Lesnícky náučný chodník v Oravskej Lesnej

Hoci sa Lesnícky náučný chodník, ktorý vybudovali v okolí Oravskej Lesnej, nenachádza na Kysuciach, ale o niekoľko kilometrov ďalej na území Oravy, jeho exponáty úzko súvisia s Kysucami a ich históriou. Vypovedajú nielen o histórii Kysucko-oravskej ...

Hoci sa Lesnícky náučný chodník, ktorý vybudovali v okolí Oravskej Lesnej, nenachádza na Kysuciach, ale o niekoľko kilometrov ďalej na území Oravy, jeho exponáty úzko súvisia s Kysucami a ich históriou. Vypovedajú nielen o histórii Kysucko-oravskej lesnej železnice, ale aj o lesohospodárskych aktivitách a ochrane prírody v takmer identických podmienkach.

Poloha: Oravská Magura - západná časť. Východiskový a cieľový bod: Oravská Lesná, zastávka SAD, parkovisko. Časový rozvrh: Oravská Lesná - križovatka s asfaltovou cestou 1/2 h - Vyhliadka 1/2 h - Pod Rusniačkou 1/4 h - Oravská Lesná 1/4 h. Spolu: 1 1/2 h. Prevýšenie: 120 m. Náročnosť: Nenáročná a krátka prechádzka po náučnom chodníku. Meria 3,7 km a obsahuje deväť informačných panelov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Základná trasa: Začneme v centre Oravskej Lesnej (795 m). Najväčším impulzom rozvoja tejto dediny bolo vybudovanie kysuckej (z Oščadnice do doliny Chmúra) a oravskej (z Oravskej Lesnej do Lokce) lesnej železnice. V roku 1926 obe pôvodne samostatné trate spojili, čím vznikla Kysucko-oravská lesná železnica slúžiaca na odvoz vyťaženého dreva. O týchto a mnohých iných zaujímavostiach informuje nový náučný chodník. Jeho trasa sa začína v centre obce na námestí, na ktorom umiestnili pútač upozorňujúci na náučný chodník. Lesnícky náučný chodník sa začína asi 200 m juhovýchodne za školou a po celej trase ho vyznačujú zeleno-biele značky.

Prvý panel stojí na ľavom brehu Bielej Oravy. Kedysi tu stál mlyn Srogončík, ktorý postavili v roku 1890. Dnes ho pripomínajú len niektoré súčiastky položené na drevených hranoloch. Mostíkom prejdeme na pravý breh neveľkej rieky a odbočíme na chodník vpravo, ktorý smeruje proti toku. Onedlho prídeme k druhému panelu, ktorý oboznamuje s históriou lesnej železnice v Oravskej Lesnej.

Chodník pokračuje po brehu Bielej Oravy ďalej, kde sa dozviete o histórii správy lesov na Orave. Tu sa trasa odkláňa od vodného toku a odbočuje doľava. Mierne vystúpime po drevenom mostíku a o chvíľu prídeme na križovatku s lesnou asfaltovou cestou (820 m). Prekrižujeme lesnú cestu a prejdeme lesom okolo starého voza naloženého drevom. Z tohto miesta mierne klesneme smrekovým lesom, až vyjdeme na ďalšiu asfaltovú cestu.

Z cesty vojdeme opäť do lesa a po značkách náučného chodníka mierne vystúpime okolo posedu k panelu č. 6, ktorý oboznamuje s lesnými škodcami a chorobami. Stúpanie pokračuje k vyhliadke (915 m), ktorá je najvyšším bodom trasy. Vidieť z nej hrebeň Oravských Beskýd a lazy Oravskej Lesnej rozptýlené na svahoch Podbeskydskej vrchoviny. Po krásnej panoráme nás čaká zostup k úľom a ďalšiemu informačnému panelu, ktorý informuje o histórii včelárstva na Orave.

Trasa pokračuje strmo klesajúcou lesnou cestou do lokality Pod Rusniačkou (850 m). Od posledného panela klesneme k lesnej asfaltovej ceste, na ktorej odbočíme doprava a po niekoľkých metroch hneď doľava. Pokračujeme v zostupe lesným chodníkom a onedlho prídeme k Bielej Orave, kde sme prechádzku začali.

(Úryvok z časopisu Krásy Slovenska č. 11 - 12/2005 - rubrika Náučné chodníky).

Viac sa dočítate v najnovšom čísle časopisu Krásy Slovenska. Časopis o prírode a turistike z vydavateľstva DAJAMA si kúpite vo vašom novinovom stánku alebo predplatíte na adrese: Krásy Slovenska, Dúbravská cesta 9, P. O. Box 115, 840 05 Bratislava 45, tel. 02/5465 2055, info@krasy-slovenska.sk, www.krasy-slovenska.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 339
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 967
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 514
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 160
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 786
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 4 545
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 216
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 712
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 919
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 036