SME

Niektoré železničné stanice sa zmenia na zastávky

BRATISLAVA - Na Slovensku je viacero bývalých železničných staníc, ktoré už neslúžia svojmu účelu.

Na stanici v Starej Kremničke sa už dnes cestujúci v čakárni neohrejú, ani si nekúpia lístok na vlak.


V Starej Kremničke pri Žiari nad Hronom kedysi stála rušná a upravená stanica. Dnes je budova prázdna, okná prekryté hrubými doskami. "Pred niekoľkými rokmi nás železnice oslovili, či by nebolo vhodné objekt zbúrať," hovorí starosta Starej Kremničky Igor Vankulič. Nesúhlasili, lebo išlo o starú železničnú stanicu z prelomu 19. a 20. storočia. "Je to v podstate jedna z mála historických budov v obci," hovorí starosta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za pár rokov budova tak schátrala, že nakoniec možno spadne aj sama. Železnice jej náhradné využitie nenašli.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne je to aj v blízkej Jastrabej, kde pôvodnú stanicu prerobili aspoň na čakáreň, ktorá nie je uzatvorená. Chráni iba pred dažďom.

V oboch obciach sú stanice umiestnené v lesnom a odľahlom teréne, takže niektorí ľudia majú obavy na tomto opustenom mieste na vlak čakať.

Hoci v posledných rokoch železnice žiadne železničné stanice ani zastávky nerušili, v budúcnosti to urobia. "Zmena železničných staníc na zastávky sa dotkne niektorých z tých, čo sa nachádzajú na európskom železničnom koridore," povedala hovorkyňa Železníc SR Kornélia Blašková. Koridor prechádza cez Slovensko z Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou.

Napríklad na úseku od Púchova po Bratislavu sa na zastávky zmení päť staníc.

Aké bude využitie staničných budov, nie je ešte jasné.

SkryťVypnúť reklamu

"Stanice sú jednoúčelové. Možno ich využívať iba ako železničné stanice," hovorí Blašková. Sú však aj prípady, keď na základe podnetu od ľudí dôjde k odkúpeniu, prípadne prenájmu majetku. Ide o budovy, ktoré sú kvalifikované ako železničné zastávky. "Ak usúdime, že je výhodnejšie budovu prenajať alebo predať. Noví majitelia sú však zaviazaní buď postaviť, alebo inak zabezpečiť miesta, ktoré môžu cestujúci využívať," dodala hovorkyňa. Za posledných desať rokov prenajali alebo predali 15 zastávok.

KVETA FAJČÍKOVÁ

Počet železničných staníc

Celkovo je na Slovensku 332 železničných staníc. Od konca 80. rokov je trend spájať železničné stanice a pokrývať 2 - 3 z jedného miesta. Znamená to, že ich riadi aj jeden prednosta. Staníc, ktoré riadia iné stanice, je celkovo 129. Odborníci ich nazývajú samostatné železničné stanice. Ostatných 203 staníc je tzv. nesamostatných, riadených z inej stanice. (eta)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 804
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 347
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 642
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 428
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 132
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 990
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 121
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 800
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 695
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 381
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 13 120
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 263
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 422
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 415
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 124
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 012
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu