SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Parné lokomotívy vozia turistov

Aj keď posledný riadny parný vlak prešiel po slovenských železniciach pred viac ako dvadsiatimi rokmi (medzi Bratislavou a Leopoldovom), doprava parnými vlakmi sa dodnes celkom neskončila. Presnejšie znova začína ožívať. Turisti zo západnej Európy prejavu


Naše historické parné lokomotívy sú dobre udržiavané, objednávajú si ich rakúske a nemecké cestovky na nostalgické putovanie Európou. Cez víkend si ich prišli pozrieť tisícky záujemcov. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC

jú totiž stále väčší záujem o tzv. nostalgickú dopravu.

A keďže Slovensko je turisticky atraktívna krajina, postupne ju začínajú objavovať aj veľké, najmä nemecké a rakúske cestovné kancelárie, ktoré sa špecializujú na železničné zájazdy historickými parnými vlakmi.

Vďaka veľmi dobrej situácii v železničnom múzejníctve sa na nich môže podieľať aj Slovensko.

„Spolu s Čechmi a Maďarmi patríme v stredoeurópskom regióne v tejto oblasti k najlepším,“ povedal Jiří Kubáček z Výskumného a vývojového ústavu železníc, ktorý počas uplynulého víkendu zorganizoval v Bratislave už piaty ročník festivalu parných lokomotív. „Môžeme sa preto podieľať aj na veľkých zájazdoch tzv. nostalgického cestovania. Naposledy sme viezli vlak na 16-dennom zájazde cez sedem krajín.“

Vlak vypravili z Nemecka, pokračoval cez Rakúsko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a cez Čechy sa vrátil do Nemecka. Maďarský rušeň vo Fiľakove vypriahli a cez Slovensko pokračoval s našou lokomotívou. Jeden parný deň stojí na Slovensku okolo150-tisíc korún.

Ani takýmto komerčným využívaním si na seba historické parné lokomotívy nezarobia, ale aspoň privyrobia. Údržba jednej v prevádzkyschopnom stave stojí za desať rokov v priemere 6 až 7 miliónov korún. K tomu treba prirátať stovky hodín bezplatnej dobrovoľníckej práce nadšencov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 576
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 173
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 181
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 819
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 264
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 324
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 884
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 966
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 795
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu