SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Keď ubytovanie ide spolu s vami na dovolenku

Stretávame ich od jari až do jesene. Najintenzívnejšie počas letných mesiacov vnímame priaznivcov karavaningu ako ťahajúc za sebou svoje prázdninové apartmány spokojne cestujú naprieč Holandskom, Nemeckom či Dánskom.

Desaťtisíce kilometrov k svojim dovolenkovým cieľom. Neponáhľajú sa ako my, ktorí musíme stihnúť sobotňajší termín výmeny turnusov v hoteloch. Pokojne brázdia cesty naprieč Európou. Veď ubytovanie ide spolu s nimi.

Karavaning - životný štýl

Cestovať s karavanom znamená voľnosť, pohodlie a nezávislosť. Človek môže vyraziť prakticky kamkoľvek a kedykoľvek, stačí len ukázať prstom na mape a vydať sa poznávať netušené obzory. Je to štýl pre ľudí, ktorí vyrazia do sveta a nechcú vedieť kde budú nocovať zajtra. Ak sa im zapáči na mieste, o ktorom doteraz nepočuli a nemali ho ani v pláne cesty, majú možnosť sa tam niekoľko dní zdržať. A pritom majú všetko potrebné so sebou. Svoje pohodlie a komfort. Odpadá nutnosť rezervácie hotelovej izby, ktorá im ani nemusí vyhovovať. Rovnako odpadá neustále premiestňovanie batožiny, stačí sa len raz naložiť a vyraziť.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre koho je karavaning určený

Na Slovensku združuje karavaning širokú paletu ľudí od bývalých členov Zväzarmu a ČZTV až po súčasnú generáciu, ktorá z drvivej väčšiny predstavuje ich príbuzných a priateľov. Podľa počtu členov slovenský národ nie je podobne nadšený karavaningom ako český alebo nemecký. Dnes predstavuje karavaning, čo sa počiatočných finančných vstupov týka, finan-čne náročné hobby. Podomácky zložené prívesy nie je možné zlegalizovať a tak treba na vysnívaný karavan dlhšie šetriť.

Komunita karavanistov je spoločenská a veselá. Počas roka sa stretávajú na medzinárodných zrazoch a rally, kde si posádky karavanistov v kempoch spoločne vytvárajú športový, spoločenský a kultúrny program.

Čo veziete so sebou

Väčšina obytných áut je vybavená zariadením k celoročnému využitiu. A tak sa s rodinou vyberiete za lyžovaním do Álp, v lete zase brázdiť Slovensko a cudzinu. Príves je výborný typ pre tých, čo sa vyberú trebárs k vode a zostanú tam niekoľko dní. Len treba po príjazde karavan odpojiť, dať na nožičky, vyrovnať a pripojiť k elektrickému prúdu. Tým, ktorí sa chcú premiestňovať častejšie, oveľa viac vyhovuje obytné auto. Má vlastnú elektrocentrálu, klimatizáciu, sprchu i WC, takže s týmto vybavením zastavíte kde chcete, na ako dlho chcete a hneď bývate. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi je aj v potrebe typu vodičského oprávnenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako získať príves

V súčasnosti je asi najvyhľadávanejšou formou získania prívesu alebo obytného auta dovoz zo západnej Európy. Zdroje starších obytných prívesov sú Nemecko a Holandsko, kde sa dajú kúpiť kvalitné a zachovalé vozidlá hlavne nemeckej výroby. Menej spoľahlivé sú španielske a talianske výrobky. Pred rokom 1990 boli podstatné časti vyrábané na kolene, vášnivými karavanistami - kutilmi. V súčasnosti musia spĺňať bezpečnostné požiadavky, preto sa záujem sústredil na profesionálne továrenské karavany. K prihláseniu karavanu je treba podať si žiadosť na okresnom úrade - odbor dopravy, absolvovať STK, zaplatiť 5000 Sk za vystavenie technického preukazu, a prihlásiť vozidlo na dopravnom inšpektoráte. K úspešnému absolvovaniu STK je potrebná homologačná skúška nájazdovej brzdy, dobrý stav pneumatík, funkčné svetlá. Homologačná skúška nájazdovej brzdy je potrebná len pre karavany vyrobené pred rokom 1997.

Skryť Vypnúť reklamu

A v akých cenových kategóriách sa staršie obytné prívesy ponúkajú?

Od 80 tisíc Sk sa dá získať príves, ktorý však vzhľadom na svoj vek a konštrukciu nebude môcť byť schválený pre cestnú premávku. Ľudia ich kupujú nie na cestovanie, ale aby si ho postavili niekde k vode a získali tak lacnú chatku. Približne do 180 tisíc kúpite v zahraničí, väčšinou v Nemecku solídny príves schválený pre cestnú premávku. Najlepšie je v tomto prípade kupovať od špecializovaného obchodníka a získate záruku, že nebudete mať problémy pri schvaľovaní. Najdrahšie a najkvalitnejšie súčasné exempláre stoja od pol milióna korún vyššie, pri obytných autách cena začína asi pri 1 350 000 Sk. Podľa nemeckého zväzu priemyslu výroby karavanov (CIVD) záujem rastie predovšetkým o lepšie - komfortnejšie vybavené, a tým aj drahšie obytné automobily.

Skryť Vypnúť reklamu

Zásady jazdy s karavanom

Dôsledná príprava na cestu, si vyžaduje dlhší čas, ako pri príprave bežného vozidla

* obytný príves musí byť pripravený po jazdnej stránke (všetky predmety vo vnútri musia byť upevnené, alebo uložené v uzatvorených skrinkách, bicykle upevnené v nosičoch, okná uzatvorené a zaistené, dvere uzamknuté)

* ťažné vozidlo musí byť opatrené špeciálnymi spätnými zrkadlami a ťažným zariadením

* pripojenie obytného prívesu k vozidlu by malo byť uzamknuté, pripojené aj bezpečnostným lankom, elektrická prípojka tiež prepojená, nájazdové koliesko odmontované, alebo povytiahnuté do polohy jazdy

* pred jazdou je potrebné skontrolovať mechanické spojenie funkcie svetelnej signalizácie, smeroviek, bŕzd, osvetlenia i nastavenia spätných zrkadiel

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľkové jazdy

* pri nich je potrebná dôkladná príprava itineráru na jazdu do miesta určenia

* cestuje sa najlepšie vo dvojici,

* odchod je najvhodnejší včas ráno, s plánovanými zastávkami po cca 3 hodinách, dennú taxu zvoliť nie dlhšiu ako 500 km

* zastávky treba vyberať na bezpečných veľkých parkoviskách, na rizikových odpočívadlách súpravu neopúšťať

* prenocovanie zvoliť v kempingoch, príp. na veľkých odstavných osvetlených parkoviskách s hygienickými zariadeniami

Nebezpečenstvá na cestách

* Rýchla jazda, nárazový vietor, dážď - môže nastať rozkolísanie obytného prívesu, šmyk a súprava sa stáva neovládateľ-nou.

* Opatrne s rýchlou jazdou, najmä z kopca, na rovinatých veterných úsekoch a za dažďa pozor na predbiehanie hlavne kamiónov a iných veľkorozmerných automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

* Nocovanie počas diaľkových jázd. Ak je nevyhnutné stráviť noc na odľahlom odpočívadle, tak umiestnite dvojicu karavanov v protismere dverami oproti sebe na vzdialenosť otvorenia týchto dverí, vznikne úzka ulička s možnosťou prechodu medzi oboma karavanmi.

Holandsko patrí ku krajinám s najvyššou životnou úrovňou na svete. Vysoká životná úroveň spolu s tradičnou chuťou cestovať a spoznávať nové krajiny sú hlavné dôvody prečo sú Holanďania v každej krajine vítanými hosťami. Obľuba kempovania a pobytu vo voľnej prírode je u nich enormná. Kempovanie a karavaning sú národným športom. V holandskom kempe sa Holanďania stretávajú bez ohľadu na finančnú situáciu a postavenie. Je bežné vidieť vedľa seba zaparkované Volvo riaditeľa veľkej firmy a starý VW Golf predavača v supermarkete, kým oni spolu stoja v kuchynke a varia si večeru.Pre obytný príves je nutné vodičské oprávnenie typu "E" umožňujúce jazdu s prípojným vozidlom, ktorého hmotnosť prevyšuje 750 kg. Za jeho získanie zaplatíte v autoškole priemerne 3 500 Sk. Pri obytnom vozidle je nutné vodičské oprávnenie C1 pre vozidlá s hmotnosťou prevyšujúce 3500 kg. Za toto zaplatíte približne 12 000 Sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Rady pre záujemcov o karavaning

* Môžete sa tešiť na absolútnu voľnosť, slobodu a nezávislosť pri rekreácii.

* Otvoria sa vám možnosti neplánovaných výletov počas celého roka.

* Musíte počítať s tým, že s kolosom sa cestuje horšie a pomalšie. Obvykle do rýchlosti sto kilometrov za hodinu. Obytný voz je náchylný na bočný vietor.

* Pozor na vozidlá vyrobené svojpomocne. Pozornosť si zaslúžia len továrenské výrobky. Najlepšie tie, ktoré majú u nás zastúpenie a teda možnosť získania náhradných dielov. Platí: čím je starší karavan, tím nižšia bude s veľkou pravdepodobnosťou jeho pasívna bezpečnosť.

* Pri dovoze ojazdeného obytného vozidla mu nesmie chýbať nič z toho čo vyžadujú predpisy a podmienky schválenia k prevádzke. Pozor na havarované autá.

Skryť Vypnúť reklamu

* Ak má desaťročné auto najazdených len 50 000 km, nemusí ísť o podvod. Väčšina karavanistov jazdí iba sezónne.

* Na exempláre dovezené zo zámoria sú drahé náhradné diely, ktoré sa ku všetkému ešte zle zháňajú.

* Dôležité je vopred si položiť otázku, či máte k dispozícii priestory pre garážovanie či parkovanie vozidla, ktoré sa nevyužíva každý deň. Na nechránenom priestranstve automobil rýchlo chátra.

* Je dobre si vopred svoj zámer odkonzultovať so zástupcami jednotlivých značiek karavanov - trebárs na špecializovanom veľtrhu či výstave, ktoré sú obrazom diania v danej oblasti alebo v karavan klube.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 239
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 411
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 059
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 644
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 452
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 646
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 620
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 391
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 748
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 575
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky okolo Štrbských plies
  2. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  3. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky LXXXVIII - Zámok Plumlov /CZ/
  4. Pavel Dvořák: Život na Slovensku očami Číňanov
  5. Pavel Dvořák: Sú Číňania šťastnejší?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 18. - Preteky v lokalizácii južného pólu 1/2 - Dumont d'Urville
  7. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 271
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 421
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 436
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 642
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 001
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 347
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 134
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 788
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu