Metro v Budapešti jazdí už 120 rokov

Linka M1 dnešného budapeštianskeho metra je tretia najstaršia na svete. Od roku 2002 tiež patrí na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Vstup do metra na zastávke Bajcsy-Zsilinszky út, v smere na Vörösmartyho námestie.(Zdroj: wikimedia/cc/Gubbubu)

BUDAPEŠŤ. Pred 120 rokmi, 2. mája 1896, v uhorskej metropole otvorili metro. Po Londýne a Chicagu sa Budapešť stala tretím mestom na svete a zároveň prvým v kontinentálnej Európe s podzemnou dráhou.

Až do roku 1973 merala linka metra popod Andrasssyho ulicou 3,7 kilometra, mala 11 staníc a končila sa na povrchu pri termálnych Széchenyiho kúpeľoch (Széchenyi fürdő) v Mestskom parku (Város liget).

Historický úsek linky metra M1 (dnes označovaná žltou farbou) postavili pri príležitosti tisíceho výročia príchodu Maďarov do Panónie. Preto sa tiež táto linka volá aj miléniová alebo jubilejná. 

Rýchle tempo

Prvá podzemná dráha na európskom kontinente sa stavala rýchlym tempom. Metro začalo fungovať 20 mesiacov od začiatku stavby aj za prítomnosti Františka Jozefa ll., panovníka rakúsko-uhorskej monarchie.

Podzemná dráha má secesnú výzdobu: liatinové stĺpy podopierajúce strop nad nástupišťami ukončujú dekoratívne hlavice a stanice sú obložené bielymi a hnedými obkladačkami.

Metro vedie do Mestského parku

Linka M1 vedie popod jednu z najvýznamnejších budapeštianskych tried – Andrássyho ulicu a spája centrum mesta s Mestským parkom.

Výstavba honosnej triedy s budovou opery a jej vyústenie na Námestie hrdinov (Hősök tere) priamo súviseli s miléniovými oslavami v roku 1896. Námestie hrdinov však bolo úplne dokončené až v roku 1929.

Centrálnu časť námestia tvorí Pamätník Milénia (Millenniumi emlékmű). V jeho strede stojí 36 metrov vysoký stĺp so sochou archanjela Gabriela, jazdeckými sochami Arpáda a vodcov siedmich maďarských kmeňov.

Centrálne súsošie dopĺňajú dva poloblúky so sochami uhorských kráľov, sedmohradských kniežat a vodcom revolúcie z roku 1848.

Linka M1, Námestie hrdinov aj Andrássyho ulica sú zapísané aj na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 8 509
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 465
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 608
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 542
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 479
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 900
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 764
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 755
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 650
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 146