SME
Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

V Maďarsku si lístok vypýta desaťročný sprievodca

Deti majú na starosti chod železnice. Od predaju lístkov až po výhybky.

Deti na železnici zastávajú takmer všetky funkcie.Deti na železnici zastávajú takmer všetky funkcie. (Zdroj: wikicommons/cc/MÁV Zrt.)

BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Slovné spojenie detská železnica nemusí vždy znamenať vláčik plný rozjarených detí.

Na jedenásť kilometrov dlhej trati, ktorá začína v Budapešti, deti na zábavu nemajú čas. Majú na starosti chod železnice - od predaju lístkov až po výhybky.

Detská železnica (Gyermekvasút, prípadne Linka č. 7) vznikla po druhej svetovej vojne, pôvodne niesla názov Pionierska. Budapeštiansky projekt nie je unikát, podobné trate sa v 40-tych rokoch objavovali na viacerých miestach Sovietskeho zväzu.

SkryťVypnúť reklamu

Deti sa pomocou „veľkej hračky“ mali naučiť tímovej práci. Strana zároveň dokázala rozpoznať prirodzených lídrov a nadané deti, ktoré odmeňovali hodnosťami. Železnicu premenovali v apríli 1990 a deťom na počesť zmeny režimu vymenili uniformy.

Seriózny výraz ich tvár neopúšťa ani dnes. Chlapci v modrých nohaviciach a červených čiapkach dávajú vlaku pokyn na odchod zo stanice. Dievčatá v modrých pilotkách a šatkou okolo krku kontrolujú lístky.

Linku číslo 7 v roku 2015 ocenila aj Guinessova kniha rekordov, stala sa najdlhšou železničnou traťou na svete, ktorú ovládajú deti.

Prečítajte si tiež: Preplávali by ste Balaton? Nie je to nemožné Čítajte 

Miesto za zásluhy

Desať až štrnásťročné deti si svoje miesto musia zaslúžiť, prednosť majú žiaci s dobrými známkami.

Kým získajú pozíciu na železnici, absolvujú štvormesačnú prípravu a musia zvládnuť rovnaké skúšky ako dospelí zamestnanci železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Z bezpečnostných dôvodov zastávajú niektoré funkcie dospelí, deti nemôžu byť prednostom stanice, šéfom posádky vlaku ani rušňovodičom.

Namiesto toho deti predávajú lístky alebo suveníry, vedú kanceláriu, sú sprievodcami vlaku a, pod dohľadom dospelých, prehadzujú výhybky, či vypravujú vlaky.

Žiadna detská práca

Deti nie sú zamestnancami železnice, cieľom je zažiť dobrodružstvo a vzdelávať sa.

Na železnici dobrovoľne odpracujú jeden rok, zmenu majú dvakrát mesačne. Aká je odmena? Počas služby sú deti ospravedlnené z vyučovania.

Počas letných prázdnin trávia skupinky detí dva týždne v letnom tábore, ktorý sa nachádza pri hlavnej zastávke Hűvösvölgy. Pracujú vtedy každý tretí deň, zvyšný čas trávia hrou alebo na exkurziách.

Zastávky železnice sa nachádzajú na obľúbených rekreačných miestach. Napríklad pri Csillebérci sa nachádza lanová dráha, Normafa ponúka krásnu scenériu, Jánoshegy je najvyšším vrchom Budapešti.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 937
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 207
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 645
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 216
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 017
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 2 741
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 567
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 366
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (1): Arabská pevnosť, katolícka katedrála a gigantická koncentrácia skleníkov
  2. Ľuboš Vodička: Hrady české, moravské a sliezske: Bítov
  3. Aleš Tvrdý: Durban ma privítal "vo veľkom štýle"
  4. Nikoleta Čáková: Púť na koniec sveta II. (Finisterre Camino)
  5. Vladimír Benčík: Malta 1/3 – návšteva u „hadích kňazov“ s dlhými lebkami
  6. Blanka Ulaherová: Konečne opäť Bosna
  7. Martin Majzlan: Skaza a tragédia Aralského jazera
  8. Aleš Tvrdý: Vlakom po Európe
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 464
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 922
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 995
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 546
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 5 324
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 440
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 954
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 793
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu