SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Slovenský kras ponúka jaskyne aj tiesňavy

O najväčšie krasové územie v strednej Európe sa Slovensko delí s Maďarskom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)
Viac informácii a tipov pre cestovanie po Slovensku nájdete v turistickom sprievodcovi Slovensko, novinke z produkcie vydavateľstva denníka SME.

Slovenský kras má najviac podzemných priestorov na našom území. Okrem turistických výletov pešo či na horských bicykloch, lezení po skalách ponúka aj návštevu podzemia.

Slovenský kras tvoria náhorné plošiny a planiny (Koniarska, Plešivská, Silická, Zádielska či Jasovská) oddelené hlbokými dolinami. To často komplikuje prístup menej zdatným výletníkom. Ako náhrada im môžu slúžiť návštevy jaskýň či historických pamiatok. V regióne je hustá sieť značených trás od nenáročných vychádzok až po viacdňové prechody.

SkryťVypnúť reklamu

Historické pamiatky

Jedným z východiskových bodov na výlety je Rožňava, centrum horného Gemera. Okrem historických pamiatok sa v centre pýši najväčším stredovekým námestím štvorcového pôdorysu na Slovensku.

Turisticky atraktívny hrad Krásna Hôrka sa v súčasnosti opravuje po ničivom požiari a nie je prístupný. Návštevníci preto častejšie smerujú do múzea v Andrássyovskom kaštieli a parku v Betliari.

Načítavam video...
Prečítajte si tiež: Košický kraj: Turistov najviac lákal Slovenský raj Čítajte 

Zádielska tiesňava

Zádielska tiesňava patrí k najznámejším a najnavštevovanejším miestam v Slovenskom krase. Samotná dolina je dlhá približne štyri kilometre, do okolitého vápencového podložia sa zarezáva viac ako 300 metrov hlboko.

Na mnohých miestach je široká len desať metrov. Názov tiesňava je naozaj primeraný. Najlepšie viditeľná je zo Zádielskej vyhliadky na Krkavčích skalách, kam vedie náučný chodník.

SkryťVypnúť reklamu

Ozdobou tiesňavy sú Cukrová homoľaOltár. Okrem turistiky patrí k najobľúbenejším lezeckým miestam na Slovensku. V doline je tiež vyše stovka známych jaskýň.

Zaujímavá je aj klimatickou a vegetačnou inverziou. Pre extrémne vhĺbený reliéf je v dolnej časti omnoho chladnejšie ako na hornom okraji. Tam preto rastú teplomilné rastliny, dole rastliny rozšírené v severnejších oblastiach.

Načítavam video...

Jaskyniarske eldorádo

Slovenský kras v podzemí pokračuje do Maďarska bez ohľadu na štátnu hranicu. Tunajšie jaskyne sú tiež spolu s Dobšinskou ľadovou jaskyňou na Zozname svetového dedičstva UNESCO.

Jaskyniari tu zatiaľ objavili viac ako 1 100 jaskýň a priepastí. Pribúdajú k nim ďalšie, mnohé sa darí postupne aj sprístupniť, čím sa dopĺňa zoznam najznámejších: Ochtinská aragonitová, Gombasecká, Domica, Krásnohorská či Jasovská. Sú aj dobrým turistickým cieľom.

SkryťVypnúť reklamu

Jaskyňa Domica

Domica je najznámejšou a najdlhšou jaskyňou v Slovenskom krase. Okrem krasovej výzdoby je známy Majkov dóm s kaskádovými jazierkami známymi ako Rímske kúpele či kolóniami netopierov.

Je prepojená s jaskyňou Čertova diera a s jaskyňou Baradla Maďarsku.

Ponúka dve prehliadkové trasy, dlhšia 1 180 metrov (60 minút), kratšia 780 metrov (45 minút). Súčasťou je aj plavba po podzemnej rieke Styx.

Domica leží asi 10 km od Plešivca (medzi Rožňavou a Tornaľou), 2 km od hranice s Maďarskom. Parkovisko je hneď pred vstupným areálom.

Načítavam video...

Gombasecká jaskyňa

Sprístupnená časť Gombaseckej jaskyne meria 285 metrov, trasa sa však prechádza dva razy a prehliadka trvá 30 min. Prevýšenie je minimálne, zaujímavosťou časťou výzdoby sú duté sintrové brčká.

Jaskyňa sa nachádza asi 10 km južne od Rožňavy, na ľavej strane strane cesty smerom na Plešivec. Parkovisko je v bezprostrednej blízkosti jaskyne.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Ochtinská aragonitová jaskyňa

Výnimočnú Ochtinskú aragonitovú jaskyňu objavili  náhodne v roku 1954 pri razení geologickej štôlne. Dnes je jednou z troch sprístupnených aragonitových jaskýň na svete a návštevníkov priťahuje spletitými kríčkovitými útvarmi aragonitu na strope.

Vchod do jaskyne prekonáva výškový rozdiel 19 metrov (104 schodov). Celková dĺžka trasy v jaskyni je 300 metrov, prehliadka trvá 30 minút.

Jaskyňa leží západne od Rožňavy a dá sa k nej dostať odbočkou z cesty medzi Štítnikom Jelšavou. Parkovisko je asi 300 m od jaskyne.

Jasovská jaskyňa

Jaskyňa leží nad Jasovom na východe Slovenského krasu.  Prehliadkový okruh má 720 metrov s prevýšením 30 metrov (339 schodov). Prehliadka trvá asi 45 minút. Výzdobu tvoria pagodovité stalagmity, stalagnáty, „kamenné“ vodopády, bubny, brčká, zimujú tu tiež netopiere.

SkryťVypnúť reklamu

Jaskyňa bola známa už v minulosti, o čom svedčí nápis v Husitskej sieni z roku 1452.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 036
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 934
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 011
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 373
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 773
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 734
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 164
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 079
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  7. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  8. Lubo Repka: Cartagena – karibská časť Kolumbie
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 182
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 514
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 993
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 421
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 045
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 682
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 283
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 230
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu