SME

Veľkokapacitné lietadlo Airbus A380 údajne vyrobí stratu až 6,1 miliardy EUR

Paríž 18. apríla (TASR) - Európsky výrobca lietadiel Airbus dementoval správu britských novín Sunday Times, podľa ktorej má jeho veľkokapacitné lietadlo ...

Paríž 18. apríla (TASR) - Európsky výrobca lietadiel Airbus dementoval správu britských novín Sunday Times, podľa ktorej má jeho veľkokapacitné lietadlo typu A380 vyrobiť stratu až 6,1 miliardy EUR, v prepočte 238,2 miliardy SKK. Podľa tvrdenia európskeho výrobcu bude A380 veľmi ziskovým programom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Iba pár dní pred prvým skúšobným letom stroja pre 555 pasažierov informoval Sunday Times s odvolaním sa na štúdiu financovanú konkurenčným americkým koncernom Boeing, že A380 vyrobí spomínanú stratu od svojho uvedenia v roku 2006 do roku 2025. Airbus nebude údajne schopný splatiť úvery, poskytnuté Nemeckom, Francúzskom, Britániou a Španielskom ako pomoc pri štarte nového modelu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Airbus môže počas 20 rokoch počítať s predajom 486 kusov A380. S najväčším dopravným lietadlom na svete chce Airbus predbehnúť svojho hlavného konkurenta z USA aj v kategórii veľkokapacitných strojov.

Kúpna cena prvých A380 sa pohybuje v rozpätí 130 až 145 miliónov USD, v prepočte od 3,9 do 4,4 miliardy SKK, ich výrobná cena je však 199 miliónov USD za kus. Prvé A380 určené pre zákazníkov sa budú využívať najskôr ako testovacie stroje, za čo dostanú zákazníci rabat.

Noviny uviedli, že Boeing nemohol obsah štúdie ovplyvniť. Jej výsledok je "bombou v trpkej vojne medzi Európou a Amerikou ohľadom štátnej pomoci pre svojich výrobcov civilných lietadiel". Podobnou správou vyvolal jeden z autorov najnovšej štúdie Aaron Gellman už začiatkom 90. rokov prvý transatlantický spor kvôli subvenciám pre výrobcov lietadiel, dodávajú noviny.

SkryťVypnúť reklamu

Po prvých predletových testoch modelu A380 má lietadlo predbežne dnes alebo v utorok po prvýkrát dosiahnuť na zemi štartovaciu rýchlosť. Najväčšie dopravné lietadlo všetkých čias na to použije 3-kilometrovú dlhú štartovaciu dráhu továrne Airbus. Za predpokladu, že všetko prebehne dobre, prvý skúšobný let sa môže uskutočniť medzi 22. a 26. aprílom.

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

(1 EUR = 39,054 SKK, 1 USD = 30,412 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 689
  2. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 508
  3. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 037
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 938
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 595
  6. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 2 822
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 789
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 757
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Slovenský Tádž Mahal, mauzóleum v Krásnohorskom Podhradí
  2. Soňa Fröhlichová: Cestovanie po Švajčiarsku, Grand Tour of Switzerland, etapa číslo 4 (Ženeva, Lausanne, Montreux, Vallorbe, Château-d’Œx)
  3. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  4. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  8. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 32 411
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 666
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 739
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 11 795
  5. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 426
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 152
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 223
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 181
  1. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  2. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  5. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  6. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  7. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  8. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
SkryťZatvoriť reklamu