SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Londýnske oko

Momentálne druhým najvyšším „ruským kolesom" na svete je London Eye (Londýnske oko). Jeho výška (135 metrov) je fascinujúca, podobne ako jeho dizajn a predovšetkým umiestnenie v rámci Londýna. Ale až osobná návšteva klimatizovaných kabín a absolvovanie po

Londýnske oko.Londýnske oko. (Zdroj: TASR/AP)

lhodinového „čestného" kola prináša zážitok, akému sa zvykne hovoriť nezaplatiteľný.

Londýn má v ponuke turistických atrakcií, pri všetkej úcte, jeden citeľný hendikep: Nemá na svojom území ani v blízkom okolí žiadnu výraznejšiu vyvýšeninu. Okrem iného to znamená aj určité ochudobnenie jeho obyvateľov a návštevníkov o prírodnú kulisu za mestom a predovšetkým o pôsobivé výhľady na mesto. O to viac, že tento nedostatok nesuplujú ani výškové stavby - napríklad veža Telecom Tower, ktorá je na to ako stvorená (a aj špeciálne naprojektovaná aj so svojou výškovou vyhliadkovou reštauráciou), je však verejnosti z bezpečnostných dôvodov neprístupná už desiatky rokov.

oko.jpgKto by nemiloval výhľady

Množstvo miest má pritom úžasné vyhliadkové miesta z prírodných terénnych vyvýšenín (Atény, Barcelona, Rio de Janeiro, Edinburgh, Bergen, Granada, Salzburg, Graz) alebo z vysokých architektonických objektov (veže katedrál nad Štrasburgom, Kolínom nad Rýnom, Florenciou, Sevillou, strecha Dómu v Miláne, mrakodrap Empire State Building v NY, veža Mole Antonelliana v Turíne, Palac Kultury i nauki vo Varšave, CN Tower nad Torontom, veža Stratosphere v Las Vegas či veža radnice v Štokholme).

Jedinou použiteľnou vyhliadkou na Londýn tak kedysi bola vlastne iba kruhová plošinka okolo lucerny kupoly katedrály Sv. Pavla vo výške približne 115 metrov. Inak, treba ju navštíviť aj propagovať, lebo je skutočne excelentná. Na jej dosiahnutie treba navyše vynaložiť aj nemálo fyzickej námahy, ktorá je však akousi pridanou hodnotou.

Zároveň sa však turisti aj domáci tešia z toho, že medzitým vyrástlo aj „Oko". Doslova vyrástlo, lebo bolo podobne ako napríklad bratislavský most Apollo, skompletizované inde - aj keď neďaleko. V prípade Londýnskeho oka priamo na Temži, odkiaľ ho v koncovke už iba postavili „na nohy" - na jeho terajšie miesto v rieke. Mimochodom, pre technické problémy nadvakrát a následne ho aj neskôr uviedli do prevádzky - aj v tom sú isté podobnosti s mostom Apollo. Dokonca aj časť komponentov oboch spomínaných objektov vyrobila firma Škoda Steel.

Svet ešte len bude mať veľké oči

Mať niečo najväčšie, najkrajšie, najchutnejšie či najvyššie sa využíva najmä v marketingu. Pre turistický ruch je to priam typické. Predovšetkým pri nemerateľných veličinách typu krásy či chute to samozrejme nemá žiadnu informačnú hodnotu. Pri overovaní faktu, či je práve Londýnske oko skutočne najvyššie na svete, sme zistili, že nie je. Tým je momentálne veľmi podobné koleso v Singapúre (Singapore Flyer, 165 metrov) a možno už aj 162 metrov vysoké koleso v čínskom Nančangu.

Zvlášť zdôrazňujeme príslovku MOMENTÁLNE, lebo práve úspech toho londýnskeho spustil vo svete bláznivé preteky „ruských kolies" a ich konjunktúru oznámila predovšetkým Čína. Medzi horúcimi kandidátmi už však stoja v rade aj Dubaj, Rusko (Moskva) či Nemecko (Berlín).

Späť na Londýnske oko

Pri rozhodovaní sa o termíne návštevy Londýnskeho oka čaká na záujemcov riešenie pomerne jednoduchých problémov: či absolvovať polhodinový okruh za denného svetla alebo po zotmení, či prísť ku kolesu v čase tesne pred začiatkom prevádzky, alebo neskôr už potom akceptovať často aj viac ako hodinové čakanie v dlhočiznom rade, a tiež mať v sebe vyriešený problém s výškami a uzatvorenými priestormi.

Niekomu stačí pri pohľade z vyhliadkových bodov ku šťastiu samotný pocit z videného, iní si zasa musia aj identifikovať videné objekty. Pre tých druhých je (ak nie sú znalcami Londýna) nevyhnutná dobrá mapa mesta aj so širším okolím. Inak sa môže stať, že až po vystúpení z kabínky kolesa zistíte, že ste mohli vidieť (alebo aj videli, len o tom nevedeli) napríklad aj časť jedinečného mosta Tower Bridge, návršie nad predmestím Greenwich so slávnym Kráľovským observatóriom - tiež trochu napravo od mohutných mrakodrapov v Docklands na Ostrove psov, ďalšie návršie Hampstead Heath, štadión Arsenalu Emirates Stadium na severe, alebo na západe zasa slávny Wembley Stadium - v noci je 134 metrov vysoký (iba o meter nižší ako Oko) oblúk nad ním vysvietený, ale cez deň ho aj pri dobrej viditeľnosti môžete iba ťažko nájsť trochu napravo od valcoviteho tela veže Telecomu - priamo na obzore.

Londýnske oko

London Eye je v prevádzke denne, v pondelok až vo štvrtok od 9.30 do 20.00 h a v piatok až v nedeľu od 9.30 do 21.00.

Vstupné má silnú vývojovú dynamiku, ešte minulý rok bolo za 11,50 libry, na začiatku roku 2009 bolo už za 15,70 libry, ale na stránke www.londoneye.com sú od 1. apríla 2009 avizované nasledujúce ceny: dospelý (16+) 17 libier, dieťa (4 - 15 rokov) 8,50 libry, senior (60+) a hendikepovaný 14 libier, deti do 4 rokov zadarmo.

Pre kolektívy, špeciálne akcie ako svadby (lebo aj to sa tam dá stihnúť), najrôznejšie oslavy, hostiny a podobne existuje množstvo variácií a cien za prenájom celej kabínky.

Počas Vianoc a predovšetkým v dňoch okolo Silvestra je koleso verejnosti neprístupné, lebo sa na ňom inštaluje skutočne obrovské množstvo pyrotechniky na efektný a veľkolepý ohňostroj.
(fm)

okosita.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 632
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 307
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 158
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 497
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 489
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 997
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 857
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Erika Kladna: Australský outback
  2. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  3. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  4. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  5. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  6. Ján Komrska: Hora Harvard, Kolorádo
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
  8. Soňa Fröhlichová: Na švajčiarskej hore Mont Fort servírujú syrové fondue vo výške 3300 metrov nad morom
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 164
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 134
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 785
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 242
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 436
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 230
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 065
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 348
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu