SME

Keď ubytovanie ide spolu s vami na dovolenku

Stretávame ich od jari až do jesene. Najintenzívnejšie počas letných mesiacov vnímame priaznivcov karavaningu ako ťahajúc za sebou svoje prázdninové apartmány spokojne cestujú naprieč Holandskom, Nemeckom či Dánskom.

Desaťtisíce kilometrov k svojim dovolenkovým cieľom. Neponáhľajú sa ako my, ktorí musíme stihnúť sobotňajší termín výmeny turnusov v hoteloch. Pokojne brázdia cesty naprieč Európou. Veď ubytovanie ide spolu s nimi.

Karavaning - životný štýl

Cestovať s karavanom znamená voľnosť, pohodlie a nezávislosť. Človek môže vyraziť prakticky kamkoľvek a kedykoľvek, stačí len ukázať prstom na mape a vydať sa poznávať netušené obzory. Je to štýl pre ľudí, ktorí vyrazia do sveta a nechcú vedieť kde budú nocovať zajtra. Ak sa im zapáči na mieste, o ktorom doteraz nepočuli a nemali ho ani v pláne cesty, majú možnosť sa tam niekoľko dní zdržať. A pritom majú všetko potrebné so sebou. Svoje pohodlie a komfort. Odpadá nutnosť rezervácie hotelovej izby, ktorá im ani nemusí vyhovovať. Rovnako odpadá neustále premiestňovanie batožiny, stačí sa len raz naložiť a vyraziť.

SkryťVypnúť reklamu

Pre koho je karavaning určený

Na Slovensku združuje karavaning širokú paletu ľudí od bývalých členov Zväzarmu a ČZTV až po súčasnú generáciu, ktorá z drvivej väčšiny predstavuje ich príbuzných a priateľov. Podľa počtu členov slovenský národ nie je podobne nadšený karavaningom ako český alebo nemecký. Dnes predstavuje karavaning, čo sa počiatočných finančných vstupov týka, finan-čne náročné hobby. Podomácky zložené prívesy nie je možné zlegalizovať a tak treba na vysnívaný karavan dlhšie šetriť.

Komunita karavanistov je spoločenská a veselá. Počas roka sa stretávajú na medzinárodných zrazoch a rally, kde si posádky karavanistov v kempoch spoločne vytvárajú športový, spoločenský a kultúrny program.

Čo veziete so sebou

Väčšina obytných áut je vybavená zariadením k celoročnému využitiu. A tak sa s rodinou vyberiete za lyžovaním do Álp, v lete zase brázdiť Slovensko a cudzinu. Príves je výborný typ pre tých, čo sa vyberú trebárs k vode a zostanú tam niekoľko dní. Len treba po príjazde karavan odpojiť, dať na nožičky, vyrovnať a pripojiť k elektrickému prúdu. Tým, ktorí sa chcú premiestňovať častejšie, oveľa viac vyhovuje obytné auto. Má vlastnú elektrocentrálu, klimatizáciu, sprchu i WC, takže s týmto vybavením zastavíte kde chcete, na ako dlho chcete a hneď bývate. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi je aj v potrebe typu vodičského oprávnenia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako získať príves

V súčasnosti je asi najvyhľadávanejšou formou získania prívesu alebo obytného auta dovoz zo západnej Európy. Zdroje starších obytných prívesov sú Nemecko a Holandsko, kde sa dajú kúpiť kvalitné a zachovalé vozidlá hlavne nemeckej výroby. Menej spoľahlivé sú španielske a talianske výrobky. Pred rokom 1990 boli podstatné časti vyrábané na kolene, vášnivými karavanistami - kutilmi. V súčasnosti musia spĺňať bezpečnostné požiadavky, preto sa záujem sústredil na profesionálne továrenské karavany. K prihláseniu karavanu je treba podať si žiadosť na okresnom úrade - odbor dopravy, absolvovať STK, zaplatiť 5000 Sk za vystavenie technického preukazu, a prihlásiť vozidlo na dopravnom inšpektoráte. K úspešnému absolvovaniu STK je potrebná homologačná skúška nájazdovej brzdy, dobrý stav pneumatík, funkčné svetlá. Homologačná skúška nájazdovej brzdy je potrebná len pre karavany vyrobené pred rokom 1997.

SkryťVypnúť reklamu

A v akých cenových kategóriách sa staršie obytné prívesy ponúkajú?

Od 80 tisíc Sk sa dá získať príves, ktorý však vzhľadom na svoj vek a konštrukciu nebude môcť byť schválený pre cestnú premávku. Ľudia ich kupujú nie na cestovanie, ale aby si ho postavili niekde k vode a získali tak lacnú chatku. Približne do 180 tisíc kúpite v zahraničí, väčšinou v Nemecku solídny príves schválený pre cestnú premávku. Najlepšie je v tomto prípade kupovať od špecializovaného obchodníka a získate záruku, že nebudete mať problémy pri schvaľovaní. Najdrahšie a najkvalitnejšie súčasné exempláre stoja od pol milióna korún vyššie, pri obytných autách cena začína asi pri 1 350 000 Sk. Podľa nemeckého zväzu priemyslu výroby karavanov (CIVD) záujem rastie predovšetkým o lepšie - komfortnejšie vybavené, a tým aj drahšie obytné automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Zásady jazdy s karavanom

Dôsledná príprava na cestu, si vyžaduje dlhší čas, ako pri príprave bežného vozidla

* obytný príves musí byť pripravený po jazdnej stránke (všetky predmety vo vnútri musia byť upevnené, alebo uložené v uzatvorených skrinkách, bicykle upevnené v nosičoch, okná uzatvorené a zaistené, dvere uzamknuté)

* ťažné vozidlo musí byť opatrené špeciálnymi spätnými zrkadlami a ťažným zariadením

* pripojenie obytného prívesu k vozidlu by malo byť uzamknuté, pripojené aj bezpečnostným lankom, elektrická prípojka tiež prepojená, nájazdové koliesko odmontované, alebo povytiahnuté do polohy jazdy

* pred jazdou je potrebné skontrolovať mechanické spojenie funkcie svetelnej signalizácie, smeroviek, bŕzd, osvetlenia i nastavenia spätných zrkadiel

SkryťVypnúť reklamu

Diaľkové jazdy

* pri nich je potrebná dôkladná príprava itineráru na jazdu do miesta určenia

* cestuje sa najlepšie vo dvojici,

* odchod je najvhodnejší včas ráno, s plánovanými zastávkami po cca 3 hodinách, dennú taxu zvoliť nie dlhšiu ako 500 km

* zastávky treba vyberať na bezpečných veľkých parkoviskách, na rizikových odpočívadlách súpravu neopúšťať

* prenocovanie zvoliť v kempingoch, príp. na veľkých odstavných osvetlených parkoviskách s hygienickými zariadeniami

Nebezpečenstvá na cestách

* Rýchla jazda, nárazový vietor, dážď - môže nastať rozkolísanie obytného prívesu, šmyk a súprava sa stáva neovládateľ-nou.

* Opatrne s rýchlou jazdou, najmä z kopca, na rovinatých veterných úsekoch a za dažďa pozor na predbiehanie hlavne kamiónov a iných veľkorozmerných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

* Nocovanie počas diaľkových jázd. Ak je nevyhnutné stráviť noc na odľahlom odpočívadle, tak umiestnite dvojicu karavanov v protismere dverami oproti sebe na vzdialenosť otvorenia týchto dverí, vznikne úzka ulička s možnosťou prechodu medzi oboma karavanmi.

Holandsko patrí ku krajinám s najvyššou životnou úrovňou na svete. Vysoká životná úroveň spolu s tradičnou chuťou cestovať a spoznávať nové krajiny sú hlavné dôvody prečo sú Holanďania v každej krajine vítanými hosťami. Obľuba kempovania a pobytu vo voľnej prírode je u nich enormná. Kempovanie a karavaning sú národným športom. V holandskom kempe sa Holanďania stretávajú bez ohľadu na finančnú situáciu a postavenie. Je bežné vidieť vedľa seba zaparkované Volvo riaditeľa veľkej firmy a starý VW Golf predavača v supermarkete, kým oni spolu stoja v kuchynke a varia si večeru.Pre obytný príves je nutné vodičské oprávnenie typu "E" umožňujúce jazdu s prípojným vozidlom, ktorého hmotnosť prevyšuje 750 kg. Za jeho získanie zaplatíte v autoškole priemerne 3 500 Sk. Pri obytnom vozidle je nutné vodičské oprávnenie C1 pre vozidlá s hmotnosťou prevyšujúce 3500 kg. Za toto zaplatíte približne 12 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Rady pre záujemcov o karavaning

* Môžete sa tešiť na absolútnu voľnosť, slobodu a nezávislosť pri rekreácii.

* Otvoria sa vám možnosti neplánovaných výletov počas celého roka.

* Musíte počítať s tým, že s kolosom sa cestuje horšie a pomalšie. Obvykle do rýchlosti sto kilometrov za hodinu. Obytný voz je náchylný na bočný vietor.

* Pozor na vozidlá vyrobené svojpomocne. Pozornosť si zaslúžia len továrenské výrobky. Najlepšie tie, ktoré majú u nás zastúpenie a teda možnosť získania náhradných dielov. Platí: čím je starší karavan, tím nižšia bude s veľkou pravdepodobnosťou jeho pasívna bezpečnosť.

* Pri dovoze ojazdeného obytného vozidla mu nesmie chýbať nič z toho čo vyžadujú predpisy a podmienky schválenia k prevádzke. Pozor na havarované autá.

SkryťVypnúť reklamu

* Ak má desaťročné auto najazdených len 50 000 km, nemusí ísť o podvod. Väčšina karavanistov jazdí iba sezónne.

* Na exempláre dovezené zo zámoria sú drahé náhradné diely, ktoré sa ku všetkému ešte zle zháňajú.

* Dôležité je vopred si položiť otázku, či máte k dispozícii priestory pre garážovanie či parkovanie vozidla, ktoré sa nevyužíva každý deň. Na nechránenom priestranstve automobil rýchlo chátra.

* Je dobre si vopred svoj zámer odkonzultovať so zástupcami jednotlivých značiek karavanov - trebárs na špecializovanom veľtrhu či výstave, ktoré sú obrazom diania v danej oblasti alebo v karavan klube.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu