SME

Diaľnice budú výrazne drahšie

BRATISLAVA – Vo finančných plánoch výstavby diaľnic sa štát výrazne prerátal. Celkovo bude na plánované úseky v ďalších štyroch rokoch nutné vynaložiť takmer o desať miliárd korún viac ako sa predpokladalo. „…dochádza k výraznému narušeniu finančn

BRATISLAVA – Vo finančných plánoch výstavby diaľnic sa štát výrazne prerátal. Celkovo bude na plánované úseky v ďalších štyroch rokoch nutné vynaložiť takmer o desať miliárd korún viac ako sa predpokladalo. „…dochádza k výraznému narušeniu finančného plánovania…,“ píše sa v Správe o plnení Nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest z dielne rezortu dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako nereálny sa ukázal odhad nárastu cien za stavebné práce. V rokoch 1996 až 2001 bolo prestavaných na diaľniciach 34,120 miliardy korún. Z tejto sumy predstavovala úprava cien 3,964 miliardy korún. Štát sa prerátal aj v dodatkoch ku zmluvám s dodávateľmi. Zvýšila sa napríklad daň z pridanej hodnoty zo šesť na desať percent. Predĺžili sa lehoty výstavby, menili sa technické riešenia. Tieto dopady ministerstvo dopravy vyčíslilo na 4,563 miliardy korún. To znamená navýšenie výdavkov o 11,8 percenta. „Je zjavné, že ide o výrazné ovplyvnenie finančného plánovania,“ konštatuje ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Bez navýšenia výdavkov nebude možné tempo výstavby udržať. Už v budúcoročnom štátnom rozpočte preto ministerstvo navrhuje vyčleniť na diaľnice o 2,350 miliardy korún viac.

Zo správy o doterajšom priebehu výstavby vyplýva, že v rámci takzvaného „nového projektu“, ktorý bol spracovaný v roku 2000, neboli začaté štyri stavby a dve ďalšie nebudú odovzdané do užívania. Príčiny oneskorenia hľadá ministerstvo v zložitom majetkovoprávnom vyrovnaní pozemkov stavieb, v procese získavania zdrojov z predvstupového fondu ISPA a v snahe získať výhodné úvery od Európskej investičnej banky.

Zložité geologické prostredie na niektorých úsekoch malo tiež za následok nepredvídateľné práce. Výsledné objemy prác ovplyvnila aj situácia v podnikoch Váhostav a Hydrostav. Výdavky na výstavbu diaľnic majú v tomto roku dosiahnuť 10,598 miliardy korún.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 397
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 606
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 559
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 247
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 919
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 795
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 356
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 740
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 300
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 191
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 450
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 635
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 213
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 261
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 796
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu