SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Politici chcú dávať vodičské preukazy už 17-ročným

BRATISLAVA - Vodičský preukaz možno budú mať už 17-roční. Zníženie hranice na vydanie vodičského preukazu o jeden rok chce presadiť poslanec Smeru Bohumil Hanzel. Predložil návrh zákona, ktorý to umožní za podmienky dodržania troch obmedzení. Táto skupin

BRATISLAVA - Vodičský preukaz možno budú mať už 17-roční. Zníženie hranice na vydanie vodičského preukazu o jeden rok chce presadiť poslanec Smeru Bohumil Hanzel. Predložil návrh zákona, ktorý to umožní za podmienky dodržania troch obmedzení. Táto skupina vodičov by do nadobudnutia plnoletosti nesmela ísť s autom na diaľnicu, v meste jazdiť rýchlejšie ako 50-kilometrovou rýchlosťou, inde maximálne sedemdesiatkou.

"Mladí ľudia sú stále vyspelejší a 17-ročný sa bez problémov vyrovná 18-ročnému spred 30 rokov," tvrdí Hanzel. Argumentuje tým, že veková hranica sa znižovala aj pri trestnoprávnej zodpovednosti. Rok, počas ktorého by mohli mladí vodiči šoférovať iba sobmedzeniami, považuje Hanzel za výchovný. "Po roku premávky by sa takým zácvikom dokázal znížiť počet nehôd u mladých vodičov," povedal. Dodržiavanie obmedzení by mala polícia kontrolovať rovnako ako pri iných priestupkoch, teda náhodne. Poslanec tvrdí, že mladí vodiči by porušenie predpisov neriskovali, aby neprišli o preukaz.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa reakcií oslovených poslancov z parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť sa zdá, že by návrh mohol uspieť. "Dospievanie je urýchlené," myslí si aj Roman Vavrík z SDKÚ.

"Ak môžu riadiť motocykle s obsahom motora tisíc kubíkov, tak určite by dokázali riadiť aj auto, ktoré je bezpečnejšie," vraví Ján Kovarčík z HZDS.

Proti je nezávislý poslanec Ladislav Polka. Hanzelovi odkázal, že by si mal pripraviť veľmi dobré argumenty, lebo jemu sa jeho návrh nepozdáva. Spochybnil význam obmedzenia, ktoré sa týka pohybu po diaľniciach. Polka je presvedčený, že práve na nich je najmenej smrteľných nehôd a ľudia skôr umierajú na bežných cestách. Cestná sieť na Slovensku má bezmála 18-tisíc kilometrov, len 316 z nich sú podľa údajov národného automotoklubu diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyhýbavo na iniciatívu reagoval minister vnútra Vladimír Palko. Priamo ju neodmietol, ale nechystá sa ju aktívne podporovať. Záväzné stanovisko zatiaľ nevydalo ani policajné prezídium. Jeho hovorca Vladimír Gemela sa zatiaľ obmedzil na konštatovanie, že "veľa dopravných nehôd spôsobujú mladí vodiči s krátkou praxou". Oficiálne štatistiky, ktoré by to potvrdzovali, polícia zatiaľ neposkytla.

(rp)

Experti berú Hanzelov návrh s rezervou

BRATISLAVA - Kým politici sa vážne zaoberajú myšlienkou znížiť vekovú hranicu na prideľovanie vodičských preukazov, oslovených odborníkov tento nápad veľmi nenadchol. Súčasná hranica 18 rokov je štandardom aj v okolitých krajinách. Známe sú výnimky z USA, kde preukaz môžete dostať už o dva roky skôr, a Írsko, kde je hranicou 17 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prezident národného automotoklubu Juraj Smrečan nevie o iných krajinách, kde by táto hranica bola nižšia, ako je to u nás, a veľmi by zvažoval, či by sme s ňou mali hýbať práve my. "Bol by som opatrný vzhľadom na stupeň motorizácie a stav ciest," hovorí. Navyše pripomína, že u nás sa dopravná výchova nevyučuje ako povinný predmet. Zároveň sa zhusťuje premávka, čo má výsledok vo vysokom podiele mládeže na nehodovosti. Ak by došlo k pokroku v tejto oblasti, tak by si zmenu predstaviť vedel. "Bez tejto prípravy by to mohlo zle dopadnúť."

Aj Viliam Brtáň, zo Stella centra, ktoré sa zaoberá bezpečnosťou na cestách, pripomína, že veľký podiel na nehodovosti majú vodiči do 23. roku života. Poukázal na to, že aj poisťovne nízky vek zohľadňujú pri výpočte poistky pri poistení zodpovednosti za škodu. Tá stojí viac práve mladých ľudí. Ak by sa hranica naozaj mala posúvať, Brtáň navrhuje, aby zákon určil hranicu, aký objem a výkon by mal mať motor auta, na ktorom budú šoférovať. (rp)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 592
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 807
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 172
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 237
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 799
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 687
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 585
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 486
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 464
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 335
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu