HISTORICKÁ ELEKTRIČKA DOSTALA ŠANCU AJ VĎAKA ČESKÝM FILMÁROM, KTORÍ JU CHCELI DO SVOJHO SERIÁLU

Kométa jazdí po tatranských koľajniciach 104 rokov

Historická tatranská električka opäť po roku jazdí Vysokými Tatrami. Za sebou má dve jazdy, do konca augusta ju čakajú ešte tri.

Kométa. Historický vlak brázdil donedávna po Vysokých Tatrách.(Zdroj: archív)

POPRAD. Historická tatranská električka Kométa z roku 1912 opäť po roku jazdí Vysokými Tatrami. V lete jazdí každú druhú nedeľu, najbližšie 31. júla. Do konca augusta ju potom čakajú ešte dve jazdy. 

Stoštyriročná električka Kométa má odchod zo stanice Poprad – Tatry v smere Starý Smokovec vždy o 10:38. Cestovné lístky sa dajú kúpiť ibav električke. Na jednotlivých zastávkach na trase električka zastavuje na znamenie.

Kométa premáva na tratiach tatranských elektrických železníc na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec – Poprad. Jej poslednú letnú jazdu avizovalo občianske združenie Veterán klub železníc Poprad na nedeľu 28. augusta.

Článok pokračuje pod video reklamou
Viac informácii a tipov pre cestovanie po Slovensku nájdete v turistickom sprievodcovi Slovensko, novinke z produkcie vydavateľstva denníka SME.

Kométa takmer skončila v šrote

Jaroslav  Vančo, prednosta Veterán klubu železníc Poprad, je rád, že prvé dve letné jazdy v júli si prišli ľudia vychutnať aj napriek zlému počasiu. „Boli sme obsadení zhruba na 50 percent, čo nás veľmi teší, sme spokojní, že aj v takom nečase prišlo toľko ľudí,“ uviedol Vančo.

Hoci je električka stará už viac ako storočie, podľa združenia sa na nej jazdí vynikajúco. Na Kométe boli pozmenené a prispôsobené brzdy, ktoré zodpovedajú dnešku a bezpečnosti.

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy.

„Jazdila v Tatrách odkedy bol otvorený úsek medzi Starým Smokovcom a Štrbským Plesom. Najprv dopravovala poštu, neskôr stavebný materiál a potom kúpeľných hostí a turistov,“ vysvetlil Vančo.

Prečítajte si tiež: Ako stráviť letné prázdniny s deťmi v Tatrách

Pomohli aj filmári

Železnice ju z prevádzky vyradili v roku 1975, o rok neskôr mala skončiť v šrote. Partia mladíkov sa však železničný skvost po rokoch snažila oživiť. Dnes funguje aj vďaka filmárom z českého Barrandova.

„Do úpravy sme sa pustili pomaly a vykonávali sme ju, tak povediac, na kolene, neboli sme takí odborníci a nebolo na to ani dostatok financií. Pomohla nám šťastná náhoda, ktorá všetko urýchlila. Českí filmári potrebovali električku do dobového seriálu, Kométu sa tak aj vďaka nim podarilo spojazdniť,“ uviedol Vančo.

Aj dnes by bral takéto náhody pri viacerých starších letných vagónoch, ktoré by združenie chcelo dať do poriadku. Zatiaľ však turistom i domácim počas leta slúži len Kométa.

Prečítajte si tiež: Viedenská električka sa vrátila do Bratislavy

Veterán klub železníc Poprad je občianske združenie, ktoré spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách. Ich hlavnou činnosťou je prevádzkovanie historickej súpravy, ktorú ťahá električka Kométa.

Klub vznikol v roku 1983, jeho budúcich členov vtedy spojili snahy o záchranu jedinečných technických pamiatok. Združenie sa tiež venuje výrobe suvenírov a vydávaniu publikácií venovaných histórii tatranskej dopravy.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 082
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 305
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 522
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 257
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 754
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 042
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 679