SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Pakistan sme zvládli. Čo nám pripraví Irán?

Na iránskej hranici začína byť prostredie kultivované a čisté. Cítime sa takmer ako naspäť v Európe.

(Zdroj: vietnamsko.sk)

Ranný odchod s ozbrojenou Levies eskortou nám dáva nádej, že ešte dnes prejdeme pakistansko-iránskou hranicou, ktorá je otvorená medzi 8:00 - 16:00. Ideme presne podľa tempa, ktoré nám udávajú naši ozbrojení priatelia a po absolvovaní 294 kilometrov rôznych povrchov sa ocitáme priamo na hranici tesne pred dvanástou hodinou pakistanského času.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledné tri kontroly nás v priebehu hodiny posúvajú vpred na iránsku stranu. Máme pocit, že sme v inom svete, všetko je tu také kultivované a čisté, že sa cítime ako naspäť v Európe. Ihneď nám ponúkajú vodu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Konečne na ceste Čítajte 

Vladovi sa ale zacnie za priateľskými gestami z Pakistanu. Za priamosťou, s akou poctivo vybavujú všetky povinnosti z hlineného kontrolného postu. A aj na čaj, ktorý sme dostali na jednom kontrolnom stanovišti do špinavých šálok, ale so cťou, že nás môžu ponúknuť.

V Iráne je cítiť profesionalitu, ale zároveň aj odmeranosť. Všetko má svoje pravidlá a nič sa nedeje bez kontroly a presného postupu. Naša batožina putuje kompletne z auta von, každé zariadenie musí byť vyskúšané, či to náhodou nie je zneužitá atrapa.

Sme ubezpečovaní, že to čo sa deje v Pakistane, v Iráne určite nehrozí. Žiadne eskorty, žiadne kontroly a máme sa tešiť na ich krásnu krajinu.

Prečítajte si tiež: TukTuk zoženie všetko Čítajte 

Po približne dvoch hodinách sa konečne dostávame preč z hraničných kontrol, pri východe ešte zbadáme bankomat a s nádejou a tromi rozličnými kartami k nemu pristupujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Našim sprievodcom predpokladaný neúspech sa potvrdzuje. Bez peňazí pokračujeme pešo k autu.

Tam nám vojenská eskorta, ktorú podľa predošlých tvrdení vôbec nepotrebujeme, odoberá doklady od auta a naše pasy. Nevzpierame sa, sme na to už naučení z viacerých krajín.

Sledujte postup expedície Vietnamsko.sk

Vyštartujeme a o tristo metrov ďalej zastavujeme na výstupnej hraničnej kontrole, prichádza k nám vojak zo sprievodného auta a požaduje od nás carnet a pasy.

Prečítajte si tiež: Z Kambodže do Laosu Čítajte 

Zdesenie v našom aute nabralo neskutočný rozmer, bez pasov a dokladov od auta, ktoré nám zobrali 300 metrov predtým, sa nedostaneme nikam!

Silno argumentujeme, že ich majú oni. Po prezretí ich auta sa to potvrdilo, len oni zabudli, že nám ich zobrali. Následne sa snažíme všetky doklady si ponechať, čím sa strhne vášnivá hádka o to, kto bude mať so sebou naše doklady.

SkryťVypnúť reklamu

Po desiatich minútach však kapitulujeme, nechávame im pasy a pokračujeme ďalej. 

Kontrolné body sú v Iráne vojenské s jemným náznakom priateľstva, stačí sa usmiať a zdvihnúť pravú ruku, v ktorej by nemala byť žiadna technika.

Sú veľmi hákliví na fotografovanie a filmovanie. Samozrejme ak to nerobia oni. Treba si v celej krajine počínať v tomto smere veľmi opatrne. Na každú fotku, alebo záznam je odporúčané sa dopredu pýtať, takže sa tým riadime už od prvého kontaktu s krajinou.

Prečítajte si tiež: Komplikovaná hranica Laos-Thajsko Čítajte 

Prichádzame do mesta Zahedan, na čiernom trhu sa nám darí vymeniť americké doláre za iránske rialy v kurze 1:35.000 po dlhých dohadovaniach.

Iránci volajú svoju menu aj "tuman", ktorý je ochudobnený o jednu nulu, takže pri prvej ponuke od veksláka na 3.200 skoro odpadávame.

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa ukáže, že to je vlastne 32.000, tak iba vyjednáme kurz a môžeme ísť jesť.

Tak ako celý čas nášho road-tripu, tak aj dnes uprednostňujeme malú jedáleň na ulici pred luxusnou hotelovou reštauráciou. Grilované kurča, kozia pečienka, paradajky a k tomu skvelý nekvasený chlieb zmiznú zo stola závratným tempom.

V jedálni sa striedajú ľudia a my sme presvedčení, že Peťova voľba bola správna v každom ohľade. Jeho odporúčanie, aby sme chodili jesť iba do tých miest, kde je veľký pohyb ľudí sa už niekoľkokrát ukázalo ako naozaj opodstatnené.

Prečítajte si tiež: Mjanmarsko. Ide to pomaly, ale je tam krásne Čítajte 

Po večeri ideme natankovať. Míňame asi piatu pumpu a náš sprievodca stále tvrdí "No diesel", na čo sme znervózneli a informácie o nafte zistené už na Slovensku sa potvrdili. Nafta je problém.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie je v okrajových štvrtiach miest, kde na pumpách tankujú nákladné autá. Natankovať sa dá iba v prípade, ak máme identifikačnú kartu, ktorú samozrejme nemáme, ale šofér vedľa stojaceho nákladného auta nám požičia svoju.

Natankujeme doplna, 52 litrov a zaplatíme 8 dolárov. Nie je to preklep, platíme OSEM dolárov. Celý vysmiaty nasadáme do auta a smerujeme na mesto Bam, kde máme naplánovanú rannú prehliadku UNESCO pamiatky - Bam Castle.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 843
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 936
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 263
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 098
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 883
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 695
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 658
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 400
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  3. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  6. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  7. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  8. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 360
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 309
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 087
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 239
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 631
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 306
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu