SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Politici chcú dávať vodičské preukazy už 17-ročným

BRATISLAVA - Vodičský preukaz možno budú mať už 17-roční. Zníženie hranice na vydanie vodičského preukazu o jeden rok chce presadiť poslanec Smeru Bohumil Hanzel. Predložil návrh zákona, ktorý to umožní za podmienky dodržania troch obmedzení. Táto skupin

BRATISLAVA - Vodičský preukaz možno budú mať už 17-roční. Zníženie hranice na vydanie vodičského preukazu o jeden rok chce presadiť poslanec Smeru Bohumil Hanzel. Predložil návrh zákona, ktorý to umožní za podmienky dodržania troch obmedzení. Táto skupina vodičov by do nadobudnutia plnoletosti nesmela ísť s autom na diaľnicu, v meste jazdiť rýchlejšie ako 50-kilometrovou rýchlosťou, inde maximálne sedemdesiatkou.

"Mladí ľudia sú stále vyspelejší a 17-ročný sa bez problémov vyrovná 18-ročnému spred 30 rokov," tvrdí Hanzel. Argumentuje tým, že veková hranica sa znižovala aj pri trestnoprávnej zodpovednosti. Rok, počas ktorého by mohli mladí vodiči šoférovať iba sobmedzeniami, považuje Hanzel za výchovný. "Po roku premávky by sa takým zácvikom dokázal znížiť počet nehôd u mladých vodičov," povedal. Dodržiavanie obmedzení by mala polícia kontrolovať rovnako ako pri iných priestupkoch, teda náhodne. Poslanec tvrdí, že mladí vodiči by porušenie predpisov neriskovali, aby neprišli o preukaz.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa reakcií oslovených poslancov z parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť sa zdá, že by návrh mohol uspieť. "Dospievanie je urýchlené," myslí si aj Roman Vavrík z SDKÚ.

"Ak môžu riadiť motocykle s obsahom motora tisíc kubíkov, tak určite by dokázali riadiť aj auto, ktoré je bezpečnejšie," vraví Ján Kovarčík z HZDS.

Proti je nezávislý poslanec Ladislav Polka. Hanzelovi odkázal, že by si mal pripraviť veľmi dobré argumenty, lebo jemu sa jeho návrh nepozdáva. Spochybnil význam obmedzenia, ktoré sa týka pohybu po diaľniciach. Polka je presvedčený, že práve na nich je najmenej smrteľných nehôd a ľudia skôr umierajú na bežných cestách. Cestná sieť na Slovensku má bezmála 18-tisíc kilometrov, len 316 z nich sú podľa údajov národného automotoklubu diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyhýbavo na iniciatívu reagoval minister vnútra Vladimír Palko. Priamo ju neodmietol, ale nechystá sa ju aktívne podporovať. Záväzné stanovisko zatiaľ nevydalo ani policajné prezídium. Jeho hovorca Vladimír Gemela sa zatiaľ obmedzil na konštatovanie, že "veľa dopravných nehôd spôsobujú mladí vodiči s krátkou praxou". Oficiálne štatistiky, ktoré by to potvrdzovali, polícia zatiaľ neposkytla.

(rp)

Experti berú Hanzelov návrh s rezervou

BRATISLAVA - Kým politici sa vážne zaoberajú myšlienkou znížiť vekovú hranicu na prideľovanie vodičských preukazov, oslovených odborníkov tento nápad veľmi nenadchol. Súčasná hranica 18 rokov je štandardom aj v okolitých krajinách. Známe sú výnimky z USA, kde preukaz môžete dostať už o dva roky skôr, a Írsko, kde je hranicou 17 rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prezident národného automotoklubu Juraj Smrečan nevie o iných krajinách, kde by táto hranica bola nižšia, ako je to u nás, a veľmi by zvažoval, či by sme s ňou mali hýbať práve my. "Bol by som opatrný vzhľadom na stupeň motorizácie a stav ciest," hovorí. Navyše pripomína, že u nás sa dopravná výchova nevyučuje ako povinný predmet. Zároveň sa zhusťuje premávka, čo má výsledok vo vysokom podiele mládeže na nehodovosti. Ak by došlo k pokroku v tejto oblasti, tak by si zmenu predstaviť vedel. "Bez tejto prípravy by to mohlo zle dopadnúť."

Aj Viliam Brtáň, zo Stella centra, ktoré sa zaoberá bezpečnosťou na cestách, pripomína, že veľký podiel na nehodovosti majú vodiči do 23. roku života. Poukázal na to, že aj poisťovne nízky vek zohľadňujú pri výpočte poistky pri poistení zodpovednosti za škodu. Tá stojí viac práve mladých ľudí. Ak by sa hranica naozaj mala posúvať, Brtáň navrhuje, aby zákon určil hranicu, aký objem a výkon by mal mať motor auta, na ktorom budú šoférovať. (rp)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 24 116
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 038
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 832
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 527
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 847
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 756
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 472
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 370
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 159
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 144
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu