Metro zdarma alebo prázdne diaľnice

Belgicko je malá rovná krajina s hustou sieťou diaľnic, dôsledkom čoho je, že tu takmer každý po osemnástom roku života sadá za volant. Toho dôsledkom zasa je, že dopravné zápchy tu sú nemennou konštantou.

Teraz však Belgicko prišlo s nápadom: každý, kto odovzdá poznávaciu značku svojho auta, dostane zadarmo ročný lístok na všetky druhy verejnej dopravy v hodnote 350 až 450 eur. Úvaha je to logická: bez ešpézetky nemôže auto na cestu, takže sa preplneným cestám uľaví, zatiaľ čo majiteľ auta sa zadarmo odvezie tam, kam potrebuje.

Systém ako prvé zaviedlo severné Flámsko, teraz sa pripojilo Valónsko a zrejme v septembri dorazí ponuka aj do Bruselu. Hlavné bruselské ťahy sú na tom ešte horšie než diaľnice mimo mesta, takže potenciálnych hrobárov automobilizmu by sa medzi vodičmi našlo dosť.

Problém je v tom, že hromadná doprava v Bruseli je jedna z najhorších v Európe. Paradoxne úplne najhoršie je na tom bruselské metro, dopravný prostriedok, ktorý by mal mesto zachrániť. Na necelý milión obyvateľov sú tu dve linky, dohromady štyridsať staníc. Prvá hlavná linka pretína mesto vodorovne po osi východ-západ, druhá, kratšia, vedie severo-južným smerom. Ostávajú električky a autobusy. Lenže električky a autobusy často kopírujú trasu podzemnej dráhy. V Bruseli sú tak celé štvrte bez hromadnej dopravy.

Dôvod toho všetkého je typicky belgický: vlády Flámska a Valónska nechcú dopravu v Bruseli financovať, federálny kabinet to nechce ťahať sám a rozpočet mesta na to nestačí. Takže sa čaká, nestavia sa a v medziobdobí si ďalší obyvatelia metropoly kupujú lacné a dostupné ojazdené autá, s ktorými bojujú o svoje miesto na ceste.

Jedna vec je predsa na bruselskom metre príjemná: hrá tam hudba a vôbec nie zlá. Bežne tu počujete U2, Depeche Mode, Coldplay, Kosheen a ďalších a občas máte pocit, že ste namiesto do metra vliezli do klubu, keď zistíte, že všetci okolo vás tancujú.

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 723
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 930
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 113
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 831
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 678
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 100
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471