Policajti budú môcť kontrolovať, či sú cestujúci pripútaní bezpečnostným pásom. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Cestovanie na diaľkových autobusových linkách má byť v budúcnosti bezpečnejšie ako dnes vďaka povinným bezpečnostným pásom. Povinnosť vyplýva zo smernice, ktorú schválil Európsky parlament. Jej uplatnenie na Slovensku sa pripravuje. Pásy budú povinné na diaľkových a prímestských linkách. Autobusy mestskej dopravy ich nebudú musieť inštalovať.
Dosiaľ mali diaľkové autobusy bezpečnostné pásy len na niekoľkých sedadlách. Okrem vodiča to boli zvyčajne tri, v niektorých prípadoch štyri predné miesta. Navyše ich použitie bolo, okrem vodiča, v podstate dobrovoľné.
Európsky parlament od novej smernice očakáva pokles počtu tragických nehôd na európskych cestách. "Je to dôležitý krok za menej mŕtvych na európskych cestách. Dôležité je, že nariaďuje namontovanie pásov výrobcom. Niektorí z nich sa tomu zatiaľ pomocou nadnárodných zákonov vyhýbali," citoval európskeho komisára Güntera Verheugena český denník MF Dnes.
Množstvo smrteľných úrazov pri nehodách autobusov vzniká nárazom zo sedadla vymršteného človeka na prekážku vnútri autobusu. "Pásy cestujúceho udržia po náraze alebo pri prevrátení vozidla na sedadle," povedal riaditeľ Ústavu súdneho inžinierstva Gustáv Kasanický, podľa ktorého tak jednoznačne prispejú k zvýšeniu bezpečnosti diaľkovej dopravy.
Na Slovensku je použitie bezpečnostných pásov v diaľkových spojoch zatiaľ dobrovoľné. Podľa informácií z tlačového odboru ministerstva dopravy ešte neexistuje zákon, ktorý by cestujúcim prikazoval, že si musia pásy zapnúť. "Smernica sa pripravuje," informovala pracovníčka tlačového odboru ministerstva. Napriek tomu napríklad autobusový podnik SAD Žilina už kúpil dva autobusy, ktoré majú pásy na každom sedadle. "Neboli drahšie ako bez pásov," povedal investično-technický riaditeľ žilinskej SAD Ján Dolník.
Pripravovaný predpis o povinných pásoch však bude podľa ministerstva dopravy platiť len pre novo zakúpené autobusy. Podľa Dolníka ide o logickú záležitosť. "Autobusy sa nedajú bezpečnostnými pásmi dodatočne zabezpečiť," povedal Dolník. Podľa riaditeľa Ústavu súdneho inžinierstva pokusy s dodatočne domontovanými pásmi sa skončili neúspechom. "Autobusy záťaž po náraze nevydržali," povedal Kasanický.
Podobne ako pri osobných autách budú dodržiavanie predpisu kontrolovať policajti, ktorí budú za jeho obchádzanie vyberať pokuty. Napríklad v Česku, kde už povinnosť platí rok, začali policajti kontrolovať náhodne vybrané autobusy. "Pri zastavení autobusov náhodne kontrolujeme, či sú cestujúci pripútaní. Pás má zapnutý len málokto," povedal MF Dnes Josef Bloudil, šéf diaľničného oddelenia v Rudnej pri Prahe. (dc)