Všetci chcú ísť do Anglicka

V malom železničnom depe na francúzskej strane Lamanšského prielivu je po večeroch rušno. Stovky mladých mužov z blízkeho utečeneckého tábora Sangatte pravidelne preliezajú plot okolo vlakových súprav, aby mohli vniknúť do vozňov.

Pochytaných utečencov policajti odvádzajú na zberné miesto pri koľajniciach. O deň neskôr to skúsia znovu, píše BBC.

„Musíme jazdiť extrémne opatrne, aby sme mohli kedykoľvek zabrzdiť,“ sťažuje sa vodič vlaku Eurostar. Práce mu ubudlo – namiesto 18 plánovaných liniek popod La Manche jazdí len 5.

Nepomohol ani desiatky kilometrov dlhý plot, desiatky strážcov vybavených v noci infračervenými kamerami, ktorí nespúšťajú vchod do tunela ani na minútu z očí. Zúfalstvo, ktoré ženie utečencov na druhú stranu kanála, je silnejšie. Keď do tunela prenikne naraz celá skupina, niekoľkým sa zvyčajne podarí prejsť.

„Ľudia sa za každú cenu snažia dostať do Británie a stále sem budú prichádzať, aj keď to tu zavrú,“ hovorí pre agentúru Reuters 33-ročný Muhammad Azád z Iraku. „Takí, ako ja, budú spať na železničnej stanici, v parkoch, hocikde,“ dodáva.

Problémy sú aj vnútri tábora. Minulý týždeň musela francúzska polícia zasiahnuť slzným plynom, keď sa po futbalovom zápase pobili miestni Kurdi a Afganci. „Bojím sa, že ma tam zabijú skôr než sa dostanem von,“ hovorí 15-ročný Ahmad Alí, ktorý pricestoval do Francúzska ukrytý na korbe nákladného auta z Iraku. „V Iraku to bolo zlé a ja by som chcel žiť v Európe. Nezáleží mi na krajine, ale vybral som si Anglicko, lebo tam sa dá ľahšie získať pas a práca.“

O Británii sa dlho hovorilo, že má „mäkké“ imigračné zákony. „Dnes sa všetky európske krajiny uzatvárajú, všetky chcú pôsobiť nedostupne, aby odradili utečencov a Anglicko sa snaží dohnať, čo zmeškalo a vybudovať si represívnejší imidž,“ hovorí Jean Pierre Alaux z organizácie na podporu imigrantov.

Azylová procedúra tam trvá niekoľko rokov. Aj v prípade zamietnutia sudcovia len zriedkakedy nariadia deportáciu. Práca načierno prekvitá, potvrdenia a dokumenty sú oveľa menej dôležité ako v byrokratickom Francúzsku.

ZUZANA OČENÁŠOVÁ

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 763
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 856
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 662
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 290
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 135
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 872
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 415
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 350
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 141
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 096