Všetci chcú ísť do Anglicka

V malom železničnom depe na francúzskej strane Lamanšského prielivu je po večeroch rušno. Stovky mladých mužov z blízkeho utečeneckého tábora Sangatte pravidelne preliezajú plot okolo vlakových súprav, aby mohli vniknúť do vozňov.

Pochytaných utečencov policajti odvádzajú na zberné miesto pri koľajniciach. O deň neskôr to skúsia znovu, píše BBC.

„Musíme jazdiť extrémne opatrne, aby sme mohli kedykoľvek zabrzdiť,“ sťažuje sa vodič vlaku Eurostar. Práce mu ubudlo – namiesto 18 plánovaných liniek popod La Manche jazdí len 5.

Nepomohol ani desiatky kilometrov dlhý plot, desiatky strážcov vybavených v noci infračervenými kamerami, ktorí nespúšťajú vchod do tunela ani na minútu z očí. Zúfalstvo, ktoré ženie utečencov na druhú stranu kanála, je silnejšie. Keď do tunela prenikne naraz celá skupina, niekoľkým sa zvyčajne podarí prejsť.

„Ľudia sa za každú cenu snažia dostať do Británie a stále sem budú prichádzať, aj keď to tu zavrú,“ hovorí pre agentúru Reuters 33-ročný Muhammad Azád z Iraku. „Takí, ako ja, budú spať na železničnej stanici, v parkoch, hocikde,“ dodáva.

Problémy sú aj vnútri tábora. Minulý týždeň musela francúzska polícia zasiahnuť slzným plynom, keď sa po futbalovom zápase pobili miestni Kurdi a Afganci. „Bojím sa, že ma tam zabijú skôr než sa dostanem von,“ hovorí 15-ročný Ahmad Alí, ktorý pricestoval do Francúzska ukrytý na korbe nákladného auta z Iraku. „V Iraku to bolo zlé a ja by som chcel žiť v Európe. Nezáleží mi na krajine, ale vybral som si Anglicko, lebo tam sa dá ľahšie získať pas a práca.“

O Británii sa dlho hovorilo, že má „mäkké“ imigračné zákony. „Dnes sa všetky európske krajiny uzatvárajú, všetky chcú pôsobiť nedostupne, aby odradili utečencov a Anglicko sa snaží dohnať, čo zmeškalo a vybudovať si represívnejší imidž,“ hovorí Jean Pierre Alaux z organizácie na podporu imigrantov.

Azylová procedúra tam trvá niekoľko rokov. Aj v prípade zamietnutia sudcovia len zriedkakedy nariadia deportáciu. Práca načierno prekvitá, potvrdenia a dokumenty sú oveľa menej dôležité ako v byrokratickom Francúzsku.

ZUZANA OČENÁŠOVÁ

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 23 966
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 537
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 482
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 423
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 045
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 941
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 834
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 682
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 675