SME

Rýchly, žiadaný a drahý

Nová železničná trať je dlhá 219 kilometrov. Stavba, najväčšia v histórii nemeckých železníc, trvala tri roky a stála šesť miliárd eur, o 1,4 miliardy viac, než sa predpokladalo. Pätina vedie 30 tunelmi, z ktorých najdlhší meria tri a pol kilometra a ...

Nová železničná trať je dlhá 219 kilometrov. Stavba, najväčšia v histórii nemeckých železníc, trvala tri roky a stála šesť miliárd eur, o 1,4 miliardy viac, než sa predpokladalo. Pätina vedie 30 tunelmi, z ktorých najdlhší meria tri a pol kilometra a najdlhší z 18 mostov má 992 metrov. Trasa vedie cez tri nemecké pohoria. Zatiaľ, čo doposiaľ chodili vlaky IC a ICE údolím Rýna medzi Kolínom nad Rýnom a Frankfurtom na trati dlhej 222 kilometrov za 141 minút, bude to novým vlakom trvať o 76 minút menej. Prví cestujúci prejdú trasu vo zvlášť pre túto trať postavených vagónoch vlakov ICE-3 prvého augusta. Oficiálne ju generálny riaditeľ dráh Harmut Mehdorn odovzdal do prevádzky 25. júla. Medzi 700 pozvanými hosťami nechýbala ani manželka spolkového kancelára Schrödera Doris. Ale nejde iba o rýchlejšie spojenie medzi dvoma nemeckými mestami. Aj vagóny pre ICE-3 sa líšia od doposiaľ používaných. Prvý rozdiel je v tom, že sedadlá sú užšie než v predchádzajúcich vagónov vlaku ICE terajších 92 centimetrov namiesto 97,1 centimetra. Ale šéf nemeckej dráhy Mehdorn nezabudol pripomenúť, že je to stále viac než v lietadlách Lufthansy s 85 centimetrami. Druhou novinkou je, že sa podstatne znižuje počet fajčiarskych oddelení - v starých vozňoch bolo 22 percent, v novom rýchliku len osem percent. Ďalšie nové opatrenie je, že sa rušia jedálenské vozne. Nahradí ich pojazdné bistro a každý cestujúci bude mať možnosť si jedlo alebo nápoje objednať aj u sprievodcov. A konečne - mení sa aj cena. V rýchlovlakoch ICE idúcich starou trasou stojí lístok Kolín - Frankfurt 39 eur. Ten, kto sa rozhodne pre jazdu na novej trase, zaplatí 51 eur a 2,60 eura za miestenku. Ale každé sedadlo bude mať prípojku na rozhlas a laptop a v prvej triede televíznu obrazovku. Napriek vyššej cene cestovného je o lístky na novú supertrať nemeckých dráh obrovský záujem. Taký, že už teraz vedenie železníc premýšľa o stavbe ďalších rýchlodráh na tratiach do Mannheimu, Stuttgartu a Bazileja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: RUDOLF STRÖBINGER, Bonn pre SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 287
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 7 104
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 800
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 330
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 126
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 085
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 059
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 889
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  3. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 20 089
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 734
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 372
  4. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 689
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 6 097
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 5 845
  7. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 764
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 5 547
  1. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  3. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  4. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  6. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  7. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  8. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
SkryťZatvoriť reklamu