SME

Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko

Väčšina turistov na pobreží tieto miesta neuvidí.

Paklenské ostrovy, HvarPaklenské ostrovy, Hvar (Zdroj: Shutterstock)

Predstavte si, že si každé ráno vychutnávate šálku kávy pri pohľade na iné miesto. Počas dňa sa osviežite plávaním v príjemne teplom mori hlbokej zátoky, o ktorej ste nemali ani tušenie. Minimálna jazyková bariéra vám na náhodnej pláži s jedinou reštauráciou umožňuje debatovať s domácimi o love rýb, ktoré vám práve naservírovali. Pozdáva sa vám tento plán?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za týmito zážitkami sa stačí vybrať do Chorvátska. Pobrežie posiate viac ako tisíckou menších i väčších ostrovov, krištáľovo čistá voda a očarujúce mestá lákajú čoraz viac ľudí objavovať krajinu z paluby lode.

Ako si naplánovať netradičnú dovolenku, ktorej smer udáva vietor?

Raj pre námorníkov začiatočníkov

Nautika, čiže riadenie lodí, je pevnou súčasťou chorvátskej kultúry. V priebehu ostatných troch desaťročí vznikla v krajine výnimočná námorná infraštruktúra. Chvália ju skúsení námorníci i nadšenci jachtingu z celého sveta. Pozdĺž pobrežia nájdu takmer 70 marín, kotvísk v zálivoch či sezónnych prístavov na vzdialenejších ostrovoch s toaletami, sprchami, reštauráciami, parkovaním i tankovaním.

„Chorvátsko je pre nás rozhodne najpraktickejšie. Na loď zvyčajne potrebujeme viac batožiny a najľahšie ju prepravíme autom. Cesta do Grécka či Španielska zaberie dvojnásobok času,“ hovorí Jakub Schléz, veliteľ námorných rekreačných plavidiel, teda skipper.

Váhate, či je takýto zážitok príliš veľkým sústom? Pokojné Jadranské more a jeho predvídateľný smer vetra vytvárajú ideálnu kombináciu na zoznámenie sa s loďou. Počiatočné obavy pomerne rýchlo nahradí vzrušenie z plachtenia. Napokon, pre prípad morskej choroby si do batožiny môžete pribaliť lieky.

Dobrý vietor do plachiet

Najlepší čas na morskú púť pozdĺž chorvátskeho pobrežia je od mája do októbra. Podmienky sa však v priebehu sezóny menia.

Flotily jácht rôznych druhov i veľkostí na prenájom sú roztrúsené po pobreží od severu až po juh.

„Počas júla a augusta je vietor pokojný, všade to žije, s čím je však spojené riziko, že niektoré prístavy budú plné a loď už nezaparkujete. Ostatné mesiace sú lepšie pre plachtenie. Osvedčil sa mi začiatok septembra, ktorý kombinuje dobrý vietor, teplé počasie, vyhriate more a živú atmosféru v prístavoch,“ konštatuje zo skúseností Schléz.

Dôležitou úlohou je hľadanie skippera, teda držiteľa oprávnenia na vedenie plavebného vozidla pohyblivej námornej služby. Ľudovo sa zaužívalo pomenovanie kapitán lode. V skutočnosti je kapitán hodnosť v námorníckej hierarchii a skipperi ju zvyčajne nemajú.

„Loď vždy prenajíma skipper, ľudia na palube sú súčasťou jeho posádky, za ktorú je zodpovedný. Ak nepoznáte žiadneho vo svojom okolí, mnohí spolupracujú s agentúrami na prenájom lodí,“ vysvetľuje.

Skipper podľa neho predovšetkým udržuje na lodi systém, riadi a parkuje loď v marínach. Podľa úrovne skúseností určí každému členovi posádky jeho úlohy.

„Najviac si plavbu užijú zohraté tímy, ktoré vedia, čo je ich úloha a ako sa zapájať do jednotlivých úkonov. Fyzika je na lodi neúprosná, niekedy už minúty vopred vieme, že narazíme a nedokážeme s tým nič robiť. Úplná anarchia na palube v lepšom prípade skončí len materiálnymi škodami,“ konštatuje.

Počas sezóny sú podmienky prenájmu lodí nastavené fixne od soboty do soboty. Skipper preto so záujemcami prekonzultuje ich predstavu o miestach i aktivitách, ktoré sa dajú za týždeň stihnúť, a prispôsobí tomu výber plavidla.

„Najčastejšie sa ľudia rozhodujú medzi plachetnicou, ktorá má jeden trup a je menej pohodlná, a katamaránom s dvoma trupmi a centrálnou plošinou. Ten poskytuje viac miesta a pri plavbe sa nenakláňa. Najvyšší komfort poskytujú motorové člny. Suma za tankovanie sa však pri týždennej plavbe môže vyšplhať na desiatky tisíc eur, a to je mimo bežný rozpočet,“ vysvetľuje rozdiely medzi jednotlivými druhmi lodí.

Typickým plavidlom je 37 stopová loď pre šiestich ľudí. K cene za prenájom a služby skippera treba pripočítať vratný depozit, poistenie a poplatky za kotvenie v marinach.

Vnútorné priestory lode sú minimalistické a pohodlie je značne limitované. Podľa skippera je základným pravidlom baliť sa do cestovných tašiek. Kufre v kajutách nie je kam odložiť.

„Ak sa posádka lode chystá zapájať do úkonov, dôležité sú rukavice na prácu s lanami. Praktická je tiež šnúrka na okuliare,“ odporúča Jakub Schléz.

Vďaka stredomorskej klíme je počasie v Chorvátsku pomerne stabilné, treba mať v zálohe viacero plánov.

Miesta takmer nedotknuté civilizáciou - najobľúbenejšie trasy

Chorvátske pobrežie skrýva množstvo príťažlivých zákutí, z ktorých vznikajú zaujímavé trasy podľa gusta posádky.

„Pestrý program sa dá vyskladať bez nutnosti dlhých presunov. Pekné miesta sú pomerne blízko k pobrežiu a aj z paluby sa naskytne výhľad na zazelenané ostrovy,“ hovorí Schléz.

Najkratšia cesta autom zo Slovenska je na polostrov Istria s typickými malebnými mestami a bujnou vegetáciou. Vyplávať môžete napríklad z prístavu v meste Pula. Zvoľte severný kurz do malebného Rovinju a národného parku Brijuni. Zaujímavé kotviská sú aj záliv Tunarica, mys Kamenjak či dedinka Trget.

Zo Zadaru sa námorníci zvyčajne vydajú v ústrety národnému parku Kornati alebo zvolia severný smer k ostrovom siahajúcim až do oblasti Kvarneru.

Územie národného parku Kornati je naozajstným únikom od civilizácie. Pre nehostinné podmienky sú jeho ostrovy neobývané. Bezpečný prístav poskytuje jachtárom marina Žut. Ak sa v nej rozhodnete stráviť noc, ráno sa vyberte na blízky kopec a pozorujte panoramatický výhľad na okolie. Osviežte sa kúpaním v zátoke Uvala Kravljačica najväčšieho ostrova Kornat alebo Uvala Opat menšieho ostrova Lavsa.

Námorníci, ktorí sa vydajú na prieskum Jadranu severne od Zadaru, objavia ostrovy Molat, Ist, Škarda, Silba či Olib s mestečkami, kde si ľudia užívajú pokojný život bez áut a ruchu. Tí skúsenejší si plavbu môžu predĺžiť až k ostrovu Cres.

Objavná trasa z Dubrovníka do Splitu (alebo v opačnom smere) je pre mnohých prvou skúsenosťou s plavbou po Jadrane. Bohatá ponuka prístavov a kotvísk sľubuje výdatnú porciu zážitkov.

Len čo vyplávate z Dubrovníka, v diaľke sa začnú črtať obrysy Elafitských ostrovov. Duch starých čias ostrova Šipan navodí pocit, že tu zastal čas. Aj napriek malej rozlohe si ostrov vyslúžil zápis v Guinnessovej knihe rekordov za najväčší počet olivovníkov na meter štvorcový.

O pár námorných míľ ďalej leží ostrov Mljet s rovnomenným národným parkom a slanými jazerami. Objavte stredovekú krásu ostrova Korčula, rodiska jedného z najznámejších moreplavcov Marca Pola. Tu sa rozhodnete, či sa vyberiete dlhšou trasou objavovať zátoky Lastova a Visu, alebo naberiete smer Split so zastávkou na ostrovoch Hvar a Brač.

 (zdroj: CNTB)(zdroj: CNTB)

Tento článok vám prináša Chorvátska centrála cestovného ruchu.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Advertisement
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 380
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 532
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 703
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 619
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 566
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 341
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 133
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 043
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 899
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu