SME

Amsterdamské grachty

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou ...

FOTOFOTO

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou kanálov okolo rieky Amstel, ktorá je akousi osou vodnej pavučiny určujúcej neobyčajný pôdorys historického centra mesta. Nakoniec, stačí sa pozrieť na mapu mesta.Celé toto mnoho desiatok kilometrov dlhé bludisko vodnej plochy je zároveň ohromnou oslavou ručnej práce. Amsterdamské grachty, podobne ako väčšina neuveriteľne rozsiahlej siete kanálov v ostatných holandských mestách aj na vidieku, nie sú žiadnou kozmetickou úpravou pôvodnej prírody. Zväčša ide o novovytvorené kanály, vykopané z najrozličnejších dôvodov - odvodňovanie, zavlažovanie, ťažba rašeliny, dopravné koridory či strategické riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Špecifiká Holandska

Holandsko je v tomto smere výnimočnou krajinou s niekoľkými parametrami, ktoré sú z pohľadu neinformovaného cudzinca často až neuveriteľné. Ak to veľmi zjednodušíme, podložím je tam vlastne iba bahno najrozličnejšieho zloženia a piesok. Rovinatejšia krajina snáď ani neexistuje, ale skutočnosť, že polovica štátu leží pod úrovňou hladiny mora, je skutočne prisilná káva.

A špecifiká Amsterdamu sú z tohto pohľadu zo všetkých holandských miest najhoršie: toho bahna tam bol vždy nadbytok, až taký, že do 16. storočia sa stavali pre eliminovanie zaťaženia na podložie výlučne drevené domy. Neskôr sa postupne prešlo aj na kamenné stavby, ale podložie muselo byť spevnené drevenými kolmi. "Roztancované" múry mnohých holandských a predovšetkým amsterdamských domov sú však jasným dôkazom, že ani toto riešenie nebolo najideálnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým sa Holandsko - vtedy ešte Nizozemsko - dostalo do svojho historicky najúspešnejšieho obdobia. 17. storočie bolo jeho zlatou érou a Amsterdam sa stal najväčším prístavom sveta. Celý komplex nových skutočností (zámorské objavy, nové suroviny a technológie, vybudovanie špičkového loďstva, prisťahovalecké vlny, rozkvet umenia, obchodnícke zručnosti) spôsobil, že mesto zažilo dlhodobý a mohutný rozvojový boom. Jeho najviditeľnejšou podobou je aj v súčasnosti historické jadro mesta, postavené okolo praktickej a zároveň efektnej siete grachtov.

Plavba po kanáloch

Amsterdamské grachty sú jedinečné a pozoruhodné kedykoľvek, hoci ich nočná podoba, bez dopravného ruchu a vďaka charakteristickému svetelnému olemovaniu mostných oblúkov žiarovkami a ich reflexom na hladine je jednoducho nezabudnuteľná. Na rozdiel od Benátok, kde palácové stavby často vyrastajú priamo z vody, v Amsterdame sa dá ulicami okolo kanálov prejsť mnoho desiatok kilometrov. A dejú sa veci.

SkryťVypnúť reklamu

Návštevníci sa prechádzajú nábrežnými zónami plnými kaviarní, okolo naklonených, vzájomne sa podopierajúcich domov, tisícok bicyklov alternujúcich zábradlie "voyeursky" obdivujúc úžasné interiéry za obrovskými oknami (hlavne v noci vďaka absencii záclon a závesov), popri najneuveriteľnejších plavidlách a stovkách hausbótov. Stačí len bezcieľne kopírovať kanály, aj keď - ako všade - aj tam sú silnejšie a slabšie miesta.

Noví návštevníci by však rozhodne mali investovať necelých desať eur do jedinečného zážitku - hodinovej plavby po amsterdamských grachtoch. Získajú tak nezaplatiteľný zážitok z elegantnej predstavovačky, keď návštevníci sedia v lodi a Amsterdam "chodí" okolo. Tie pohľady na brehy olemované uletenými hausbótmi, na lodné manévre v hustej sieti kanálov a pod extrémne nízkymi mostami, na svetoznáme pamiatky a naklonené fasády, na strešné štíty s ramenami a kladkami na sťahovanie nábytku cez okná, na pohodových ľudí na brehu, na najrozličnejších vodných vtákov, na dvíhajúce sa mosty - to všetko je mimoriadne pôsobivé a romantické.

SkryťVypnúť reklamu

Poetika sveta kanálov

Až na pár výnimiek sa v Amsterdame na kanáloch nachádzajú takmer všetky turisticky vyhľadávané objekty. Na brehu kanála (alebo rieky Amstel, ktorú si mnohí turisti mýlia s kanálom) stojí radnica aj neprehliadnuteľný komplex Stopery, univerzita, množstvo kostolov, divadlo Carré, pivovar Heineken, slávne a veľkolepé Rijksmuseum s Rembrandtovou Nočnou hliadkou, Anne Frankhuis - dom Anny Frankovej, krásna budova diamantového impéria Gassan, oválna budova váhy - Vaag. Ale aj hotel Amstel, ktorý svojho času mimoriadne preslávili svojím BED-IN happeningom John Lennon a Yoko Ono, je na brehu rovnomennej rieky, pri kanáli je aj majestátny secesný Americký hotel, asi dvestometrový úsek Singelgrachtu je lemovaný Kvetinovým trhom, loďou sa dá prísť aj do Kasína (mimochodom, prestavaného z bývalého väzenia).

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka špecifickému koloritu a kanálom je jednou z najvyhľadávanejších častí mesta štvrť Jordaan, kanály sú súčasťou bývalej Židovskej štvrte a predovšetkým dodávajú hlavne večer poetiku aj takej kontroverznej štvrti, akou je slávna Red Light district - Štvrť červených výkladov.

Na prechádzke

Amsterdamské grachty sú zároveň aj akousi kronikou ilustrujúcou minulosť a niekdajšie stavebné aj módne trendy. Kým kanálová pavučina štvrte Jordaan je spolu s okolím domovom stoviek hausbótov, krčmičiek a ukážkou nevšedného otvoreného spolunažívania miestnej komunity bohémov, remeselníkov, študentov a uletencov kompletného spektra od posthipíkov po neobjavených umelcov, takzvaný Zlatý oblúk Herrengrachtu je výkladnou skriňou najimpozantnejších stavieb Zlatej éry. Vo veľkolepých objektoch tam majú zastúpenia bohaté a známe firmy a súkromné rezidencie tí najbohatší z bohatých vrátane starostu Amsterdamu.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek niekoľkým špičkovým stavbám (Bartolottiho dom, Divadelné múzeum, "Dom s hlavami"), neuveriteľnej štukatérskej výzdobe strešných štítov, viacerým domom - dvojčatám, je čaro kanálov v ich atmosfére.

František Michlík

Praktické rady

V meste je niekoľko nástupíšť lodných spoločností, ktoré prevádzkujú plavby po kanáloch. Je v podstate jedno, ktorú si vyberiete, lebo ich trasy sú takmer identické a každá vám Amsterdam predstaví viac-menej rovnako. Ceny každoročne stúpajú a pomaly dosahujú desať eur (8,5 až 9,5 eur). Rozhodne to však stojí za to, trochu predimenzované ceny sú pri nočných plavbách (pri sviečkach), keď záleží na rozsahu využitého menu (sviečka na stole, pohár šampanského či kompletná večera) v cenách od 16 do 60 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pre milovníkov umenia, ktorí sa rozhodli stráviť v Amsterdame viac dní, odporúčame "električenku" na takzvanú Museumboot - loď spájajúcu múzeá, ktorú môžete neobmedzene využívať a presúvať sa tak štýlovo po meste a zároveň z múzea do múzea, pričom do každého z nich máte výraznú zľavu. Cena pre dospelého na deň je 17, pre dieťa 13 eur. Viac na: www.lovers.nl.

Pre dynamickejších turistov s veľkou túžbou po poznávaní je zrejme ešte lepším variantom I AM/STERDAM CARD, ktorá stojí na deň 33, na dva 43 a na tri dni 53 eur. Držiteľa oprávňuje neobmedzene využívať všetky druhy mestskej dopravy spolu s množstvom zliav vzťahujúcich sa na múzeá, atrakcie, plavby po kanáloch, reštaurácie a mnoho iného podľa priložených inštrukcií. Viac na: www.iamsterdamcard.com.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré špeciálne karty na dopravu alebo balíky služieb môžu byť vystavené iba na základe fotografie držiteľa, pre komplikácie na mieste i zbytočné výdavky je prezieravé mať ich so sebou už z domu.

Nenoste do Holandska bankovky v hodnote 200 a 500 eur - prakticky nikde ich neakceptujú.

Rozhodne sa nedajte strhnúť a v žiadnom prípade nezvoňte na nádherných zvoncoch visiacich v niektorých puboch - inak platíte rundu celému pubu.

Rešpektujte dopravné značky, pri veľkom priestupku (prekročenie prikázanej rýchlosti o 51 a viac km) môžete prísť aj o auto.

(fm)

FOTO


FOTO


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 783
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 609
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 414
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 747
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 993
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 591
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 966
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 151
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Liptovská Teplička – miesto, kde sa budeš chcieť vrátiť....
  2. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  3. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  4. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  5. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  6. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  8. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 935
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 124
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 747
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 073
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 201
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 114
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 5 023
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 730
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu