politický základ nezmizol, len sa obliekol do komerčných úvah, píše denník Financial Times.

Kaspická ropa má začať prúdiť cez Gruzínsko v roku 2005. Doprava bude stáť 3,2 dolára na barel. To dáva jedinečnú šancu tranzitným krajinám rýchlo sa vyhrabať z hospodárskeho úpadku, ktorý na nich doľahol po rozpade Sovietskeho zväzu. Zimy sú pre gruzínskych vidiečanov bez pravidelných prísunov paliva čoraz ťaživejšie, ruský Gazprom a turkménsky dodávateľ Tbilisi – notorického neplatiča – opustili. „Dúfame, že krajina bude mať z ropovodu nielen politický, ale aj ekonomický profit,“ povedal pre SME gruzínsky novinár Badri Koplatadze.

ZUZANA OČENÁŠOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 519
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 805
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 676
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 344
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 369
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu