Slovenskí turisti zatiaľ nemali veľa príležitostí vyskúšať poistenie cestovných kancelárií

Slovenských turistov chráni od roku 2001 zákon o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovania a cestovných agentúr. Podľa tohto zákona majú cestujúci zabezpečenú ochranu v prípade úpadku cestovnej kancelárie. Orga-nizátorom zájazdov z toho zas vyplynula .

Slovenských turistov chráni od roku 2001 zákon o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovania a cestovných agentúr. Podľa tohto zákona majú cestujúci zabezpečenú ochranu v prípade úpadku cestovnej kancelárie. Orga-nizátorom zájazdov z toho zas vyplynula povinnosť poistiť sa proti takejto udalosti v komerčnej poisťovni.

Odvtedy prešli tri roky. Poisťovne a cestujúci bilancujú. Za ten čas došlo ku krachom troch cestovných kancelárií. Pri všetkých uhradili škodu poisťovne. Ani v jednom prípade klienti nezostali bez prostriedkov a zabezpečenej dopravy v zahraničí. Za ochranu si ale priplatili vo forme zvýšenej ceny zájazdov.

Vysoké poistné

Saldo medzi výdavkami na poistnú ochranu a príjmami vo forme náhrad za skrachované cestovné kancelárie, je vysoko pasívne. Poistné platby sú oveľa vyššie ako odškodnenie, ktoré vyplácajú poisťovne. Cestovné kancelárie si to uvedomujú, platiť však musia, prikazuje im to zákon.

Zákon poskytuje cestovným kanceláriám tri alternatívy. Môžu sa poistiť v komerčnej poisťovni, zaviesť si fond, do ktorého budú prispievať, alebo zložiť záruku v banke. V praxi sa využíva poistenie, sčasti záruka v banke.

O fonde zatiaľ nikto neuvažuje. Poistenie pritom v zhodnotení posledných troch rokov vychádza najdrahšie. Podľa odhadov zaplatili cestovné kancelárie za zákonné poistenie

120 mil. Sk. Náklady, ktoré stálo odškodnenie klientov troch skrachovaných cestovných kancelárií sú približne 15 mil. Sk.

Odborníci preto hovoria, že keby si cestovné kancelárie založili fond, už dávno by v ňom boli prostriedky na odškodňovanie klientov a ďalšie príspevky by už do neho platiť nemuseli. Ovplyvnilo by to i cenu zájazdov. Zatiaľ však založenie fondu nepripravujú.

Stabilný trh

Nízka škodovosť súvisí so situáciou na trhu slovenských cestovných kancelárii. V roku 2002 skrachovali dve cestovné kancelárie, rok 2003 sa obišiel bez takejto udalosti. Vlani iba jedna cestovná kancelária. Iná je situácia napríklad v susednom Česku. Tam sú krachy častejšie. V roku 2003 ich bolo 12. Minulý rok štyri. Stabilnejšiu situáciu spôsobuje prehľadnejší a viac usporiadaný trh. Cestovné kancelárie na Slovensku vedia lepšie predpovedať záujem turistov

i správanie sa konkurencie.

Tri zo štyroch poisťovní do druhej polovice mája zverejnili zoznam poistených cestovných kancelárií. Bolo ich dovedna takmer 230. Ide o klientov Poisťovne Union, Allianz-Slovenskej poisťovne a Poisťovne Kooperativa. Štvrtá, Uniqa poisťovňa však zatiaľ svojich klientov v poistení cestovných kancelárií nezverejnila. Nemožno teda povedať koľko organizátorov zájazdov tento rok už svoju zákonnú povinnosť splnilo. Skúsenosti z minulých rokov, ale hovoria o tom, že tak nerobia všetky. Veľká časť cestovných kancelárií zostáva nepoistených.

Klienti poistenie niekedy nepožadujú

Na to, ktorá cestovná kancelária poistila svoje podnikanie proti úpadku, by pritom mali dozerať sami zákazníci. Cestovná kancelária musí zákazníkovi pri podpise zmluvy predložiť potvrdenie o uzavretí poistky. Zákon presne hovorí: ,,Cestovná kancelária je povinná pred uzatvorením zmluvy o zájazde informovať záujemcu o kúpu zájazdu

o rozsahu a podmienkach povinného zmluvného poistenia zájazdu, rozsahu poistného plnenia, o podmienkach nároku na poistné plnenie. Problémom však je, že niektorí klienti toto poistenie sami nepožadujú, čo umožňuje cestovným kanceláriám nepoistiť sa.

V prípade úpadku cestovnej kancelárie preberá poisťovňa všetky finančné nároky na seba. Organizácia náhradnej dopravy a ubytovania je podľa zákona naďalej na cestovnej kancelárii. Poistenie sa vzťahuje na prípady, keď cestovná kancelária nie je kvôli úpadku schopná poskytnúť dopravu zo zahraničia na Slovensko, keď nie je schopná vrátiť preddavky a cenu zájazdu, ak sa neuskutoční.

A ďalej, keď nie je schopná vrátiť rozdiel medzi cenou zájazdu a cenou časti už poskytnutého zájazdu. Poisťovňa hradí i náklady, keď sa turista rozhodne zabezpečiť dopravu a ubytovanie samostatne. Ale len toľko, koľko by stála doprava a ubytovanie zabezpečené prostredníctvom poisťovne. Peter Apolen

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 392
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 447
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 171
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 707
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 289
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 171
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 007
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 743
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644