SME
Sobota, 23. september, 2023 | Meniny má Zdenka

Amsterdamské grachty

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou ...

FOTOFOTO

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou kanálov okolo rieky Amstel, ktorá je akousi osou vodnej pavučiny určujúcej neobyčajný pôdorys historického centra mesta. Nakoniec, stačí sa pozrieť na mapu mesta.Celé toto mnoho desiatok kilometrov dlhé bludisko vodnej plochy je zároveň ohromnou oslavou ručnej práce. Amsterdamské grachty, podobne ako väčšina neuveriteľne rozsiahlej siete kanálov v ostatných holandských mestách aj na vidieku, nie sú žiadnou kozmetickou úpravou pôvodnej prírody. Zväčša ide o novovytvorené kanály, vykopané z najrozličnejších dôvodov - odvodňovanie, zavlažovanie, ťažba rašeliny, dopravné koridory či strategické riešenia.

Špecifiká Holandska

Holandsko je v tomto smere výnimočnou krajinou s niekoľkými parametrami, ktoré sú z pohľadu neinformovaného cudzinca často až neuveriteľné. Ak to veľmi zjednodušíme, podložím je tam vlastne iba bahno najrozličnejšieho zloženia a piesok. Rovinatejšia krajina snáď ani neexistuje, ale skutočnosť, že polovica štátu leží pod úrovňou hladiny mora, je skutočne prisilná káva.

A špecifiká Amsterdamu sú z tohto pohľadu zo všetkých holandských miest najhoršie: toho bahna tam bol vždy nadbytok, až taký, že do 16. storočia sa stavali pre eliminovanie zaťaženia na podložie výlučne drevené domy. Neskôr sa postupne prešlo aj na kamenné stavby, ale podložie muselo byť spevnené drevenými kolmi. "Roztancované" múry mnohých holandských a predovšetkým amsterdamských domov sú však jasným dôkazom, že ani toto riešenie nebolo najideálnejšie.

Medzitým sa Holandsko - vtedy ešte Nizozemsko - dostalo do svojho historicky najúspešnejšieho obdobia. 17. storočie bolo jeho zlatou érou a Amsterdam sa stal najväčším prístavom sveta. Celý komplex nových skutočností (zámorské objavy, nové suroviny a technológie, vybudovanie špičkového loďstva, prisťahovalecké vlny, rozkvet umenia, obchodnícke zručnosti) spôsobil, že mesto zažilo dlhodobý a mohutný rozvojový boom. Jeho najviditeľnejšou podobou je aj v súčasnosti historické jadro mesta, postavené okolo praktickej a zároveň efektnej siete grachtov.

Plavba po kanáloch

Amsterdamské grachty sú jedinečné a pozoruhodné kedykoľvek, hoci ich nočná podoba, bez dopravného ruchu a vďaka charakteristickému svetelnému olemovaniu mostných oblúkov žiarovkami a ich reflexom na hladine je jednoducho nezabudnuteľná. Na rozdiel od Benátok, kde palácové stavby často vyrastajú priamo z vody, v Amsterdame sa dá ulicami okolo kanálov prejsť mnoho desiatok kilometrov. A dejú sa veci.

Návštevníci sa prechádzajú nábrežnými zónami plnými kaviarní, okolo naklonených, vzájomne sa podopierajúcich domov, tisícok bicyklov alternujúcich zábradlie "voyeursky" obdivujúc úžasné interiéry za obrovskými oknami (hlavne v noci vďaka absencii záclon a závesov), popri najneuveriteľnejších plavidlách a stovkách hausbótov. Stačí len bezcieľne kopírovať kanály, aj keď - ako všade - aj tam sú silnejšie a slabšie miesta.

Noví návštevníci by však rozhodne mali investovať necelých desať eur do jedinečného zážitku - hodinovej plavby po amsterdamských grachtoch. Získajú tak nezaplatiteľný zážitok z elegantnej predstavovačky, keď návštevníci sedia v lodi a Amsterdam "chodí" okolo. Tie pohľady na brehy olemované uletenými hausbótmi, na lodné manévre v hustej sieti kanálov a pod extrémne nízkymi mostami, na svetoznáme pamiatky a naklonené fasády, na strešné štíty s ramenami a kladkami na sťahovanie nábytku cez okná, na pohodových ľudí na brehu, na najrozličnejších vodných vtákov, na dvíhajúce sa mosty - to všetko je mimoriadne pôsobivé a romantické.

Poetika sveta kanálov

Až na pár výnimiek sa v Amsterdame na kanáloch nachádzajú takmer všetky turisticky vyhľadávané objekty. Na brehu kanála (alebo rieky Amstel, ktorú si mnohí turisti mýlia s kanálom) stojí radnica aj neprehliadnuteľný komplex Stopery, univerzita, množstvo kostolov, divadlo Carré, pivovar Heineken, slávne a veľkolepé Rijksmuseum s Rembrandtovou Nočnou hliadkou, Anne Frankhuis - dom Anny Frankovej, krásna budova diamantového impéria Gassan, oválna budova váhy - Vaag. Ale aj hotel Amstel, ktorý svojho času mimoriadne preslávili svojím BED-IN happeningom John Lennon a Yoko Ono, je na brehu rovnomennej rieky, pri kanáli je aj majestátny secesný Americký hotel, asi dvestometrový úsek Singelgrachtu je lemovaný Kvetinovým trhom, loďou sa dá prísť aj do Kasína (mimochodom, prestavaného z bývalého väzenia).

Vďaka špecifickému koloritu a kanálom je jednou z najvyhľadávanejších častí mesta štvrť Jordaan, kanály sú súčasťou bývalej Židovskej štvrte a predovšetkým dodávajú hlavne večer poetiku aj takej kontroverznej štvrti, akou je slávna Red Light district - Štvrť červených výkladov.

Na prechádzke

Amsterdamské grachty sú zároveň aj akousi kronikou ilustrujúcou minulosť a niekdajšie stavebné aj módne trendy. Kým kanálová pavučina štvrte Jordaan je spolu s okolím domovom stoviek hausbótov, krčmičiek a ukážkou nevšedného otvoreného spolunažívania miestnej komunity bohémov, remeselníkov, študentov a uletencov kompletného spektra od posthipíkov po neobjavených umelcov, takzvaný Zlatý oblúk Herrengrachtu je výkladnou skriňou najimpozantnejších stavieb Zlatej éry. Vo veľkolepých objektoch tam majú zastúpenia bohaté a známe firmy a súkromné rezidencie tí najbohatší z bohatých vrátane starostu Amsterdamu.

Napriek niekoľkým špičkovým stavbám (Bartolottiho dom, Divadelné múzeum, "Dom s hlavami"), neuveriteľnej štukatérskej výzdobe strešných štítov, viacerým domom - dvojčatám, je čaro kanálov v ich atmosfére.

František Michlík

Praktické rady

V meste je niekoľko nástupíšť lodných spoločností, ktoré prevádzkujú plavby po kanáloch. Je v podstate jedno, ktorú si vyberiete, lebo ich trasy sú takmer identické a každá vám Amsterdam predstaví viac-menej rovnako. Ceny každoročne stúpajú a pomaly dosahujú desať eur (8,5 až 9,5 eur). Rozhodne to však stojí za to, trochu predimenzované ceny sú pri nočných plavbách (pri sviečkach), keď záleží na rozsahu využitého menu (sviečka na stole, pohár šampanského či kompletná večera) v cenách od 16 do 60 eur.

Pre milovníkov umenia, ktorí sa rozhodli stráviť v Amsterdame viac dní, odporúčame "električenku" na takzvanú Museumboot - loď spájajúcu múzeá, ktorú môžete neobmedzene využívať a presúvať sa tak štýlovo po meste a zároveň z múzea do múzea, pričom do každého z nich máte výraznú zľavu. Cena pre dospelého na deň je 17, pre dieťa 13 eur. Viac na: www.lovers.nl.

Pre dynamickejších turistov s veľkou túžbou po poznávaní je zrejme ešte lepším variantom I AM/STERDAM CARD, ktorá stojí na deň 33, na dva 43 a na tri dni 53 eur. Držiteľa oprávňuje neobmedzene využívať všetky druhy mestskej dopravy spolu s množstvom zliav vzťahujúcich sa na múzeá, atrakcie, plavby po kanáloch, reštaurácie a mnoho iného podľa priložených inštrukcií. Viac na: www.iamsterdamcard.com.

Niektoré špeciálne karty na dopravu alebo balíky služieb môžu byť vystavené iba na základe fotografie držiteľa, pre komplikácie na mieste i zbytočné výdavky je prezieravé mať ich so sebou už z domu.

Nenoste do Holandska bankovky v hodnote 200 a 500 eur - prakticky nikde ich neakceptujú.

Rozhodne sa nedajte strhnúť a v žiadnom prípade nezvoňte na nádherných zvoncoch visiacich v niektorých puboch - inak platíte rundu celému pubu.

Rešpektujte dopravné značky, pri veľkom priestupku (prekročenie prikázanej rýchlosti o 51 a viac km) môžete prísť aj o auto.

(fm)

FOTO

FOTO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  7. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Hladinka smeruje do Košíc!
  2. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  3. Union zdravotná poisťovňa prináša novinku vo vzdelávaní
  4. Tento domáci nápoj vzpruží lepšie než káva, šlofík a energiťák
  5. Geniálne, čo dokáže minca v mrazničke!
  6. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  7. Novesta predstavuje novú kolekciu pre jeseň/zimu 2023
  8. Katolícka univerzita vykročila na ďalšiu misiu
  1. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 885
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 9 185
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 274
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 3 657
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 553
  6. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 3 262
  7. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 229
  8. Hladinka smeruje do Košíc! 2 652
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Blanka Ulaherová: V Madride, tri minúty od Guerniky
  2. Matej Peluha: Podporuje svoje dieťa aby bol samovražedný atentátnik. Ako sme si sadli s Talibanom na čaj.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Klin (III)
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Malé Zlievce
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami: Čakanovce - Galamba
  6. Andrej Šverha: Rakúske Alpy, láska na prvý pohľad
  7. Dušan Király: Saigon s deravou topánkou
  8. Martin Majzlan: Nepál – kráľovstvo bohov
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 63 956
  2. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 28 523
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 21 190
  4. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 692
  5. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 9 931
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 394
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 321
  8. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 6 690
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu