Parné lokomotívy vozia turistov

Aj keď posledný riadny parný vlak prešiel po slovenských železniciach pred viac ako dvadsiatimi rokmi (medzi Bratislavou a Leopoldovom), doprava parnými vlakmi sa dodnes celkom neskončila. Presnejšie znova začína ožívať. Turisti zo západnej Európy prejavu


Naše historické parné lokomotívy sú dobre udržiavané, objednávajú si ich rakúske a nemecké cestovky na nostalgické putovanie Európou. Cez víkend si ich prišli pozrieť tisícky záujemcov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

jú totiž stále väčší záujem o tzv. nostalgickú dopravu.

A keďže Slovensko je turisticky atraktívna krajina, postupne ju začínajú objavovať aj veľké, najmä nemecké a rakúske cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú na železničné zájazdy historickými parnými vlakmi.

Vďaka veľmi dobrej situácii v železničnom múzejníctve sa na nich môže podieľať aj Slovensko.

„Spolu s Čechmi a Maďarmi patríme v stredoeurópskom regióne v tejto oblasti k najlepším,“ povedal Jiří Kubáček z Výskumného a vývojového ústavu železníc, ktorý počas uplynulého víkendu zorganizoval v Bratislave už piaty ročník festivalu parných lokomotív. „Môžeme sa preto podieľať aj na veľkých zájazdoch tzv. nostalgického cestovania. Naposledy sme viezli vlak na 16-dennom zájazde cez sedem krajín.“

Vlak vypravili z Nemecka, pokračoval cez Rakúsko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a cez Čechy sa vrátil do Nemecka. Maďarský rušeň vo Fiľakove vypriahli a cez Slovensko pokračoval s našou lokomotívou. Jeden parný deň stojí na Slovensku okolo150-tisíc korún.

Ani takýmto komerčným využívaním si na seba historické parné lokomotívy nezarobia, ale aspoň privyrobia. Údržba jednej v prevádzkyschopnom stave stojí za desať rokov v priemere 6 až 7 miliónov korún. K tomu treba prirátať stovky hodín bezplatnej dobrovoľníckej práce nadšencov.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 643
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 453
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 582
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 197
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 204
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 192
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 984
  8. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 952
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 667
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 569