Metro v Budapešti jazdí už 120 rokov

Linka M1 dnešného budapeštianskeho metra je tretia najstaršia na svete. Od roku 2002 tiež patrí na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Vstup do metra na zastávke Bajcsy-Zsilinszky út, v smere na Vörösmartyho námestie.(Zdroj: wikimedia/cc/Gubbubu)

BUDAPEŠŤ. Pred 120 rokmi, 2. mája 1896, v uhorskej metropole otvorili metro. Po Londýne a Chicagu sa Budapešť stala tretím mestom na svete a zároveň prvým v kontinentálnej Európe s podzemnou dráhou.

Až do roku 1973 merala linka metra popod Andrasssyho ulicou 3,7 kilometra, mala 11 staníc a končila sa na povrchu pri termálnych Széchenyiho kúpeľoch (Széchenyi fürdő) v Mestskom parku (Város liget).

Historický úsek linky metra M1 (dnes označovaná žltou farbou) postavili pri príležitosti tisíceho výročia príchodu Maďarov do Panónie. Preto sa tiež táto linka volá aj miléniová alebo jubilejná. 

Rýchle tempo

Prvá podzemná dráha na európskom kontinente sa stavala rýchlym tempom. Metro začalo fungovať 20 mesiacov od začiatku stavby aj za prítomnosti Františka Jozefa ll., panovníka rakúsko-uhorskej monarchie.

Podzemná dráha má secesnú výzdobu: liatinové stĺpy podopierajúce strop nad nástupišťami ukončujú dekoratívne hlavice a stanice sú obložené bielymi a hnedými obkladačkami.

Metro vedie do Mestského parku

Linka M1 vedie popod jednu z najvýznamnejších budapeštianskych tried – Andrássyho ulicu a spája centrum mesta s Mestským parkom.

Výstavba honosnej triedy s budovou opery a jej vyústenie na Námestie hrdinov (Hősök tere) priamo súviseli s miléniovými oslavami v roku 1896. Námestie hrdinov však bolo úplne dokončené až v roku 1929.

Centrálnu časť námestia tvorí Pamätník Milénia (Millenniumi emlékmű). V jeho strede stojí 36 metrov vysoký stĺp so sochou archanjela Gabriela, jazdeckými sochami Arpáda a vodcov siedmich maďarských kmeňov.

Centrálne súsošie dopĺňajú dva poloblúky so sochami uhorských kráľov, sedmohradských kniežat a vodcom revolúcie z roku 1848.

Linka M1, Námestie hrdinov aj Andrássyho ulica sú zapísané aj na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

 

Najčítanejšie na SME Cestovanie


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 818
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 801
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 798
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 669
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 424
  6. Splnený sen 1 414
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 338
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 169
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 974
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 937