SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Dieselové autá môžu jazdiť aj na olej

BRATISLAVA - Vysoké ceny ropy nútia k úvahám o alternatívnych pohonoch nielen výrobcov áut, ale aj spotrebiteľov.

Drahá nafta prinútila vodičov využívať viaceré alternatívy. Jednou z nich je rastlinný olej. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME

BRATISLAVA - Vysoké ceny ropy nútia k úvahám o alternatívnych pohonoch nielen výrobcov áut, ale aj spotrebiteľov. Časť z nich začala plniť nádrže svojich automobilov rastlinnými olejmi bežne používanými v kuchyni. Motivuje ich k tomu najmä cena. Za liter oleja zaplatia v hypermarkete 24 korún. Nafta, ktorá sa na rozdiel od benzínu svojím zložením podobá rastlinnému oleju, stojí zhruba 40 korún. Neodrádza ich ani riziko poškodenia motora.

Olej je rizikový

Aby auto mohlo jazdiť na olej, treba ho upraviť. Hustejší olej namáha motor a nespálené zvyšky skracujú jeho životnosť. Tekutosť nafty získava olej až pri teplote okolo 80 stupňov, a preto by auto malo byť vybavené ohrievacím systémom. Motor takto uspôsobeného automobilu beží niekoľko minút po naštartovaní na naftu a až po zahriatí sa pohon prepne na olej. Servisov, ktoré podobné zariadenia do áut vyrábajú a montujú, je veľa hlavne v niektorých západoeurópskych krajinách. V susednej Českej republike je zatiaľ jediná takáto firma. Prestavba auta stojí približne 30-tisíc českých korún.

V slovenských autoservisoch sa zatiaľ so záujmom o olejový pohon nestretli. Ľubomír Slivka z popradského autoservisu si myslí, že pri používaní oleja hrozia viaceré riziká, najmä pre palivové čerpadlo a iné časti motora. "Zatiaľ neexistuje odborná literatúra. Je ťažké odhadnúť, ako sa motor pri spaľovaní oleja bude správať. Od výrobcu je motor uspôsobený na naftu a každá zmena podmienok môže mať následky," tvrdí Jozef Polom z prešovského autoservisu.

Automechanik Miroslav Kadnár z Bratislavy je skeptický. "Takéto šetrenie neodporúčam. Ak má niekto staré auto, môže zmiešať naftu s olejom a auto v prípade poruchy zošrotovať. Z oleja by bolo najprv potrebné chemicky odobrať glycerín, ktorý môže zalepiť dýzy a vstrekovače. V prípade nových áut je oprava určite drahšia ako úspora na nafte," myslí si.

Fritovací olej v aute

Používanie rastlinných olejov nie je žiadnou novinkou. Už pred sto rokmi testoval pohon na arašidový olej vo svojom novom motore vynálezca Rudolf Diesel. Výskumy týmto smerom ďalej nepokračovali, lebo fosílnych palív bol dostatok a mali lepšie vlastnosti. O výhodnosti olejového pohonu presviedča množstvo amerických a britských internetových stránok. Výrobcovia, napríklad, uvádzajú, že spotreba paliva sa pri používaní oleja znižuje. Pri niektorých typoch áut je vraj ekologickejšia. V Nemecku a Rakúsku jazdia na potravinový olej tisíce áut. V Česku podľa Českej televízie niektorí majitelia dieslových áut tankujú namiesto nafty použitý fritovací olej

Nemecký vynálezca vyrába naftu z mačiek

CHEMNITZ - Ceny pohonných látok nútia ľudí k realizácii extrémnych nápadov. Nemecký denník Bild priniesol informáciu o vynálezcovi Christianovi Kochovi zo Saska, ktorý sa rozhodol vyrábať bionaftu z mŕtvych mačiek.

Koch sa možnosťou výroby alternatívnych palív z organických odpadov zaoberá už tridsať rokov. V miestnom kravíne skonštruoval pre dedinčanov stroj, ktorý vyrába bionaftu z plastových odpadov pri varení v tristostupňovej teplote. "Spracovať sa dajú aj zrazené mačky či iné zvieracie pozostatky," hovorí vynálezca pre Bild. Počas procesu sa filtrujú z varených látok uhľovodíky a menia sa na bionaftu. "S týmto palivom som najazdil 170-tisíc kilometrov bez akýchkoľvek problémov," hovorí Koch. Vynálezca dokonca zverejnil presné výpočty. Na 100-kilometrovú jazdu by mali stačiť štyri mačky, na naplnenie nádrže je potrebných 20 mŕtvych zvierat.

Nové palivo zatiaľ naráža na odpor ochrancov zvierat. "Je to rovnako bezcitné ako pokusy na zvieratách," myslí si Annelise Krauß z drážďanského spolku na ochranu zvierat. (mk)

Je to daňový únik?

V roku 2003 rapídne stúpol odbyt rastlinného oleja v supermarketoch waleského mesta Swansea. Až testy britského ministerstva dopravy ukázali, že najmenej tristo ľudí ho používalo ako palivo. Na rad prišli pokuty. Autá vylučovali iné splodiny ako pri nafte a v hre bolo aj krátenie daní, ktorými sú palivá zaťažené.

U nás podobný problém pri využívaní oleja zatiaľ nehrozí. "Na rastlinný olej nie sú uvalené spotrebné dane, a nepripravujeme žiadnu takúto legislatívu. Zatiaľ neevidujeme žiadny väčší dopyt po iných ako zdanených palivách. Nie je to nelegálne," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Podľa jeho slov je takéto zdanenie otázkou najbližších rokov. "Až budúcnosť ukáže, aké doplnkové palivá sa objavia na trhu." Spotrebná daň z palív sa vyberá kvôli údržbe ciest a odstraňovaniu vplyvov na životné prostredie. (mk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 25 690
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 313
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 572
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 433
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 660
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 028
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 1 712
  8. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 707
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 695
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 536
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 677
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 467
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 845
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 628
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 3 496
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 487
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu