SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
HISTORICKÁ ELEKTRIČKA DOSTALA ŠANCU AJ VĎAKA ČESKÝM FILMÁROM, KTORÍ JU CHCELI DO SVOJHO SERIÁLU

Kométa jazdí po tatranských koľajniciach 104 rokov

Historická tatranská električka opäť po roku jazdí Vysokými Tatrami. Za sebou má dve jazdy, do konca augusta ju čakajú ešte tri.

Kométa. Historický vlak brázdil donedávna po Vysokých Tatrách.Kométa. Historický vlak brázdil donedávna po Vysokých Tatrách. (Zdroj: archív)

POPRAD. Historická tatranská električka Kométa z roku 1912 opäť po roku jazdí Vysokými Tatrami. V lete jazdí každú druhú nedeľu, najbližšie 31. júla. Do konca augusta ju potom čakajú ešte dve jazdy. 

Stoštyriročná električka Kométa má odchod zo stanice Poprad – Tatry v smere Starý Smokovec vždy o 10:38. Cestovné lístky sa dajú kúpiť ibav električke. Na jednotlivých zastávkach na trase električka zastavuje na znamenie.

Kométa premáva na tratiach tatranských elektrických železníc na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec – Poprad. Jej poslednú letnú jazdu avizovalo občianske združenie Veterán klub železníc Poprad na nedeľu 28. augusta.

Skryť Vypnúť reklamu
Načítavam video...
Viac informácii a tipov pre cestovanie po Slovensku nájdete v turistickom sprievodcovi Slovensko, novinke z produkcie vydavateľstva denníka SME.

Kométa takmer skončila v šrote

Jaroslav  Vančo, prednosta Veterán klubu železníc Poprad, je rád, že prvé dve letné jazdy v júli si prišli ľudia vychutnať aj napriek zlému počasiu. „Boli sme obsadení zhruba na 50 percent, čo nás veľmi teší, sme spokojní, že aj v takom nečase prišlo toľko ľudí,“ uviedol Vančo.

Hoci je električka stará už viac ako storočie, podľa združenia sa na nej jazdí vynikajúco. Na Kométe boli pozmenené a prispôsobené brzdy, ktoré zodpovedajú dnešku a bezpečnosti.

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy.

„Jazdila v Tatrách odkedy bol otvorený úsek medzi Starým Smokovcom a Štrbským Plesom. Najprv dopravovala poštu, neskôr stavebný materiál a potom kúpeľných hostí a turistov,“ vysvetlil Vančo.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ako stráviť letné prázdniny s deťmi v Tatrách Čítajte 

Pomohli aj filmári

Železnice ju z prevádzky vyradili v roku 1975, o rok neskôr mala skončiť v šrote. Partia mladíkov sa však železničný skvost po rokoch snažila oživiť. Dnes funguje aj vďaka filmárom z českého Barrandova.

„Do úpravy sme sa pustili pomaly a vykonávali sme ju, tak povediac, na kolene, neboli sme takí odborníci a nebolo na to ani dostatok financií. Pomohla nám šťastná náhoda, ktorá všetko urýchlila. Českí filmári potrebovali električku do dobového seriálu, Kométu sa tak aj vďaka nim podarilo spojazdniť,“ uviedol Vančo.

Aj dnes by bral takéto náhody pri viacerých starších letných vagónoch, ktoré by združenie chcelo dať do poriadku. Zatiaľ však turistom i domácim počas leta slúži len Kométa.

Prečítajte si tiež: Viedenská električka sa vrátila do Bratislavy Čítajte 

Veterán klub železníc Poprad je občianske združenie, ktoré spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách. Ich hlavnou činnosťou je prevádzkovanie historickej súpravy, ktorú ťahá električka Kométa.

Skryť Vypnúť reklamu

Klub vznikol v roku 1983, jeho budúcich členov vtedy spojili snahy o záchranu jedinečných technických pamiatok. Združenie sa tiež venuje výrobe suvenírov a vydávaniu publikácií venovaných histórii tatranskej dopravy.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 086
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 927
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 071
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 216
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 316
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 728
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 537
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 258
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 258
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu