SME
Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Keď ubytovanie ide spolu s vami na dovolenku

Stretávame ich od jari až do jesene. Najintenzívnejšie počas letných mesiacov vnímame priaznivcov karavaningu ako ťahajúc za sebou svoje prázdninové apartmány spokojne cestujú naprieč Holandskom, Nemeckom či Dánskom.

Desaťtisíce kilometrov k svojim dovolenkovým cieľom. Neponáhľajú sa ako my, ktorí musíme stihnúť sobotňajší termín výmeny turnusov v hoteloch. Pokojne brázdia cesty naprieč Európou. Veď ubytovanie ide spolu s nimi.

Karavaning - životný štýl

Cestovať s karavanom znamená voľnosť, pohodlie a nezávislosť. Človek môže vyraziť prakticky kamkoľvek a kedykoľvek, stačí len ukázať prstom na mape a vydať sa poznávať netušené obzory. Je to štýl pre ľudí, ktorí vyrazia do sveta a nechcú vedieť kde budú nocovať zajtra. Ak sa im zapáči na mieste, o ktorom doteraz nepočuli a nemali ho ani v pláne cesty, majú možnosť sa tam niekoľko dní zdržať. A pritom majú všetko potrebné so sebou. Svoje pohodlie a komfort. Odpadá nutnosť rezervácie hotelovej izby, ktorá im ani nemusí vyhovovať. Rovnako odpadá neustále premiestňovanie batožiny, stačí sa len raz naložiť a vyraziť.

SkryťVypnúť reklamu

Pre koho je karavaning určený

Na Slovensku združuje karavaning širokú paletu ľudí od bývalých členov Zväzarmu a ČZTV až po súčasnú generáciu, ktorá z drvivej väčšiny predstavuje ich príbuzných a priateľov. Podľa počtu členov slovenský národ nie je podobne nadšený karavaningom ako český alebo nemecký. Dnes predstavuje karavaning, čo sa počiatočných finančných vstupov týka, finan-čne náročné hobby. Podomácky zložené prívesy nie je možné zlegalizovať a tak treba na vysnívaný karavan dlhšie šetriť.

Komunita karavanistov je spoločenská a veselá. Počas roka sa stretávajú na medzinárodných zrazoch a rally, kde si posádky karavanistov v kempoch spoločne vytvárajú športový, spoločenský a kultúrny program.

Čo veziete so sebou

Väčšina obytných áut je vybavená zariadením k celoročnému využitiu. A tak sa s rodinou vyberiete za lyžovaním do Álp, v lete zase brázdiť Slovensko a cudzinu. Príves je výborný typ pre tých, čo sa vyberú trebárs k vode a zostanú tam niekoľko dní. Len treba po príjazde karavan odpojiť, dať na nožičky, vyrovnať a pripojiť k elektrickému prúdu. Tým, ktorí sa chcú premiestňovať častejšie, oveľa viac vyhovuje obytné auto. Má vlastnú elektrocentrálu, klimatizáciu, sprchu i WC, takže s týmto vybavením zastavíte kde chcete, na ako dlho chcete a hneď bývate. Rozdiel medzi týmito dvoma typmi je aj v potrebe typu vodičského oprávnenia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako získať príves

V súčasnosti je asi najvyhľadávanejšou formou získania prívesu alebo obytného auta dovoz zo západnej Európy. Zdroje starších obytných prívesov sú Nemecko a Holandsko, kde sa dajú kúpiť kvalitné a zachovalé vozidlá hlavne nemeckej výroby. Menej spoľahlivé sú španielske a talianske výrobky. Pred rokom 1990 boli podstatné časti vyrábané na kolene, vášnivými karavanistami - kutilmi. V súčasnosti musia spĺňať bezpečnostné požiadavky, preto sa záujem sústredil na profesionálne továrenské karavany. K prihláseniu karavanu je treba podať si žiadosť na okresnom úrade - odbor dopravy, absolvovať STK, zaplatiť 5000 Sk za vystavenie technického preukazu, a prihlásiť vozidlo na dopravnom inšpektoráte. K úspešnému absolvovaniu STK je potrebná homologačná skúška nájazdovej brzdy, dobrý stav pneumatík, funkčné svetlá. Homologačná skúška nájazdovej brzdy je potrebná len pre karavany vyrobené pred rokom 1997.

SkryťVypnúť reklamu

A v akých cenových kategóriách sa staršie obytné prívesy ponúkajú?

Od 80 tisíc Sk sa dá získať príves, ktorý však vzhľadom na svoj vek a konštrukciu nebude môcť byť schválený pre cestnú premávku. Ľudia ich kupujú nie na cestovanie, ale aby si ho postavili niekde k vode a získali tak lacnú chatku. Približne do 180 tisíc kúpite v zahraničí, väčšinou v Nemecku solídny príves schválený pre cestnú premávku. Najlepšie je v tomto prípade kupovať od špecializovaného obchodníka a získate záruku, že nebudete mať problémy pri schvaľovaní. Najdrahšie a najkvalitnejšie súčasné exempláre stoja od pol milióna korún vyššie, pri obytných autách cena začína asi pri 1 350 000 Sk. Podľa nemeckého zväzu priemyslu výroby karavanov (CIVD) záujem rastie predovšetkým o lepšie - komfortnejšie vybavené, a tým aj drahšie obytné automobily.

SkryťVypnúť reklamu

Zásady jazdy s karavanom

Dôsledná príprava na cestu, si vyžaduje dlhší čas, ako pri príprave bežného vozidla

* obytný príves musí byť pripravený po jazdnej stránke (všetky predmety vo vnútri musia byť upevnené, alebo uložené v uzatvorených skrinkách, bicykle upevnené v nosičoch, okná uzatvorené a zaistené, dvere uzamknuté)

* ťažné vozidlo musí byť opatrené špeciálnymi spätnými zrkadlami a ťažným zariadením

* pripojenie obytného prívesu k vozidlu by malo byť uzamknuté, pripojené aj bezpečnostným lankom, elektrická prípojka tiež prepojená, nájazdové koliesko odmontované, alebo povytiahnuté do polohy jazdy

* pred jazdou je potrebné skontrolovať mechanické spojenie funkcie svetelnej signalizácie, smeroviek, bŕzd, osvetlenia i nastavenia spätných zrkadiel

SkryťVypnúť reklamu

Diaľkové jazdy

* pri nich je potrebná dôkladná príprava itineráru na jazdu do miesta určenia

* cestuje sa najlepšie vo dvojici,

* odchod je najvhodnejší včas ráno, s plánovanými zastávkami po cca 3 hodinách, dennú taxu zvoliť nie dlhšiu ako 500 km

* zastávky treba vyberať na bezpečných veľkých parkoviskách, na rizikových odpočívadlách súpravu neopúšťať

* prenocovanie zvoliť v kempingoch, príp. na veľkých odstavných osvetlených parkoviskách s hygienickými zariadeniami

Nebezpečenstvá na cestách

* Rýchla jazda, nárazový vietor, dážď - môže nastať rozkolísanie obytného prívesu, šmyk a súprava sa stáva neovládateľ-nou.

* Opatrne s rýchlou jazdou, najmä z kopca, na rovinatých veterných úsekoch a za dažďa pozor na predbiehanie hlavne kamiónov a iných veľkorozmerných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

* Nocovanie počas diaľkových jázd. Ak je nevyhnutné stráviť noc na odľahlom odpočívadle, tak umiestnite dvojicu karavanov v protismere dverami oproti sebe na vzdialenosť otvorenia týchto dverí, vznikne úzka ulička s možnosťou prechodu medzi oboma karavanmi.

Holandsko patrí ku krajinám s najvyššou životnou úrovňou na svete. Vysoká životná úroveň spolu s tradičnou chuťou cestovať a spoznávať nové krajiny sú hlavné dôvody prečo sú Holanďania v každej krajine vítanými hosťami. Obľuba kempovania a pobytu vo voľnej prírode je u nich enormná. Kempovanie a karavaning sú národným športom. V holandskom kempe sa Holanďania stretávajú bez ohľadu na finančnú situáciu a postavenie. Je bežné vidieť vedľa seba zaparkované Volvo riaditeľa veľkej firmy a starý VW Golf predavača v supermarkete, kým oni spolu stoja v kuchynke a varia si večeru.Pre obytný príves je nutné vodičské oprávnenie typu "E" umožňujúce jazdu s prípojným vozidlom, ktorého hmotnosť prevyšuje 750 kg. Za jeho získanie zaplatíte v autoškole priemerne 3 500 Sk. Pri obytnom vozidle je nutné vodičské oprávnenie C1 pre vozidlá s hmotnosťou prevyšujúce 3500 kg. Za toto zaplatíte približne 12 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Rady pre záujemcov o karavaning

* Môžete sa tešiť na absolútnu voľnosť, slobodu a nezávislosť pri rekreácii.

* Otvoria sa vám možnosti neplánovaných výletov počas celého roka.

* Musíte počítať s tým, že s kolosom sa cestuje horšie a pomalšie. Obvykle do rýchlosti sto kilometrov za hodinu. Obytný voz je náchylný na bočný vietor.

* Pozor na vozidlá vyrobené svojpomocne. Pozornosť si zaslúžia len továrenské výrobky. Najlepšie tie, ktoré majú u nás zastúpenie a teda možnosť získania náhradných dielov. Platí: čím je starší karavan, tím nižšia bude s veľkou pravdepodobnosťou jeho pasívna bezpečnosť.

* Pri dovoze ojazdeného obytného vozidla mu nesmie chýbať nič z toho čo vyžadujú predpisy a podmienky schválenia k prevádzke. Pozor na havarované autá.

SkryťVypnúť reklamu

* Ak má desaťročné auto najazdených len 50 000 km, nemusí ísť o podvod. Väčšina karavanistov jazdí iba sezónne.

* Na exempláre dovezené zo zámoria sú drahé náhradné diely, ktoré sa ku všetkému ešte zle zháňajú.

* Dôležité je vopred si položiť otázku, či máte k dispozícii priestory pre garážovanie či parkovanie vozidla, ktoré sa nevyužíva každý deň. Na nechránenom priestranstve automobil rýchlo chátra.

* Je dobre si vopred svoj zámer odkonzultovať so zástupcami jednotlivých značiek karavanov - trebárs na špecializovanom veľtrhu či výstave, ktoré sú obrazom diania v danej oblasti alebo v karavan klube.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 744
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 933
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 843
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 011
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 776
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 494
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 313
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 575
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 058
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 635
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 876
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 295
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 763
  8. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro. 1 702
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu