SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Dieselové autá môžu jazdiť aj na olej

BRATISLAVA - Vysoké ceny ropy nútia k úvahám o alternatívnych pohonoch nielen výrobcov áut, ale aj spotrebiteľov.

Drahá nafta prinútila vodičov využívať viaceré alternatívy. Jednou z nich je rastlinný olej. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME

BRATISLAVA - Vysoké ceny ropy nútia k úvahám o alternatívnych pohonoch nielen výrobcov áut, ale aj spotrebiteľov. Časť z nich začala plniť nádrže svojich automobilov rastlinnými olejmi bežne používanými v kuchyni. Motivuje ich k tomu najmä cena. Za liter oleja zaplatia v hypermarkete 24 korún. Nafta, ktorá sa na rozdiel od benzínu svojím zložením podobá rastlinnému oleju, stojí zhruba 40 korún. Neodrádza ich ani riziko poškodenia motora.

Olej je rizikový

Aby auto mohlo jazdiť na olej, treba ho upraviť. Hustejší olej namáha motor a nespálené zvyšky skracujú jeho životnosť. Tekutosť nafty získava olej až pri teplote okolo 80 stupňov, a preto by auto malo byť vybavené ohrievacím systémom. Motor takto uspôsobeného automobilu beží niekoľko minút po naštartovaní na naftu a až po zahriatí sa pohon prepne na olej. Servisov, ktoré podobné zariadenia do áut vyrábajú a montujú, je veľa hlavne v niektorých západoeurópskych krajinách. V susednej Českej republike je zatiaľ jediná takáto firma. Prestavba auta stojí približne 30-tisíc českých korún.

V slovenských autoservisoch sa zatiaľ so záujmom o olejový pohon nestretli. Ľubomír Slivka z popradského autoservisu si myslí, že pri používaní oleja hrozia viaceré riziká, najmä pre palivové čerpadlo a iné časti motora. "Zatiaľ neexistuje odborná literatúra. Je ťažké odhadnúť, ako sa motor pri spaľovaní oleja bude správať. Od výrobcu je motor uspôsobený na naftu a každá zmena podmienok môže mať následky," tvrdí Jozef Polom z prešovského autoservisu.

Automechanik Miroslav Kadnár z Bratislavy je skeptický. "Takéto šetrenie neodporúčam. Ak má niekto staré auto, môže zmiešať naftu s olejom a auto v prípade poruchy zošrotovať. Z oleja by bolo najprv potrebné chemicky odobrať glycerín, ktorý môže zalepiť dýzy a vstrekovače. V prípade nových áut je oprava určite drahšia ako úspora na nafte," myslí si.

Fritovací olej v aute

Používanie rastlinných olejov nie je žiadnou novinkou. Už pred sto rokmi testoval pohon na arašidový olej vo svojom novom motore vynálezca Rudolf Diesel. Výskumy týmto smerom ďalej nepokračovali, lebo fosílnych palív bol dostatok a mali lepšie vlastnosti. O výhodnosti olejového pohonu presviedča množstvo amerických a britských internetových stránok. Výrobcovia, napríklad, uvádzajú, že spotreba paliva sa pri používaní oleja znižuje. Pri niektorých typoch áut je vraj ekologickejšia. V Nemecku a Rakúsku jazdia na potravinový olej tisíce áut. V Česku podľa Českej televízie niektorí majitelia dieslových áut tankujú namiesto nafty použitý fritovací olej

Nemecký vynálezca vyrába naftu z mačiek

CHEMNITZ - Ceny pohonných látok nútia ľudí k realizácii extrémnych nápadov. Nemecký denník Bild priniesol informáciu o vynálezcovi Christianovi Kochovi zo Saska, ktorý sa rozhodol vyrábať bionaftu z mŕtvych mačiek.

Koch sa možnosťou výroby alternatívnych palív z organických odpadov zaoberá už tridsať rokov. V miestnom kravíne skonštruoval pre dedinčanov stroj, ktorý vyrába bionaftu z plastových odpadov pri varení v tristostupňovej teplote. "Spracovať sa dajú aj zrazené mačky či iné zvieracie pozostatky," hovorí vynálezca pre Bild. Počas procesu sa filtrujú z varených látok uhľovodíky a menia sa na bionaftu. "S týmto palivom som najazdil 170-tisíc kilometrov bez akýchkoľvek problémov," hovorí Koch. Vynálezca dokonca zverejnil presné výpočty. Na 100-kilometrovú jazdu by mali stačiť štyri mačky, na naplnenie nádrže je potrebných 20 mŕtvych zvierat.

Nové palivo zatiaľ naráža na odpor ochrancov zvierat. "Je to rovnako bezcitné ako pokusy na zvieratách," myslí si Annelise Krauß z drážďanského spolku na ochranu zvierat. (mk)

Je to daňový únik?

V roku 2003 rapídne stúpol odbyt rastlinného oleja v supermarketoch waleského mesta Swansea. Až testy britského ministerstva dopravy ukázali, že najmenej tristo ľudí ho používalo ako palivo. Na rad prišli pokuty. Autá vylučovali iné splodiny ako pri nafte a v hre bolo aj krátenie daní, ktorými sú palivá zaťažené.

U nás podobný problém pri využívaní oleja zatiaľ nehrozí. "Na rastlinný olej nie sú uvalené spotrebné dane, a nepripravujeme žiadnu takúto legislatívu. Zatiaľ neevidujeme žiadny väčší dopyt po iných ako zdanených palivách. Nie je to nelegálne," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Podľa jeho slov je takéto zdanenie otázkou najbližších rokov. "Až budúcnosť ukáže, aké doplnkové palivá sa objavia na trhu." Spotrebná daň z palív sa vyberá kvôli údržbe ciest a odstraňovaniu vplyvov na životné prostredie. (mk)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 143
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 12 309
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 800
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 556
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 814
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 5 576
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 946
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 730
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 274
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 928
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Aleš Tvrdý: Cestovné poistenie počas pandémie
  2. Blanka Ulaherová: Osem hodín v Salzburgu
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia
  4. Martin Majzlan: Žuvanie a svieži dych na maldivský spôsob
  5. Ján Urda: Za kostolmi
  6. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes páté, Olšanské hřbitovy (Memento Mori)
  7. Ida Tittelová: Bella Venezia
  8. Soňa Fröhlichová: Švajčiarsky Pilatus (2132 m) – tajomná Dračia hora, opradená legendami a ako bonus slovenský personál
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 945
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 986
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 779
  4. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 710
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 618
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 395
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 250
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 053
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu