SME

Metro v Budapešti jazdí už 120 rokov

Linka M1 dnešného budapeštianskeho metra je tretia najstaršia na svete. Od roku 2002 tiež patrí na Zoznam svetového dedičstva UNESCO.

Vstup do metra na zastávke Bajcsy-Zsilinszky út, v smere na Vörösmartyho námestie.Vstup do metra na zastávke Bajcsy-Zsilinszky út, v smere na Vörösmartyho námestie. (Zdroj: wikimedia/cc/Gubbubu)

BUDAPEŠŤ. Pred 120 rokmi, 2. mája 1896, v uhorskej metropole otvorili metro. Po Londýne a Chicagu sa Budapešť stala tretím mestom na svete a zároveň prvým v kontinentálnej Európe s podzemnou dráhou.

Až do roku 1973 merala linka metra popod Andrasssyho ulicou 3,7 kilometra, mala 11 staníc a končila sa na povrchu pri termálnych Széchenyiho kúpeľoch (Széchenyi fürdő) v Mestskom parku (Város liget).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Historický úsek linky metra M1 (dnes označovaná žltou farbou) postavili pri príležitosti tisíceho výročia príchodu Maďarov do Panónie. Preto sa tiež táto linka volá aj miléniová alebo jubilejná. 

SkryťVypnúť reklamu

Rýchle tempo

Prvá podzemná dráha na európskom kontinente sa stavala rýchlym tempom. Metro začalo fungovať 20 mesiacov od začiatku stavby aj za prítomnosti Františka Jozefa ll., panovníka rakúsko-uhorskej monarchie.

Podzemná dráha má secesnú výzdobu: liatinové stĺpy podopierajúce strop nad nástupišťami ukončujú dekoratívne hlavice a stanice sú obložené bielymi a hnedými obkladačkami.

Metro vedie do Mestského parku

Linka M1 vedie popod jednu z najvýznamnejších budapeštianskych tried – Andrássyho ulicu a spája centrum mesta s Mestským parkom.

Výstavba honosnej triedy s budovou opery a jej vyústenie na Námestie hrdinov (Hősök tere) priamo súviseli s miléniovými oslavami v roku 1896. Námestie hrdinov však bolo úplne dokončené až v roku 1929.

Centrálnu časť námestia tvorí Pamätník Milénia (Millenniumi emlékmű). V jeho strede stojí 36 metrov vysoký stĺp so sochou archanjela Gabriela, jazdeckými sochami Arpáda a vodcov siedmich maďarských kmeňov.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Centrálne súsošie dopĺňajú dva poloblúky so sochami uhorských kráľov, sedmohradských kniežat a vodcom revolúcie z roku 1848.

Linka M1, Námestie hrdinov aj Andrássyho ulica sú zapísané aj na Zozname svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 703
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 861
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 734
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 002
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 793
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 341
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 513
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Zolná, kostol za hradbami
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Tematín
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky III.
  4. Ladislav Kucharik: Bahrain - panské pieskovisko na zimu
  5. Michal Drotován: Singapur - mesto budúcnosti. Naozaj?
  6. Aleš Tvrdý: Ľudské povolania
  7. Ľuboš Vodička: Kam vo Viedni, keď prší? Albertina
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Lokca
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 511
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 481
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 360
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 843
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 351
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 343
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 935
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu