SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Električka a pozemná lanovka majú 100 rokov

POPRAD 20. decembra (SITA) – Presne pred 100 rokmi 20. decembra 1908 o 8:45 vyrazila z popradskej železničnej stanice do Starého Smokovca prvá električka s cestujúcimi. Túto udalosť si dnes pripomenulo ...

POPRAD 20. decembra (SITA) – Presne pred 100 rokmi 20. decembra 1908 o 8:45 vyrazila z popradskej železničnej stanice do Starého Smokovca prvá električka s cestujúcimi. Túto udalosť si dnes pripomenulo mesto Vysoké Tatry spolu s Veterán klubom železníc z Popradu jazdou historickej električky Kométa na rovnakej trase. Súčasne s električkou dnes oslávila 100 rokov aj pozemná lanovka zo Starého Smokovca, ktorá je ešte o tri dni staršia ako električka. Prvá jazda lanovky sa uskutočnila 17. decembra 1908. Túto výnimočnú udalosť v histórii Vysokých Tatier, ktorá znamenala významný impulz v ich ďalšom rozvoji, zaznamenali Pavol Michelko a Mikuláš Argalács v publikácii Kronika tatranskej električky a pozemnej lanovky. Knihu dnes slávnostne „pokrstili“ primátor Vysokých Tatier Ján Mokoš, náčelník pozemnej lanovky Miloslav Klinko a vlakvedúci Ján Vilim.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa pôvodných zámerov staviteľov električky mala trať slúžiť ako taxík medzi Popradom a Hrebienkom, kde mal jeden z nich hotel. Až po postavení a sprevádzkovaní trate medzi Popradom a Smokovcom sa začalo s dostavovaním ďalších úsekov do podoby, v akej poznáme tatranskú električku dnes. Pravdepodobne nebyť 1. svetovej vojny, dnes mohla električka premávať na západ až do Podbanského a na východ až do Tatranskej Kotliny, kde sa mala napájať na plánovanú trať medzi Spišskou Belou a Zakopaným v Poľsku. Storočnicu električky a lanovky si pripomenuli aj popradskí filatelisti, ktorí v spolupráci so Slovenskou poštou pripravili na dnešný deň príležitostnú poštovú pečiatku, ktorú používala pošta v Starom Smokovci.

Podľa Mikuláša Argalácsa výstavba celej električky z Popradu až do Starého Smokovca napredovala neskutočne rýchlo aj na dnešné pomery. Stavebné povolenie na výstavbu električky dostali stavitelia 3. marca 1908 a už o desať mesiacov 20. decembra 1908 viezla električka prvých cestujúcich. Podobne to bolo aj v prípade pozemnej lanovky, ktorá sa začala stavať len o štyri dni skôr ako električka. Pavol Michelko vyzdvihol skutočnosť, že električka celých 100 rokov premáva bez prerušenia. Výnimkou boli len výluky počas kalamít. Jednou z najväčších bola veterná kalamita v novembri 2004.

SkryťVypnúť reklamu

Tatranská elektrická železnica tvorí podľa primátora Vysokých Tatier už 100 rokov jeden z hlavných dopravných systémov v meste. "Pozitívne hodnotíme predovšetkým to, že ide o ekologický dopravný systém, ktorý patrí do národného parku,“ uviedol J. Mokoš. Rozhodnutie našich predchodcov postaviť do Tatier električku bolo podľa primátora veľmi múdre. Rovnako je to aj v prípade pozemnej lanovky. Mesto Vysoké Tatry v novom územnom pláne necháva priestor pre ďalšie skvalitnenie tatranskej električky. V niektorých úsekoch by sa mala trať zdvojkoľajniť, pribudnúť by mali nové výhybne a upraviť by sa mali aj niektoré ostré oblúky, takže doprava na električke by mohla byť v budúcnosti ešte

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 232
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 091
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 087
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 912
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 804
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 382
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 109
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  2. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  3. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  4. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  5. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  6. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  7. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  8. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 11 198
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 473
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 060
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 668
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 500
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 140
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 882
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 628
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu