Praha 20. decembra (TASR) - Českí hotelieri by si mali priať viac Japoncov, Rusov čo Izraelčanov. Ľudia z týchto krajín na svojich cestách peniazmi nešetria a za deň minú najvyššie sumy.
Počítanie tohtoročných príjmov za ubytovanie a služby bude pre hotelierov aj české ministerstvo financií veľmi príjemné. Podľa odhadov Asociácie cestovných kancelárií a agentúr by tento rok mal prísť rekordný počet - 8,5 milióna turistov, ktorí by mohli v Česku minúť až 118 miliárd Kč, v prepočte 155 miliárd Sk. Z každých 100 Kč vydajú cudzinci 60 Kč za ubytovanie a nakupovanie.
Odborníci predpokladajú, že tohtoročné rekordné čísla budú v nasledujúcom roku prekonané. "Budúci rok budú výnosy z cestovného ruchu o ďalších niekoľko miliárd vyššie," predpovedal nedávno analytik cestovného ruchu z Mag Consulting Jaromír Beránek.
Tieto čísla tešia aj českého ministra financií Bohuslava Sobotku, ktorý môže počítať s tým, že viac vyberie na daniach. "Máme na to, aby turizmus ovplyvňoval našu ekonomiku ešte výraznejšie," uviedol Sobotka.
Podľa odborníkov a hotelierov cudzinci míňajú stále viac peňazí aj vďaka tomu, že sa rozširuje ponuka služieb, ale aj miest, ktoré môžu navštíviť. Vďaka tomu sa môžu hotelieri sústrediť iba na určitú časť svojich klientov a podľa toho robiť aj svoju cenovú a marketingovú politiku. Táto stratégia je jedným z hľadísk, ktoré ovplyvňujú konečnú sumu, ktorú tu jednotliví turisti nechajú. Vládna agentúra na podporu cestovného ruchu Czech Tourism si v roku 2003 nechala vypracovať štúdiu. Z jej výsledkov vyplynulo, že najviac za deň minuli Japonci a Rusi. Priemerná denná útrata jedného japonského turistu na deň dosiahla 147 USD, v prepočte 4 651 SKK.
Naopak Nemci, ktorí tvoria najpočetnejšiu skupinu zahraničných turistov v ČR, za deň minuli takmer o polovicu menej. Z Európanov najmenej šetrili Dáni, za deň minuli 125 USD.
Podľa hovorkyne Czech Tourism Karin Šeligovej sa poradie národností za uplynulé dva roky výrazne nezmenilo. Potvrdzujú to aj niektorí hotelieri. "Všeobecne sa dá povedať, že u nás míňajú dosť slušne všetci okrem Nemcov," uviedol Milan Pavelka, marketingový riaditeľ najväčšieho českého hotelového reťazca Orea Hotels. Podľa neho je to spôsobené aj tým, že hotely združené v tomto reťazci sa významne orientujú na seniorskú klientelu, ktorá nevyužíva toľko služieb.
"V tomto roku sme však mohli u nás hostiť približne 4 500 turistov z Južnej Kórey a tí patria medzi bohatšiu klientelu," uzatvoril Pavelka.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
(1 USD = 31,640 SKK; 1 CZK = 1,312 SKK)
UPOZORNENIE:
Grafická služba Ekonomickej redakcie TASR vydáva k správe graf.
we pop