SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Štát si začína vyberať mýtny systém

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť ...

Mikrovlnný systém vyžaduje budovanie kontrolných brán na vozovkách (na snímke). Satelitný systém je modernejší, ale napríklad v Nemecku mal technické problémy. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME ARCHÍV

BRATISLAVA - Od roku 2007 si vodiči kamiónov nebudú musieť kupovať diaľničné známky. Peniaze za používanie diaľnic a ciest prvej triedy im bude priamo z účtu strhávať elektronický mýtny systém. Tender na jeho zhotoviteľa plánuje diaľničná spoločnosť vyhlásiť v najbližších dňoch. Celá transakcia by mala stáť 12 až 13 miliárd korún, pričom štát očakáva, že o zákazku budú zápasiť nadnárodné spoločnosti. V roku 2011 by na nový systém mali nabehnúť aj majitelia osobných áut.

Rýchly tender

Súčasný systém časových diaľničných známok je nespravodlivý, pretože nezohľadňuje skutočne najazdené kilometre a vedie k odklonu kamiónovej dopravy na cesty nižších tried. Od elektronického mýtneho si ministerstvo dopravy sľubuje zvýšenie poplatkov. Nákladné autá od

3,5 tony by mali platiť 2,7 koruny za kilometer, autá nad 12 ton 5,4 koruny. V roku zavedenia príjmy z mýta majú presiahnuť tržby z diaľničných nálepiek o 2,5 miliardy. Náklady na zavedenia systému pritom nemá znášať štát, ale víťaz tendra. Po nabehnutí systému bude dostávať provízie z výnosov diaľničnej spoločnosti. Pôjde teda o projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Diaľničná spoločnosť má podľa plánu spustiť elektronický mýtny systém začiatkom roka 2007. "Záverom roka 2006 odštartujeme skúšobnú prevádzku," povedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Tender na dodávateľa mýtneho zatiaľ nebol vyhlásený, jeho trvanie by nemalo podľa diaľničnej spoločnosti presiahnuť dva mesiace. Počas zostávajúcich viac ako desiatich mesiacov musí dodávateľ systém zhotoviť a uviesť do prevádzky. Niektoré firmy poukázali na to, že tento termín je šibeničný, prakticky nereálny.

Ktorý systém?

S mýtnym sa nespájajú iba časové, ale aj technické problémy. Odborná verejnosť vedie diskusie, ktorý systém mýtneho použiť. Do úvahy prichádzajú dve verzie založené na spôsobe monitorovania automobilov: satelitný a mikrovlnný systém. Obe verzie zastupujú silné lobistické skupiny. Zjednodušene možno povedať, že mikrovlnný systém je starší a odskúšaný, kým satelitný modernejší a flexibilnejší, ale napríklad v Nemecku spočiatku museli jeho zavedenie pre menšie problémy odložiť.

V Česku viedli obhajcovia obidvoch systémov vášnivé diskusie. Do tendra sa totiž pre striktné kritériá neprihlásili firmy ako IBM, Siemens či T-Systems prevádzkujúce satelitnú technológiu. Ponuku podali iba štyri konzorciá, všetky s mikrovlnnou technológiou. Tender čelí ostrej kritike, rôzne kampane,vrátane českého Autoklubu sa snažia súťaž zrušiť. Praha je obvešaná kritickými bilbordmi, na internete prebieha anonymná kampaň, ktorá postup českého ministerstva odsudzuje (www.33miliard.cz ).

Z českého tendra si nechce brať príklad slovenská Národná diaľničná spoločnosť. "Sledujeme dianie v Česku, Maďarsku, kde mali starosti aj s inými verejno-súkromnými projektmi. Očakávame, že sa podobným problémom vyhneme, preto sme si tiež vybrali zahraničného poradcu," povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Poradcom verejnej súťaže je renomovaná konzultačná firma Mott MacDoland. Diaľničná spoločnosť ju však nevybrala súťažnou metódou obstarávania, ale dodatkom k rámcovej zmluve.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 590
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 074
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 410
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 233
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 770
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 601
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 831
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 528
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 751
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu