SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Nepravidelné lety rozšírili dovolenkové možnosti

Cestovné kancelárie od konca minulého roka evidujú menší záujem o autobusové zájazdy, a tak opäť dominuje letecká preprava turistov do zahraničnej destinácie.

BRATISLAVA. V priemere o 30 % znížili slovenskí touroperátori kapacity v leteckých spoločnostiach a partnerských hoteloch pre letnú sezónu 2009. Tento krok im vzhľadom na dopady svetovej hospodárskej krízy odporučila aj Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).

Cestovné kancelárie (CK) od konca minulého roka evidujú menší záujem o autobusové zájazdy, a tak opäť dominuje letecká preprava turistov do zahraničnej destinácie. Podľa CK sa v priemere v roku 2009 znížil počet autobusových zájazdov o 10 až 20 %, avšak v prípade zvýšeného záujmu klientov, sú CK pripravené zabezpečiť prepravu a ubytovacie kapacity.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek kríze najväčší záujem slovenských dovolenkárov, klientov CK, je o letecké zájazdy. Jednotkou v destináciách zostáva ako vlani Egypt, nasledujú Grécko a ostrovy na juhu Talianska. Bratislavské a košické letisko vlani prepravili do Egypta 143.128 cestujúcich, čo bol medziročne rast o 27 %. Do Grécka však vypravili o 2 % menej pasažierov - 140.175.

Rastúci dopyt o nové destinácie umožnilo podľa majiteľov CK zavedenie chartrových letov, ktoré sa na Slovensku rozbehli od roku 1994. Približne pred 15 rokmi Slováci najčastejšie cestovali autobusmi do Chorvátska, na sever Talianska, do Grécka, Bulharska a Španielska. V ostatných rokoch, najmä od roku 2000, umožnil väčší počet chartrových letov Slovákom prežívať rekreáciu v nových destináciách ako napr. ostrovy Kréta, Malorka, Heraklion a Rhodos.

Skryť Vypnúť reklamu

Lacné letenky nemusia byť vždy najlacnejším riešením

Najlacnejšie a najvyhľadávanejšie letenky tzv. low cost nemusia byť pri cestovaní šetrením na správnom mieste. Uviedol pre TASR cestovateľ a odborník na cestovný ruch Lászlo Szabó.

Pri rezervácii leteniek u nízkonákladových leteckých spoločností by si mali zákazníci pozorne všímať najmä letenky ponúkané v akciách. Na ilustráciu Szabó uviedol prípad, keď spoločnosť ponúka v akcii letenku v hodnote 30 eur, ale neuviedla, že k cene letenky treba ešte pripočítať poplatky za batožinu, poplatok za check-in, za používanie karty, poplatok za sedenie pri okne, v poslednom období už aj poplatok za používanie toalety.

"Konečná cena letenky teda vyjde až vtedy, keď zrátame všetky ostatné poplatky," konštatoval Szabó a dodal, že "low costom" v poslednom období výrazne konkurujú klasické letecké spoločnosti. Tie ponúkajú ceny leteniek, v ktorých sú už zahrnuté všetky poplatky, vrátane štandardného servisu na palube lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Szabó pri výbere cenovo najvýhodnejších leteniek odporúča starostlivé porovnanie cien a preverenie podmienok nielen u nízkonákladových, ale aj klasických leteckých spoločností. V prípade "low costov" akčné ceny pred rezerváciou neobsahujú nič, len samotnú letenku. "Preto si musíme presne zrátať, čo pri leteckej preprave potrebujeme.

Či potrebujeme veľa batožiny, servis na palube alebo sedadlo pri okienku. To všetko totiž môže rozhodnúť o konečnej cene akciovej letenky. Ak však ideme napríklad do Londýna len na otočku, dostaneme sa tam rýchlo a stačí nám príručná batožina, vtedy nepotrebujeme od nízkonákladovej spoločnosti žiadne iné služby a cena letenky zostane taká, ako bola ponúkaná v akcii," dodal na záver Szabó.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 620
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 267
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 793
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 313
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 113
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 539
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu