SME

Keď ubytovanie ide spolu s vami na dovolenku

Stretávame ich od jari až do jesene. Najintenzívnejšie počas letných mesiacov vnímame priaznivcov karavaningu ako ťahajúc za sebou svoje prázdninové apartmány spokojne cestujú naprieč Holandskom, Nemeckom či Dánskom.

Desaťtisíce kilometrov k svojim dovolenkovým cieľom. Neponáhľajú sa ako my, ktorí musíme stihnúť sobotňajší termín výmeny turnusov v hoteloch. Pokojne brázdia cesty naprieč Európou. Veď ubytovanie ide spolu s nimi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Karavaning - životný štýl

Cestovať s karavanom znamená voľnosť, pohodlie a nezávislosť. Človek môže vyraziť prakticky kamkoľvek a kedykoľvek, stačí len ukázať prstom na mape a vydať sa poznávať netušené obzory. Je to štýl pre ľudí, ktorí vyrazia do sveta a nechcú vedieť kde budú nocovať zajtra. Ak sa im zapáči na mieste, o ktorom doteraz nepočuli a nemali ho ani v pláne cesty, majú možnosť sa tam niekoľko dní zdržať. A pritom majú všetko potrebné so sebou. Svoje pohodlie a komfort. Odpadá nutnosť rezervácie hotelovej izby, ktorá im ani nemusí vyhovovať. Rovnako odpadá neustále premiestňovanie batožiny, stačí sa len raz naložiť a vyraziť.

SkryťVypnúť reklamu

Pre koho je karavaning určený

Na Slovensku združuje karavaning širokú paletu ľudí od bývalých členov Zväzarmu a ČZTV až po súčasnú generáciu, ktorá z drvivej väčšiny predstavuje ich príbuzných a priateľov. Podľa počtu členov slovenský národ nie je podobne nadšený karavaningom ako český alebo nemecký. Dnes predstavuje karavaning, čo sa počiatočných finančných vstupov týka, finan-čne náročné hobby. Podomácky zložené prívesy nie je možné zlegalizovať a tak treba na vysnívaný karavan dlhšie šetriť.

Komunita karavanistov je spoločenská a veselá. Počas roka sa stretávajú na medzinárodných zrazoch a rally, kde si posádky karavanistov v kempoch spoločne vytvárajú športový, spoločenský a kultúrny program.

Čo veziete so sebou

Väčšina obytných áut je vybavená zariadením k celoročnému využitiu. A tak sa s rodinou vyberiete za lyžovaním do Álp, v lete zase brázdiť Slovensko a cudzinu. Príves je výborný typ pre tých, čo sa vyberú trebárs k vode a zostanú tam niekoľko dní. Len treba po príjazde karavan odpojiť, dať na nožičky, vyrovnať a pripojiť k elektrickému prúdu. Tým, ktorí sa chcú premiestňovať častejšie, oveľa viac vyhovuje obytné auto. Má vlastnú elektrocentrálu, klimatizáciu, sprchu i WC, takže s týmto vybavením zastavíte kde chcete, na ako dlho chcete a hneď bývate. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi je aj v potrebe typu vodičského oprávnenia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako získať príves

V súčasnosti je asi najvyhľadávanejšou formou získania prívesu alebo obytného auta dovoz zo západnej Európy. Zdroje starších obytných prívesov sú Nemecko a Holandsko, kde sa dajú kúpiť kvalitné a zachovalé vozidlá hlavne nemeckej výroby. Menej spoľahlivé sú španielske a talianske výrobky. Pred rokom 1990 boli podstatné časti vyrábané na kolene, vášnivými karavanistami - kutilmi. V súčasnosti musia spĺňať bezpečnostné požiadavky, preto sa záujem sústredil na profesionálne továrenské karavany. K prihláseniu karavanu je treba podať si žiadosť na okresnom úrade - odbor dopravy, absolvovať STK, zaplatiť 5000 Sk za vystavenie technického preukazu, a prihlásiť vozidlo na dopravnom inšpektoráte. K úspešnému absolvovaniu STK je potrebná homologačná skúška nájazdovej brzdy, dobrý stav pneumatík, funkčné svetlá. Homologačná skúška nájazdovej brzdy je potrebná len pre karavany vyrobené pred rokom 1997.

SkryťVypnúť reklamu

A v akých cenových kategóriách sa staršie obytné prívesy ponúkajú?

Od 80 tisíc Sk sa dá získať príves, ktorý však vzhľadom na svoj vek a konštrukciu nebude môcť byť schválený pre cestnú premávku. Ľudia ich kupujú nie na cestovanie, ale aby si ho postavili niekde k vode a získali tak lacnú chatku. Približne do 180 tisíc kúpite v zahraničí, väčšinou v Nemecku solídny príves schválený pre cestnú premávku. Najlepšie je v tomto prípade kupovať od špecializovaného obchodníka a získate záruku, že nebudete mať problémy pri schvaľovaní. Najdrahšie a najkvalitnejšie súčasné exempláre stoja od pol milióna korún vyššie, pri obytných autách cena začína asi pri 1 350 000 Sk. Podľa nemeckého zväzu priemyslu výroby karavanov (CIVD) záujem rastie predovšetkým o lepšie - komfortnejšie vybavené, a tým aj drahšie obytné automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Zásady jazdy s karavanom

Dôsledná príprava na cestu, si vyžaduje dlhší čas, ako pri príprave bežného vozidla

* obytný príves musí byť pripravený po jazdnej stránke (všetky predmety vo vnútri musia byť upevnené, alebo uložené v uzatvorených skrinkách, bicykle upevnené v nosičoch, okná uzatvorené a zaistené, dvere uzamknuté)

* ťažné vozidlo musí byť opatrené špeciálnymi spätnými zrkadlami a ťažným zariadením

* pripojenie obytného prívesu k vozidlu by malo byť uzamknuté, pripojené aj bezpečnostným lankom, elektrická prípojka tiež prepojená, nájazdové koliesko odmontované, alebo povytiahnuté do polohy jazdy

* pred jazdou je potrebné skontrolovať mechanické spojenie funkcie svetelnej signalizácie, smeroviek, bŕzd, osvetlenia i nastavenia spätných zrkadiel

SkryťVypnúť reklamu

Diaľkové jazdy

* pri nich je potrebná dôkladná príprava itineráru na jazdu do miesta určenia

* cestuje sa najlepšie vo dvojici,

* odchod je najvhodnejší včas ráno, s plánovanými zastávkami po cca 3 hodinách, dennú taxu zvoliť nie dlhšiu ako 500 km

* zastávky treba vyberať na bezpečných veľkých parkoviskách, na rizikových odpočívadlách súpravu neopúšťať

* prenocovanie zvoliť v kempingoch, príp. na veľkých odstavných osvetlených parkoviskách s hygienickými zariadeniami

Nebezpečenstvá na cestách

* Rýchla jazda, nárazový vietor, dážď - môže nastať rozkolísanie obytného prívesu, šmyk a súprava sa stáva neovládateľ-nou.

* Opatrne s rýchlou jazdou, najmä z kopca, na rovinatých veterných úsekoch a za dažďa pozor na predbiehanie hlavne kamiónov a iných veľkorozmerných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

* Nocovanie počas diaľkových jázd. Ak je nevyhnutné stráviť noc na odľahlom odpočívadle, tak umiestnite dvojicu karavanov v protismere dverami oproti sebe na vzdialenosť otvorenia týchto dverí, vznikne úzka ulička s možnosťou prechodu medzi oboma karavanmi.

Holandsko patrí ku krajinám s najvyššou životnou úrovňou na svete. Vysoká životná úroveň spolu s tradičnou chuťou cestovať a spoznávať nové krajiny sú hlavné dôvody prečo sú Holanďania v každej krajine vítanými hosťami. Obľuba kempovania a pobytu vo voľnej prírode je u nich enormná. Kempovanie a karavaning sú národným športom. V holandskom kempe sa Holanďania stretávajú bez ohľadu na finančnú situáciu a postavenie. Je bežné vidieť vedľa seba zaparkované Volvo riaditeľa veľkej firmy a starý VW Golf predavača v supermarkete, kým oni spolu stoja v kuchynke a varia si večeru.Pre obytný príves je nutné vodičské oprávnenie typu "E" umožňujúce jazdu s prípojným vozidlom, ktorého hmotnosť prevyšuje 750 kg. Za jeho získanie zaplatíte v autoškole priemerne 3 500 Sk. Pri obytnom vozidle je nutné vodičské oprávnenie C1 pre vozidlá s hmotnosťou prevyšujúce 3500 kg. Za toto zaplatíte približne 12 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Rady pre záujemcov o karavaning

* Môžete sa tešiť na absolútnu voľnosť, slobodu a nezávislosť pri rekreácii.

* Otvoria sa vám možnosti neplánovaných výletov počas celého roka.

* Musíte počítať s tým, že s kolosom sa cestuje horšie a pomalšie. Obvykle do rýchlosti sto kilometrov za hodinu. Obytný voz je náchylný na bočný vietor.

* Pozor na vozidlá vyrobené svojpomocne. Pozornosť si zaslúžia len továrenské výrobky. Najlepšie tie, ktoré majú u nás zastúpenie a teda možnosť získania náhradných dielov. Platí: čím je starší karavan, tím nižšia bude s veľkou pravdepodobnosťou jeho pasívna bezpečnosť.

* Pri dovoze ojazdeného obytného vozidla mu nesmie chýbať nič z toho čo vyžadujú predpisy a podmienky schválenia k prevádzke. Pozor na havarované autá.

SkryťVypnúť reklamu

* Ak má desaťročné auto najazdených len 50 000 km, nemusí ísť o podvod. Väčšina karavanistov jazdí iba sezónne.

* Na exempláre dovezené zo zámoria sú drahé náhradné diely, ktoré sa ku všetkému ešte zle zháňajú.

* Dôležité je vopred si položiť otázku, či máte k dispozícii priestory pre garážovanie či parkovanie vozidla, ktoré sa nevyužíva každý deň. Na nechránenom priestranstve automobil rýchlo chátra.

* Je dobre si vopred svoj zámer odkonzultovať so zástupcami jednotlivých značiek karavanov - trebárs na špecializovanom veľtrhu či výstave, ktoré sú obrazom diania v danej oblasti alebo v karavan klube.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 790
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 052
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 212
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 859
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 968
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 671
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 587
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 904
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 21 291
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 315
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 11 446
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 264
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 881
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 871
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 905
  1. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  2. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  3. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  4. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  5. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  6. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  7. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  8. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
SkryťZatvoriť reklamu