SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Amsterdamské grachty

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou ...

FOTOFOTO

Kto ich nevidel na vlastné oči, tomu dokážu ich výnimočnú krásu a tajomnú poetiku sprostredkovať fotografie, dokumentárne filmy či rozprávanie známych len veľmi obmedzene a skreslene. Amsterdamské grachty (po holandsky chrachty) sú fascinujúcou sieťou kanálov okolo rieky Amstel, ktorá je akousi osou vodnej pavučiny určujúcej neobyčajný pôdorys historického centra mesta. Nakoniec, stačí sa pozrieť na mapu mesta.Celé toto mnoho desiatok kilometrov dlhé bludisko vodnej plochy je zároveň ohromnou oslavou ručnej práce. Amsterdamské grachty, podobne ako väčšina neuveriteľne rozsiahlej siete kanálov v ostatných holandských mestách aj na vidieku, nie sú žiadnou kozmetickou úpravou pôvodnej prírody. Zväčša ide o novovytvorené kanály, vykopané z najrozličnejších dôvodov - odvodňovanie, zavlažovanie, ťažba rašeliny, dopravné koridory či strategické riešenia.

Špecifiká Holandska

Holandsko je v tomto smere výnimočnou krajinou s niekoľkými parametrami, ktoré sú z pohľadu neinformovaného cudzinca často až neuveriteľné. Ak to veľmi zjednodušíme, podložím je tam vlastne iba bahno najrozličnejšieho zloženia a piesok. Rovinatejšia krajina snáď ani neexistuje, ale skutočnosť, že polovica štátu leží pod úrovňou hladiny mora, je skutočne prisilná káva.

A špecifiká Amsterdamu sú z tohto pohľadu zo všetkých holandských miest najhoršie: toho bahna tam bol vždy nadbytok, až taký, že do 16. storočia sa stavali pre eliminovanie zaťaženia na podložie výlučne drevené domy. Neskôr sa postupne prešlo aj na kamenné stavby, ale podložie muselo byť spevnené drevenými kolmi. "Roztancované" múry mnohých holandských a predovšetkým amsterdamských domov sú však jasným dôkazom, že ani toto riešenie nebolo najideálnejšie.

Medzitým sa Holandsko - vtedy ešte Nizozemsko - dostalo do svojho historicky najúspešnejšieho obdobia. 17. storočie bolo jeho zlatou érou a Amsterdam sa stal najväčším prístavom sveta. Celý komplex nových skutočností (zámorské objavy, nové suroviny a technológie, vybudovanie špičkového loďstva, prisťahovalecké vlny, rozkvet umenia, obchodnícke zručnosti) spôsobil, že mesto zažilo dlhodobý a mohutný rozvojový boom. Jeho najviditeľnejšou podobou je aj v súčasnosti historické jadro mesta, postavené okolo praktickej a zároveň efektnej siete grachtov.

Plavba po kanáloch

Amsterdamské grachty sú jedinečné a pozoruhodné kedykoľvek, hoci ich nočná podoba, bez dopravného ruchu a vďaka charakteristickému svetelnému olemovaniu mostných oblúkov žiarovkami a ich reflexom na hladine je jednoducho nezabudnuteľná. Na rozdiel od Benátok, kde palácové stavby často vyrastajú priamo z vody, v Amsterdame sa dá ulicami okolo kanálov prejsť mnoho desiatok kilometrov. A dejú sa veci.

Návštevníci sa prechádzajú nábrežnými zónami plnými kaviarní, okolo naklonených, vzájomne sa podopierajúcich domov, tisícok bicyklov alternujúcich zábradlie "voyeursky" obdivujúc úžasné interiéry za obrovskými oknami (hlavne v noci vďaka absencii záclon a závesov), popri najneuveriteľnejších plavidlách a stovkách hausbótov. Stačí len bezcieľne kopírovať kanály, aj keď - ako všade - aj tam sú silnejšie a slabšie miesta.

Noví návštevníci by však rozhodne mali investovať necelých desať eur do jedinečného zážitku - hodinovej plavby po amsterdamských grachtoch. Získajú tak nezaplatiteľný zážitok z elegantnej predstavovačky, keď návštevníci sedia v lodi a Amsterdam "chodí" okolo. Tie pohľady na brehy olemované uletenými hausbótmi, na lodné manévre v hustej sieti kanálov a pod extrémne nízkymi mostami, na svetoznáme pamiatky a naklonené fasády, na strešné štíty s ramenami a kladkami na sťahovanie nábytku cez okná, na pohodových ľudí na brehu, na najrozličnejších vodných vtákov, na dvíhajúce sa mosty - to všetko je mimoriadne pôsobivé a romantické.

Poetika sveta kanálov

Až na pár výnimiek sa v Amsterdame na kanáloch nachádzajú takmer všetky turisticky vyhľadávané objekty. Na brehu kanála (alebo rieky Amstel, ktorú si mnohí turisti mýlia s kanálom) stojí radnica aj neprehliadnuteľný komplex Stopery, univerzita, množstvo kostolov, divadlo Carré, pivovar Heineken, slávne a veľkolepé Rijksmuseum s Rembrandtovou Nočnou hliadkou, Anne Frankhuis - dom Anny Frankovej, krásna budova diamantového impéria Gassan, oválna budova váhy - Vaag. Ale aj hotel Amstel, ktorý svojho času mimoriadne preslávili svojím BED-IN happeningom John Lennon a Yoko Ono, je na brehu rovnomennej rieky, pri kanáli je aj majestátny secesný Americký hotel, asi dvestometrový úsek Singelgrachtu je lemovaný Kvetinovým trhom, loďou sa dá prísť aj do Kasína (mimochodom, prestavaného z bývalého väzenia).

Vďaka špecifickému koloritu a kanálom je jednou z najvyhľadávanejších častí mesta štvrť Jordaan, kanály sú súčasťou bývalej Židovskej štvrte a predovšetkým dodávajú hlavne večer poetiku aj takej kontroverznej štvrti, akou je slávna Red Light district - Štvrť červených výkladov.

Na prechádzke

Amsterdamské grachty sú zároveň aj akousi kronikou ilustrujúcou minulosť a niekdajšie stavebné aj módne trendy. Kým kanálová pavučina štvrte Jordaan je spolu s okolím domovom stoviek hausbótov, krčmičiek a ukážkou nevšedného otvoreného spolunažívania miestnej komunity bohémov, remeselníkov, študentov a uletencov kompletného spektra od posthipíkov po neobjavených umelcov, takzvaný Zlatý oblúk Herrengrachtu je výkladnou skriňou najimpozantnejších stavieb Zlatej éry. Vo veľkolepých objektoch tam majú zastúpenia bohaté a známe firmy a súkromné rezidencie tí najbohatší z bohatých vrátane starostu Amsterdamu.

Napriek niekoľkým špičkovým stavbám (Bartolottiho dom, Divadelné múzeum, "Dom s hlavami"), neuveriteľnej štukatérskej výzdobe strešných štítov, viacerým domom - dvojčatám, je čaro kanálov v ich atmosfére.

František Michlík

Praktické rady

V meste je niekoľko nástupíšť lodných spoločností, ktoré prevádzkujú plavby po kanáloch. Je v podstate jedno, ktorú si vyberiete, lebo ich trasy sú takmer identické a každá vám Amsterdam predstaví viac-menej rovnako. Ceny každoročne stúpajú a pomaly dosahujú desať eur (8,5 až 9,5 eur). Rozhodne to však stojí za to, trochu predimenzované ceny sú pri nočných plavbách (pri sviečkach), keď záleží na rozsahu využitého menu (sviečka na stole, pohár šampanského či kompletná večera) v cenách od 16 do 60 eur.

Pre milovníkov umenia, ktorí sa rozhodli stráviť v Amsterdame viac dní, odporúčame "električenku" na takzvanú Museumboot - loď spájajúcu múzeá, ktorú môžete neobmedzene využívať a presúvať sa tak štýlovo po meste a zároveň z múzea do múzea, pričom do každého z nich máte výraznú zľavu. Cena pre dospelého na deň je 17, pre dieťa 13 eur. Viac na: www.lovers.nl.

Pre dynamickejších turistov s veľkou túžbou po poznávaní je zrejme ešte lepším variantom I AM/STERDAM CARD, ktorá stojí na deň 33, na dva 43 a na tri dni 53 eur. Držiteľa oprávňuje neobmedzene využívať všetky druhy mestskej dopravy spolu s množstvom zliav vzťahujúcich sa na múzeá, atrakcie, plavby po kanáloch, reštaurácie a mnoho iného podľa priložených inštrukcií. Viac na: www.iamsterdamcard.com.

Niektoré špeciálne karty na dopravu alebo balíky služieb môžu byť vystavené iba na základe fotografie držiteľa, pre komplikácie na mieste i zbytočné výdavky je prezieravé mať ich so sebou už z domu.

Nenoste do Holandska bankovky v hodnote 200 a 500 eur - prakticky nikde ich neakceptujú.

Rozhodne sa nedajte strhnúť a v žiadnom prípade nezvoňte na nádherných zvoncoch visiacich v niektorých puboch - inak platíte rundu celému pubu.

Rešpektujte dopravné značky, pri veľkom priestupku (prekročenie prikázanej rýchlosti o 51 a viac km) môžete prísť aj o auto.

(fm)

FOTO

FOTO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 517
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 733
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 073
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 918
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 833
  6. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 3 057
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 730
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 231
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  5. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 705
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 211
  3. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 779
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 878
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 810
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 623
  7. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 4 737
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 2 701
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu