SME

Niektoré železničné stanice sa zmenia na zastávky

BRATISLAVA - Na Slovensku je viacero bývalých železničných staníc, ktoré už neslúžia svojmu účelu.

Na stanici v Starej Kremničke sa už dnes cestujúci v čakárni neohrejú, ani si nekúpia lístok na vlak.


V Starej Kremničke pri Žiari nad Hronom kedysi stála rušná a upravená stanica. Dnes je budova prázdna, okná prekryté hrubými doskami. "Pred niekoľkými rokmi nás železnice oslovili, či by nebolo vhodné objekt zbúrať," hovorí starosta Starej Kremničky Igor Vankulič. Nesúhlasili, lebo išlo o starú železničnú stanicu z prelomu 19. a 20. storočia. "Je to v podstate jedna z mála historických budov v obci," hovorí starosta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za pár rokov budova tak schátrala, že nakoniec možno spadne aj sama. Železnice jej náhradné využitie nenašli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Podobne je to aj v blízkej Jastrabej, kde pôvodnú stanicu prerobili aspoň na čakáreň, ktorá nie je uzatvorená. Chráni iba pred dažďom.

V oboch obciach sú stanice umiestnené v lesnom a odľahlom teréne, takže niektorí ľudia majú obavy na tomto opustenom mieste na vlak čakať.

Hoci v posledných rokoch železnice žiadne železničné stanice ani zastávky nerušili, v budúcnosti to urobia. "Zmena železničných staníc na zastávky sa dotkne niektorých z tých, čo sa nachádzajú na európskom železničnom koridore," povedala hovorkyňa Železníc SR Kornélia Blašková. Koridor prechádza cez Slovensko z Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou.

Napríklad na úseku od Púchova po Bratislavu sa na zastávky zmení päť staníc.

Aké bude využitie staničných budov, nie je ešte jasné.

SkryťVypnúť reklamu

"Stanice sú jednoúčelové. Možno ich využívať iba ako železničné stanice," hovorí Blašková. Sú však aj prípady, keď na základe podnetu od ľudí dôjde k odkúpeniu, prípadne prenájmu majetku. Ide o budovy, ktoré sú kvalifikované ako železničné zastávky. "Ak usúdime, že je výhodnejšie budovu prenajať alebo predať. Noví majitelia sú však zaviazaní buď postaviť, alebo inak zabezpečiť miesta, ktoré môžu cestujúci využívať," dodala hovorkyňa. Za posledných desať rokov prenajali alebo predali 15 zastávok.

KVETA FAJČÍKOVÁ

Počet železničných staníc

Celkovo je na Slovensku 332 železničných staníc. Od konca 80. rokov je trend spájať železničné stanice a pokrývať 2 - 3 z jedného miesta. Znamená to, že ich riadi aj jeden prednosta. Staníc, ktoré riadia iné stanice, je celkovo 129. Odborníci ich nazývajú samostatné železničné stanice. Ostatných 203 staníc je tzv. nesamostatných, riadených z inej stanice. (eta)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 682
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 487
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 035
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 737
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 555
  6. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 3 077
  7. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 786
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 725
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  2. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  3. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  4. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 387
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 637
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 729
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 667
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 412
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 147
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 132
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 177
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu