SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Na bicykli premôžete alergie aj astmu

Aj alergik môže byť aktívnym bikerom. Aktívni plavci a cyklisti majú najväčší predpoklad zbaviť sa alergií.

(Zdroj: Thinkstock, Juraj Novotný , Martin Matula)

Pohyb a dobrá kondícia sú najlepším predpokladom na zvládnutie alergií. Spomedzi všetkých športov je pre alergikov najideálnejšie plávanie a hneď po ňom práve cyklistika! S týmito problémami by ste si však rozhodne mali chrániť oči pred prachom dobre priliehajúcimi okuliarmi. Tie vám budú zároveň slúžiť aj na ochranu pred svetloplachosťou – reakciou na slnečné lúče. Ak vám škodí kontakt s kvitnúcimi bylinami, skúste mať so sebou adrenalínové pero.

Samozrejme, ľudia trpiaci alergickými prejavmi by mali byť vyšetrení u alergológa a pravidelne liečení. Pozor však na výber liekov! Neužívajte medikamenty, ktoré by vás mohli „uspať na riadidlách bicykla“.

2.jpg

Čo vám hrozí v teréne

Veľké nebezpečenstvo hrozí bikerom od lietajúceho hmyzu, ktorý môže vyvolať u alergikov – a niekedy aj u celkom zdravých jedincov (!) – ťažký anafylaktický šok, ojedinele aj smrť. Ak patríte do tejto skupiny alergikov, mali by ste so sebou nosiť adrenalínové pero. Pichnutie perom do svalu musí byť okamžité, rýchle a priamo cez nohavice či iný odev. Najlepšie je však privolať záchranku.

Rozumné je, ak váš odev v lese pokrýva celú pokožku. To sa môže hodiť nielen pri ochrane pred hmyzom, ale aj pri páde do žihľavy. Chránite sa tak zároveň aj proti kliešťom.

Ako je to s príjmom tekutín

Za normálnych okolností potrebuje každý z nás dva litre vody denne. Toto množstvo však výrazne narastá pri športe. Pri viachodinovom športovom výkone stratíme až niekoľko litrov, a to najmä v horúcom a vlhkom prostredí. Pocíti to aj naša výkonnosť.

3.jpg

Ak sa teda chystáme na športový výkon, pitný režim musí byť prvoradý. Ako však zistíme skutočný nedostatok tekutín? Podľa suchých slizníc, bledého jazyka, pomalých reakcií, zhoršeného sluchu, svalových sťahov, pocitu na vracanie, búšenia srdca, hviezdičiek pred očami a krútenia hlavy.

Zároveň sa zhoršuje výkonnosť srdcovo-cievneho systému. Aj keď sa to nezdá, takto končia aj mladí športovci, ktorí to prehnali s fyzickou záťažou bez dostatku tekutín.

Čo piť?

Na rehydratáciu je najlepšie piť vlažné tekutiny – často a v menších množstvách.

Najlepšia je voda. Pri dlhodobom výkone sú vhodné riedené ovocné šťavy, prípadne čaje s pridaním citrónu, medu alebo cukru. Pri náročnejšej záťaži sú vyhľadávané iónové nápoje. Pri kritickom stave už voda určite nestačí, treba siahnuť po adekvátnych energetických a iónových nápojoch.

Výborným „naprávačom“ je špeciálny rehydratačný roztok s názvom WHO, ktorý dostať v lekárni. Pri skutočne závažných stavoch sa však musí pristúpiť až k infúzii.

Rozporuplné sú názory na energetické drinky, ktorých zloženie vyburcuje organizmus nielen vďaka obsahu kofeínu, následne ho však dehydratuje a vyčerpá.

4.jpg

Príliš veľa tekutín nepomôže

Príliš veľa tekutín telo nespracuje, môžeme potom zápasiť s ťažobou v žalúdku, nutkaním na vracanie a s hnačkami. Kritickým bodom dopĺňania tekutín je popri vstrebávaní v tenkom čreve predovšetkým rýchlosť vyprázdňovania žalúdka, ktorá závisí od objemu prijatých tekutín.

Príjem mierne presahujúci pol litra (600 ml) zvyšuje rýchlosť vyprázdňovania. Vyšší objem to už nepodporí, a navyše vyvolá nepríjemný pocit plného nafúknutého žalúdka. Svoj význam má aj teplota nápoja. Lepšie sa vstrebávajú chladnejšie tekutiny ako teplé.

Strata minerálnych látok nebýva až taká kritická ako strata samotnej vody. Určité množstvo minerálnych látok v nápoji však môže prispieť k lepšej a úplnejšej rehydratácii ako čistá voda. Okrem minerálnych látok a uhľohydrátov sú pri športovaní žiaduce aj vitamíny skupiny B.

Aké je optimum?

Bezprostredne pred nasadnutím na bicykel by ste mali prijať 200 až 300 ml tekutín a potom každú štvrťhodinu 150 až 200 ml. Vyššie množstvá pri telesnom zaťažení vedú k hromadeniu tekutín v tráviacom ústrojenstve, čo môže zhoršiť výkon. Ale pozor – nečakajte na pocit smädu, je to nespoľahlivý indikátor dehydratácie.

Nepodceňujte svoju ochranu:
Úpaly a spálená koža

Vplyvom dehydratácie a pohybu na slnku môže dôjsť pri cyklistike k prehriatiu a úpalu so známymi príznakmi. Neúmerné vystavovanie sa slnečným lúčom zapríčiní aj sčervenanie a opuch kože, čo sa neskôr prejaví pálením a pľuzgiermi.

Treba sa vyhýbať fyzickej záťaži počas slnečného poludnia a používať krémy s ochranným faktorom 15 a viac. V prípade problémov sa urýchlene premiestnite do tieňa a dopĺňajte chýbajúce tekutiny. Počas jazdy v horúcom prostredí si striekajte vodu zo spreja na tvár a telo. Slnkom spálenú pokožku môžete osviežiť bielym octom, kefírom, jogurtom, čerstvými uhorkami a ľadovým čajom.

Bolestivé prípady sa liečia analgetikami, masťami na hojenie kože a popáleniny – napríklad kalciovými, octanovými, nechtíkovými, dermazolanom, infadolanom, sprejom s panthenolom či sprejom feniderma.

Zranenia kože

Pri cyklistike môže dôjsť k zraneniam prakticky na každom centimetri povrchu tela, preto nepovažujte ochranu kože za malichernosť. Do drobných poranení sa môžu totiž poľahky dostať infekčné baktérie a plesňové ochorenia prenášané vzduchom alebo dotykom.

Na vnútornej strane stehien, v oblasti triesiel (najmä u mužov), ale aj v podpazuší alebo pri kontakte dlaní s riadidlami bicykla hrozí vznik škvŕn, suchej a začervenanej pokožky, odratia, pľuzgierov či zápalu kože. Je naozaj veľmi dôležité preliečiť problematické miesta aj preto, aby sa predišlo infekciám. Efektívne poslúžia špeciálne produkty športovej kozmetiky, ktoré majú chladivé a upokojujúce účinky.

Bolestivé stavy však zverte do rúk odborným lekárom, ktorí vám odporučia antiseptické alebo antibiotické masti. Krémami, masťami a gélmi sa liečia aj také nepríjemnosti, akými sú svalovica, ubolená kostrč, prepotené „štípajúce“ časti na tele, otlaky a pľuzgiere v športovej obuvi, popraskané pery a ruky, ale aj odreniny.

Boľavé zapareniny kože

Spôsobuje ich aj dlhá jazda na bicykli v nesprávnom oblečení, pri dobrej starostlivosti sa im však dá predísť. Podráždená koža s vyrážkami vzniká v dôsledku jej nedostatočného odparovania a vetrania, pôsobením vlhkosti, vplyvom infekcií, prítomnosťou nečistôt, čiastočiek stolice, moču, dráždivých textílií alebo chemikálií v pracích prostriedkoch.

Zaparenia sa objavujú aj po pití kyslých ovocných štiav a pri hnačkách a zhoršuje ich tiež horúce vlhké počasie. Pomáha sucho, vetranie, hojivé krémy – najmä so zinkom, vazelína a minerálne oleje. Obliekať si treba super absorbčnú bielizeň, ktorá nasiakne a prepúšťa vlhkosť na povrch, pričom telo zostáva v suchu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  4. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  5. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  6. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  7. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  8. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  9. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  10. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 7 560
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 480
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 081
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 263
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 297
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 969
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 617
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 313
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 117
  10. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  2. Lubo Repka: Zakladajúce štáty USA – Massachusetts
  3. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 16. - Kto objavil Antarktídu - Bransfield, Bellingshausen alebo Palmer?
  5. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  6. Blanka Ulaherová: Sobota v údolí Wachau - od Richarda Levie srdce až po šnicľu v žemli
  7. Alžbeta Szomolaiová: Zo Stratenej na Havraniu skalu
  8. Vladimír Benčík: Hanoj – s blížiacimi sa sviatkami lunárneho Nového roku je čoraz veselší a exotickejší
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 160
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 382
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 421
  4. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 134
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 665
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 974
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 507
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 115
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu