SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Parné lokomotívy vozia turistov

Aj keď posledný riadny parný vlak prešiel po slovenských železniciach pred viac ako dvadsiatimi rokmi (medzi Bratislavou a Leopoldovom), doprava parnými vlakmi sa dodnes celkom neskončila. Presnejšie znova začína ožívať. Turisti zo západnej Európy prejavu


Naše historické parné lokomotívy sú dobre udržiavané, objednávajú si ich rakúske a nemecké cestovky na nostalgické putovanie Európou. Cez víkend si ich prišli pozrieť tisícky záujemcov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

jú totiž stále väčší záujem o tzv. nostalgickú dopravu.

A keďže Slovensko je turisticky atraktívna krajina, postupne ju začínajú objavovať aj veľké, najmä nemecké a rakúske cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú na železničné zájazdy historickými parnými vlakmi.

Vďaka veľmi dobrej situácii v železničnom múzejníctve sa na nich môže podieľať aj Slovensko.

„Spolu s Čechmi a Maďarmi patríme v stredoeurópskom regióne v tejto oblasti k najlepším,“ povedal Jiří Kubáček z Výskumného a vývojového ústavu železníc, ktorý počas uplynulého víkendu zorganizoval v Bratislave už piaty ročník festivalu parných lokomotív. „Môžeme sa preto podieľať aj na veľkých zájazdoch tzv. nostalgického cestovania. Naposledy sme viezli vlak na 16-dennom zájazde cez sedem krajín.“

Vlak vypravili z Nemecka, pokračoval cez Rakúsko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a cez Čechy sa vrátil do Nemecka. Maďarský rušeň vo Fiľakove vypriahli a cez Slovensko pokračoval s našou lokomotívou. Jeden parný deň stojí na Slovensku okolo150-tisíc korún.

Ani takýmto komerčným využívaním si na seba historické parné lokomotívy nezarobia, ale aspoň privyrobia. Údržba jednej v prevádzkyschopnom stave stojí za desať rokov v priemere 6 až 7 miliónov korún. K tomu treba prirátať stovky hodín bezplatnej dobrovoľníckej práce nadšencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Mysli na svoju budúcnosť!
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 768
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 306
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 212
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 330
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 086
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 236
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 509
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 203
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 657
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 168
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu