SME
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Niektoré železničné stanice sa zmenia na zastávky

BRATISLAVA - Na Slovensku je viacero bývalých železničných staníc, ktoré už neslúžia svojmu účelu.

Na stanici v Starej Kremničke sa už dnes cestujúci v čakárni neohrejú, ani si nekúpia lístok na vlak.

V Starej Kremničke pri Žiari nad Hronom kedysi stála rušná a upravená stanica. Dnes je budova prázdna, okná prekryté hrubými doskami. "Pred niekoľkými rokmi nás železnice oslovili, či by nebolo vhodné objekt zbúrať," hovorí starosta Starej Kremničky Igor Vankulič. Nesúhlasili, lebo išlo o starú železničnú stanicu z prelomu 19. a 20. storočia. "Je to v podstate jedna z mála historických budov v obci," hovorí starosta.

Za pár rokov budova tak schátrala, že nakoniec možno spadne aj sama. Železnice jej náhradné využitie nenašli.

Podobne je to aj v blízkej Jastrabej, kde pôvodnú stanicu prerobili aspoň na čakáreň, ktorá nie je uzatvorená. Chráni iba pred dažďom.

V oboch obciach sú stanice umiestnené v lesnom a odľahlom teréne, takže niektorí ľudia majú obavy na tomto opustenom mieste na vlak čakať.

Hoci v posledných rokoch železnice žiadne železničné stanice ani zastávky nerušili, v budúcnosti to urobia. "Zmena železničných staníc na zastávky sa dotkne niektorých z tých, čo sa nachádzajú na európskom železničnom koridore," povedala hovorkyňa Železníc SR Kornélia Blašková. Koridor prechádza cez Slovensko z Bratislavy cez Žilinu a Košice až do Čiernej nad Tisou.

Napríklad na úseku od Púchova po Bratislavu sa na zastávky zmení päť staníc.

Aké bude využitie staničných budov, nie je ešte jasné.

"Stanice sú jednoúčelové. Možno ich využívať iba ako železničné stanice," hovorí Blašková. Sú však aj prípady, keď na základe podnetu od ľudí dôjde k odkúpeniu, prípadne prenájmu majetku. Ide o budovy, ktoré sú kvalifikované ako železničné zastávky. "Ak usúdime, že je výhodnejšie budovu prenajať alebo predať. Noví majitelia sú však zaviazaní buď postaviť, alebo inak zabezpečiť miesta, ktoré môžu cestujúci využívať," dodala hovorkyňa. Za posledných desať rokov prenajali alebo predali 15 zastávok.

KVETA FAJČÍKOVÁ

Počet železničných staníc

Celkovo je na Slovensku 332 železničných staníc. Od konca 80. rokov je trend spájať železničné stanice a pokrývať 2 - 3 z jedného miesta. Znamená to, že ich riadi aj jeden prednosta. Staníc, ktoré riadia iné stanice, je celkovo 129. Odborníci ich nazývajú samostatné železničné stanice. Ostatných 203 staníc je tzv. nesamostatných, riadených z inej stanice. (eta)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 695
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 468
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 187
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 311
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 081
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 023
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 017
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 617
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  3. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  4. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  5. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIII - Kostol sv. Jána Krstiteľa, Pominovec
  6. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  7. Natália Šepitková: V Dánsku sa nešibe ani neoblieva. Aké majú veľkonočné zvyky?
  8. Lubo Repka: Guayaquil - najnebezpečnejšie mesto v Ekvádore
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 902
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 440
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 171
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 391
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 772
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 228
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 220
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 950
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu