Predstavte si, že si každé ráno vychutnávate šálku kávy pri pohľade na iné miesto. Počas dňa sa osviežite plávaním v príjemne teplom mori hlbokej zátoky, o ktorej ste nemali ani tušenie. Minimálna jazyková bariéra vám na náhodnej pláži s jedinou reštauráciou umožňuje debatovať s domácimi o love rýb, ktoré vám práve naservírovali. Pozdáva sa vám tento plán?
Za týmito zážitkami sa stačí vybrať do Chorvátska. Pobrežie posiate viac ako tisíckou menších i väčších ostrovov, krištáľovo čistá voda a očarujúce mestá lákajú čoraz viac ľudí objavovať krajinu z paluby lode.
Ako si naplánovať netradičnú dovolenku, ktorej smer udáva vietor?
Raj pre námorníkov začiatočníkov
Nautika, čiže riadenie lodí, je pevnou súčasťou chorvátskej kultúry. V priebehu ostatných troch desaťročí vznikla v krajine výnimočná námorná infraštruktúra. Chvália ju skúsení námorníci i nadšenci jachtingu z celého sveta. Pozdĺž pobrežia nájdu takmer 70 marín, kotvísk v zálivoch či sezónnych prístavov na vzdialenejších ostrovoch s toaletami, sprchami, reštauráciami, parkovaním i tankovaním.
„Chorvátsko je pre nás rozhodne najpraktickejšie. Na loď zvyčajne potrebujeme viac batožiny a najľahšie ju prepravíme autom. Cesta do Grécka či Španielska zaberie dvojnásobok času,“ hovorí Jakub Schléz, veliteľ námorných rekreačných plavidiel, teda skipper.
Váhate, či je takýto zážitok príliš veľkým sústom? Pokojné Jadranské more a jeho predvídateľný smer vetra vytvárajú ideálnu kombináciu na zoznámenie sa s loďou. Počiatočné obavy pomerne rýchlo nahradí vzrušenie z plachtenia. Napokon, pre prípad morskej choroby si do batožiny môžete pribaliť lieky.

Dobrý vietor do plachiet
Najlepší čas na morskú púť pozdĺž chorvátskeho pobrežia je od mája do októbra. Podmienky sa však v priebehu sezóny menia.
Flotily jácht rôznych druhov i veľkostí na prenájom sú roztrúsené po pobreží od severu až po juh.
„Počas júla a augusta je vietor pokojný, všade to žije, s čím je však spojené riziko, že niektoré prístavy budú plné a loď už nezaparkujete. Ostatné mesiace sú lepšie pre plachtenie. Osvedčil sa mi začiatok septembra, ktorý kombinuje dobrý vietor, teplé počasie, vyhriate more a živú atmosféru v prístavoch,“ konštatuje zo skúseností Schléz.
Dôležitou úlohou je hľadanie skippera, teda držiteľa oprávnenia na vedenie plavebného vozidla pohyblivej námornej služby. Ľudovo sa zaužívalo pomenovanie kapitán lode. V skutočnosti je kapitán hodnosť v námorníckej hierarchii a skipperi ju zvyčajne nemajú.
„Loď vždy prenajíma skipper, ľudia na palube sú súčasťou jeho posádky, za ktorú je zodpovedný. Ak nepoznáte žiadneho vo svojom okolí, mnohí spolupracujú s agentúrami na prenájom lodí,“ vysvetľuje.

Skipper podľa neho predovšetkým udržuje na lodi systém, riadi a parkuje loď v marínach. Podľa úrovne skúseností určí každému členovi posádky jeho úlohy.
„Najviac si plavbu užijú zohraté tímy, ktoré vedia, čo je ich úloha a ako sa zapájať do jednotlivých úkonov. Fyzika je na lodi neúprosná, niekedy už minúty vopred vieme, že narazíme a nedokážeme s tým nič robiť. Úplná anarchia na palube v lepšom prípade skončí len materiálnymi škodami,“ konštatuje.
Počas sezóny sú podmienky prenájmu lodí nastavené fixne od soboty do soboty. Skipper preto so záujemcami prekonzultuje ich predstavu o miestach i aktivitách, ktoré sa dajú za týždeň stihnúť, a prispôsobí tomu výber plavidla.
„Najčastejšie sa ľudia rozhodujú medzi plachetnicou, ktorá má jeden trup a je menej pohodlná, a katamaránom s dvoma trupmi a centrálnou plošinou. Ten poskytuje viac miesta a pri plavbe sa nenakláňa. Najvyšší komfort poskytujú motorové člny. Suma za tankovanie sa však pri týždennej plavbe môže vyšplhať na desiatky tisíc eur, a to je mimo bežný rozpočet,“ vysvetľuje rozdiely medzi jednotlivými druhmi lodí.
Typickým plavidlom je 37 stopová loď pre šiestich ľudí. K cene za prenájom a služby skippera treba pripočítať vratný depozit, poistenie a poplatky za kotvenie v marinach.
Vnútorné priestory lode sú minimalistické a pohodlie je značne limitované. Podľa skippera je základným pravidlom baliť sa do cestovných tašiek. Kufre v kajutách nie je kam odložiť.
„Ak sa posádka lode chystá zapájať do úkonov, dôležité sú rukavice na prácu s lanami. Praktická je tiež šnúrka na okuliare,“ odporúča Jakub Schléz.
Vďaka stredomorskej klíme je počasie v Chorvátsku pomerne stabilné, treba mať v zálohe viacero plánov.

Miesta takmer nedotknuté civilizáciou - najobľúbenejšie trasy
Chorvátske pobrežie skrýva množstvo príťažlivých zákutí, z ktorých vznikajú zaujímavé trasy podľa gusta posádky.
„Pestrý program sa dá vyskladať bez nutnosti dlhých presunov. Pekné miesta sú pomerne blízko k pobrežiu a aj z paluby sa naskytne výhľad na zazelenané ostrovy,“ hovorí Schléz.
Najkratšia cesta autom zo Slovenska je na polostrov Istria s typickými malebnými mestami a bujnou vegetáciou. Vyplávať môžete napríklad z prístavu v meste Pula. Zvoľte severný kurz do malebného Rovinju a národného parku Brijuni. Zaujímavé kotviská sú aj záliv Tunarica, mys Kamenjak či dedinka Trget.
Návrh programu plavby okolo Istrie
1. deň: Pula – zátoka Lone (Rovinj) – Rovinj
2. deň: Rovinj – zátoka Plava laguna (Poreč) – Novigrad
3. deň: Novigrad – zátoka Sv. križ (Limský záliv) – NP Brijuni
4. deň: NP Brijuni – zátoka Valmižeja (Banjole)
5. deň: zátoka Valmižeja (Banjole) – zátoka Tunarica (Rašský záliv) – Trget
6. deň: Trget – ostrov Levan – zátoka Portić (Premantura)
7. deň: zátoka Portić – Pula
Zo Zadaru sa námorníci zvyčajne vydajú v ústrety národnému parku Kornati alebo zvolia severný smer k ostrovom siahajúcim až do oblasti Kvarneru.
Územie národného parku Kornati je naozajstným únikom od civilizácie. Pre nehostinné podmienky sú jeho ostrovy neobývané. Bezpečný prístav poskytuje jachtárom marina Žut. Ak sa v nej rozhodnete stráviť noc, ráno sa vyberte na blízky kopec a pozorujte panoramatický výhľad na okolie. Osviežte sa kúpaním v zátoke Uvala Kravljačica najväčšieho ostrova Kornat alebo Uvala Opat menšieho ostrova Lavsa.
Námorníci, ktorí sa vydajú na prieskum Jadranu severne od Zadaru, objavia ostrovy Molat, Ist, Škarda, Silba či Olib s mestečkami, kde si ľudia užívajú pokojný život bez áut a ruchu. Tí skúsenejší si plavbu môžu predĺžiť až k ostrovu Cres.
Inšpirácia na program plavby ostrovmi Zadarskej župy
1. deň: Zadar – zátoka Sabuša (ostrov Molat) – Ist
2. deň: Ist – prístav Krijal (ostrov Premuda) – zátoka Dragoča (ostrov Susak)
3. deň: Susak – zátoka Maračol (ostrov Unije) – Cres (ostrov Cres)
4. deň: Cres – zátoka Sveti Ivan / zátoka Žanja (ostrov Cres) – Osor (ostrovy Cres a Lošinj)
5. deň: Osor – Vele a Male Orjule – Ilovik (prieplav medzi ostrovmi Ilovik a Sveti Petar)
6. deň: prístav Ilovik – zátoka Slatinica (ostrov Olib) / zátoka Sveti Ante (ostrov Silba) – Silba
7. deň: Silba – zátoka Jazi (ostrov Molat) – Zadar
Objavná trasa z Dubrovníka do Splitu (alebo v opačnom smere) je pre mnohých prvou skúsenosťou s plavbou po Jadrane. Bohatá ponuka prístavov a kotvísk sľubuje výdatnú porciu zážitkov.
Len čo vyplávate z Dubrovníka, v diaľke sa začnú črtať obrysy Elafitských ostrovov. Duch starých čias ostrova Šipan navodí pocit, že tu zastal čas. Aj napriek malej rozlohe si ostrov vyslúžil zápis v Guinnessovej knihe rekordov za najväčší počet olivovníkov na meter štvorcový.
O pár námorných míľ ďalej leží ostrov Mljet s rovnomenným národným parkom a slanými jazerami. Objavte stredovekú krásu ostrova Korčula, rodiska jedného z najznámejších moreplavcov Marca Pola. Tu sa rozhodnete, či sa vyberiete dlhšou trasou objavovať zátoky Lastova a Visu, alebo naberiete smer Split so zastávkou na ostrovoch Hvar a Brač.
Inšpirácia na program plavby z Dubrovníka do Splitu (alebo v opačnom smere)
1. deň: Dubrovník – Šipanska Luka (ostrov Šipan)
2. deň: Šipanska Luka – zátoka Polače (ostrov Mljet)
3. deň: Polače – Bili Žal (ostrov Korčula) – Korčula (ostrov Korčula)
4. deň: Korčula – Saplun (ostrovy Lastovnjaci) – Ubli (ostrov Lastovo)
5. deň: Ubli – zátoka Stončica (ostrov Vis) – Vis
6. deň: Vis – zátoka Vinogradišće (ostrov Svätý Klement) – Hvar
7. deň: Hvar – Zlatni rat (ostrov Brač) – Split
Tento článok vám prináša Chorvátska centrála cestovného ruchu.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.