SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Všetci chcú ísť do Anglicka

V malom železničnom depe na francúzskej strane Lamanšského prielivu je po večeroch rušno. Stovky mladých mužov z blízkeho utečeneckého tábora Sangatte pravidelne preliezajú plot okolo vlakových súprav, aby mohli vniknúť do vozňov.

Pochytaných utečencov policajti odvádzajú na zberné miesto pri koľajniciach. O deň neskôr to skúsia znovu, píše BBC.

„Musíme jazdiť extrémne opatrne, aby sme mohli kedykoľvek zabrzdiť,“ sťažuje sa vodič vlaku Eurostar. Práce mu ubudlo – namiesto 18 plánovaných liniek popod La Manche jazdí len 5.

Nepomohol ani desiatky kilometrov dlhý plot, desiatky strážcov vybavených v noci infračervenými kamerami, ktorí nespúšťajú vchod do tunela ani na minútu z očí. Zúfalstvo, ktoré ženie utečencov na druhú stranu kanála, je silnejšie. Keď do tunela prenikne naraz celá skupina, niekoľkým sa zvyčajne podarí prejsť.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ľudia sa za každú cenu snažia dostať do Británie a stále sem budú prichádzať, aj keď to tu zavrú,“ hovorí pre agentúru Reuters 33-ročný Muhammad Azád z Iraku. „Takí, ako ja, budú spať na železničnej stanici, v parkoch, hocikde,“ dodáva.

Problémy sú aj vnútri tábora. Minulý týždeň musela francúzska polícia zasiahnuť slzným plynom, keď sa po futbalovom zápase pobili miestni Kurdi a Afganci. „Bojím sa, že ma tam zabijú skôr než sa dostanem von,“ hovorí 15-ročný Ahmad Alí, ktorý pricestoval do Francúzska ukrytý na korbe nákladného auta z Iraku. „V Iraku to bolo zlé a ja by som chcel žiť v Európe. Nezáleží mi na krajine, ale vybral som si Anglicko, lebo tam sa dá ľahšie získať pas a práca.“

O Británii sa dlho hovorilo, že má „mäkké“ imigračné zákony. „Dnes sa všetky európske krajiny uzatvárajú, všetky chcú pôsobiť nedostupne, aby odradili utečencov a Anglicko sa snaží dohnať, čo zmeškalo a vybudovať si represívnejší imidž,“ hovorí Jean Pierre Alaux z organizácie na podporu imigrantov.

Skryť Vypnúť reklamu

Azylová procedúra tam trvá niekoľko rokov. Aj v prípade zamietnutia sudcovia len zriedkakedy nariadia deportáciu. Práca načierno prekvitá, potvrdenia a dokumenty sú oveľa menej dôležité ako v byrokratickom Francúzsku.

ZUZANA OČENÁŠOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 944
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 711
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 324
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 566
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 016
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 992
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 370
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 199
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 065
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu