Banská Bystrica 15. augusta (TASR) - Hoci trolejbusy občas prejdú ulicami Banskej Bystrice, cestujúci sa v nich ešte stále nevozia. A to aj napriek tomu, že ich budúci prevádzkovateľ Dopravný podnik mesta Banská Bystrica (DPMBB), a. s., má licenciu na prevádzkovanie dopravy na trolejbusovej dráhe už vyše mesiaca. Jeho vedenie sa však proti nej odvolalo.
"Dráhový správny úrad zastúpený Úradom Banskobystrického samosprávneho kraja (ÚBBSK) obmedzujúcim rozhodnutím o vydaní licencie prekročil svoje kompetencie, ktoré sú mu dané zo zákona o dráhach. Obsahuje podmienky, ktoré prakticky znemožňujú prevádzku trolejbusov. Ide najmä o obmedzenie rozsahu dopravy v závislosti od spojov iných dopravcov v meste. Úrad stanovil, že v čase od 6. do 9. a od 13. do 17. hodiny, teda v dopravnej špičke, nemôžu vozidlá využívať zastávky mestskej hromadnej dopravy (MHD) 10 minút pred a po čase, keď tam má zastať autobus iného dopravcu. Mimo špičky by museli dodržiavať polhodinový odstup. Počas dňa by teda trolejbusy nemohli premávať vôbec a ostáva im jazdiť iba v noci, konkretizoval hovorca DPMBB Juraj Jendrišák.
Napriek tomu DPMBB pokračuje podľa hovorcu v technologických jazdách vozidiel počas všetkých dní v týždni. "Samozrejme, starostlivosť o trolejbusy zabezpečujeme na patričnej úrovni, a teda sme pripravení kedykoľvek spustiť pravidelnú trolejbusovú prevádzku. Vodiči trolejbusov v súčasnosti jazdia na minibusových mestských linkách, takzvaných City busoch, číslo 101 až 105, čiže ich prácu plne využívame. Náklady spojené s technologickými jazdami trolejbusov nepredstavujú žiadne riziko prevádzkovania dopravy či už na spomínaných autobusových linkách DPMBB alebo v súvislosti s oficiálnym spustením trolejbusovej dopravy," povedal Jendrišák.
Voči licencii sa odvolala aj zvolenská a. s. Slovenská autobusová doprava (SAD), ktorá prevádzkuje MHD v Banskej Bystrici od roku 2006. Podľa názoru jej predstaviteľov by trolejbusy nemali jazdiť ani v noci. Udelenie licencie nie je v súlade so zákonom.
"ÚBBSK dostal vyjadrenia všetkých účastníkov konania o odvolaniach. Tie podali DPMBB, mesto Banská Bystrica a SAD Zvolen. V súčasnosti vyhodnocuje odbor dopravy a investícií ich obsah. Výsledkom bude správa, ktorú postúpi odvolaciemu orgánu," potvrdil hovorca ÚBBSK Martin Krupa. Rozhodovať by malo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.
Trolejbusová doprava prestala byť súčasťou MHD pod Urpínom v roku 2006, keď sa stala jej prevádzkovateľom zvolenská SAD. Trolejbusy vyšli prvýkrát do banskobystrických ulíc 6. júna 2007 na testovacie jazdy.