SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Diaľnice budú výrazne drahšie

BRATISLAVA – Vo finančných plánoch výstavby diaľnic sa štát výrazne prerátal. Celkovo bude na plánované úseky v ďalších štyroch rokoch nutné vynaložiť takmer o desať miliárd korún viac ako sa predpokladalo. „…dochádza k výraznému narušeniu finančn

BRATISLAVA – Vo finančných plánoch výstavby diaľnic sa štát výrazne prerátal. Celkovo bude na plánované úseky v ďalších štyroch rokoch nutné vynaložiť takmer o desať miliárd korún viac ako sa predpokladalo. „…dochádza k výraznému narušeniu finančného plánovania…,“ píše sa v Správe o plnení Nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z dielne rezortu dopravy.

Ako nereálny sa ukázal odhad nárastu cien za stavebné práce. V rokoch 1996 až 2001 bolo prestavaných na diaľniciach 34,120 miliardy korún. Z tejto sumy predstavovala úprava cien 3,964 miliardy korún. Štát sa prerátal aj v dodatkoch ku zmluvám s dodávateľmi. Zvýšila sa napríklad daň z pridanej hodnoty zo šesť na desať percent. Predĺžili sa lehoty výstavby, menili sa technické riešenia. Tieto dopady ministerstvo dopravy vyčíslilo na 4,563 miliardy korún. To znamená navýšenie výdavkov o 11,8 percenta. „Je zjavné, že ide o výrazné ovplyvnenie finančného plánovania,“ konštatuje ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Bez navýšenia výdavkov nebude možné tempo výstavby udržať. Už v budúcoročnom štátnom rozpočte preto ministerstvo navrhuje vyčleniť na diaľnice o 2,350 miliardy korún viac.

Zo správy o doterajšom priebehu výstavby vyplýva, že v rámci takzvaného „nového projektu“, ktorý bol spracovaný v roku 2000, neboli začaté štyri stavby a dve ďalšie nebudú odovzdané do užívania. Príčiny oneskorenia hľadá ministerstvo v zložitom majetkovoprávnom vyrovnaní pozemkov stavieb, v procese získavania zdrojov z predvstupového fondu ISPA a v snahe získať výhodné úvery od Európskej investičnej banky.

Zložité geologické prostredie na niektorých úsekoch malo tiež za následok nepredvídateľné práce. Výsledné objemy prác ovplyvnila aj situácia v podnikoch Váhostav a Hydrostav. Výdavky na výstavbu diaľnic majú v tomto roku dosiahnuť 10,598 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 983
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 911
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 191
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 255
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 901
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 629
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 904
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  4. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  8. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 365
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 433
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 390
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 705
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 907
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 716
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 531
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 343
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu