SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Obývaný, najvyšší aj najdlhší. 10 výnimočných mostov na svete

Súperenie o naj most na svete sa asi tak skoro neskončí. Vždy bude záležať, ako budeme mosty porovnávať.

Krämerbrücke v Erfurte je najdlhší obývaný most na svete.Krämerbrücke v Erfurte je najdlhší obývaný most na svete. (Zdroj: thueringen-entdecken.de)

V posledných rokoch vzniklo viacero rebríčkov najdlhších mostov na svete. No pre ich tvorcov to býva neľahká úloha: hlavným dôvodom je definícia mosta, materiál či konštrukcia, prípadne, či musí most prekonávať vodnú hladinu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na súťaženie v oficiálnych rekordoch sú presné kritériá dôležité, my sme sa však pokúsili vybrať najdlhšie mosty, ktoré sú výnimočné aj niečím iným, ako len svojou dĺžkou. 

1. Obnoviteľný

V peruánskych Andách sa z čias Inkov zachoval jediný most a aj ten sa musí každý rok postaviť nanovo. Most Q'eswachaka je totiž z trávy.

SkryťVypnúť reklamu

Miestni ju musia predtým zožať a tak, ako pre 500 rokmi, pospletať do lán a prepojiť nimi oba brehy rieky Apurimac. Kedysi bol most súčasťou Qhapaq Nan, hlavnej cesty cez Andy. Dnes je stavba súčasťou každoročného folklórneho festivalu, ktorý býva druhú nedeľu v júni.

2. Obývaný

Erfurte na Krämerbrücke sa podarilo do modernej doby zachovať niečo z obchodníckej tradície v stredoveku. Pôvodne drevený most nad riekou Breitstrom  niekoľkokrát zničili povodne a požiare, až kým ho nepostavili v roku 1.325 z kameňa.

Neskôr na ňom pribudli pre nemecké Durínsko typické hrazdené domy obchodníkov a remeselníkov.

V tomto smere sa niečo podobné podarilo do dnešných dní zachovať iba na Ponte Vecchio v talianskej Florencii. Tento rok si metropola Toskánska pripomenie smutné výročie ničivej povodne z roku 1966.

SkryťVypnúť reklamu

3. Najstarší

Pons Fabricius v Ríme je zrejme najstarší most na svete. V roku 62 pred naším letopočtom nahradil drevený most, ktorý zničil požiar.

Meria 62 metrov, široký je 5 a pol metra a za vyše dvetisíc rokov po ňom prešli milióny ľudí. 

Prečítajte si tiež: 12 najznámejších mostov na svete Čítajte 

4. Plávajúci

Most Evergreen Point meria 2310 metrov a oficiálne sa volá Most guvernéra Roselliniho. Jeho tvorcovia ho postavili z 33 plávajúcich betónových pontónov - kvôli nestabilnému dno jazera a seizmickej aktivite.

Práve z týchto dôvodov tu fungujú aj ďalšie z najväčších plávajúcich mostov na svete: spájajú metropolu Seattle s predmestiami východne od Washingtonovho jazera.

5. Prírodný

Mosty s obrovskými rozpätiami dokáže vytvoriť aj príroda. Medzi známe patria výtvory v americkom Utahu, napríklad Landscape Arc, netýčia sa však nad vodnou hladinou.

SkryťVypnúť reklamu

Nad riekou sa vinie Rozprávkový most (Xianren Bridge) v odľahlej časti Číny blízko hraníc s Vietnamom. Prístupný je pomocou raftu po rieke Buliu.

Pre turistov dostupnejší, ale o niečo "kratší" je Nesmrteľný most asi 30 kilometrov južne od Fengshan.

6. Zastrešený

Najdlhším zastrešeným mostom je most v kanadskom Hartlande. Meria 391 metrov a nachádza sa nad riekou sv. Jána v provincii New Brunswick.

Tvorí ho sedem polí na šiestich pilieroch. Miestni obyvatelia si ho vlastnými silami postavili v roku 1901 a slúži im až dodnes. Zastrešenie získal v roku 1922, keď ho poškodila ľadová povodeň.

Od roku 1980 patrí na Zoznam historicky významných miest Kanady.

7. Najdlhší

Najdlhší most na sveta je v Číne. Veľký most medzi Tan-jangom a Kchun-šanom je z bežného pohľadu skôr samostatná železničná trať pre rýchlovlaky pár metrov nad zemou či vodnou hladinou.

SkryťVypnúť reklamu

Most na trase medzi Šanghajom a Pekingom meria takmer 165 kilometrov a rýchlovlaky tam jazdia rýchlosťou až 300 kilometrov za hodinu.

Prečítajte si tiež: Prázdno pod nohami. Vybrali sme 10 mostov pre odvážnych Čítajte 

8. Pre peších

V Číne majú aj najdlhší most pre peších, ktorý meria 2070 metrov. Volá sa Anping a vedie ponad rieku Shijinag v čínskom meste Anhai.

Je kamenný a žulové nosníky sú uložené na 330 pilieroch - najťažšie z nich môžu mať až 25 ton. Dokončili ho v roku 1151 v období dynastie Song a pôvodne bol ešte dlhší, meral 2.223 metrov.

9. ...a konkurencia

V USA mu konkuruje bývalý železničný most nad riekou Hudson medzi PoughkeepsieHighland. V roku 2009 sa premenil na Štátny historický park a stal sa obľúbeným miestom vychádzok.

Most meria približne dva kilometre a na rozdiel od čínskeho konkurenta ponúka z výšky 60 metrov nad riekou nádherné výhľady do okolia.

SkryťVypnúť reklamu

10. Najvyšší

Cestný most nad riekou Sidu (Sidu River Bridge) je najvyšší na svete. Teda aspoň podľa výšky mostovky nad terénom. Údolie rieky Sidu sa totiž v najnižšom mieste vinie 496 metrov hlboko pod mostom.

V tomto parametre pokoril viadukt Millau vo Francúzsku alebo Puente Baluarte v Mexiku, ktoré majú vyššie piliere.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  8. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 664
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 591
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 665
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 938
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 246
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 2 990
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  2. Soňa Fröhlichová: Jazero Powell – najkrajšie priehradové jazero v USA, deň číslo 6
  3. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť piata-Tirana
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
  5. Aleš Tvrdý: Južná Amerika
  6. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť štvrtá- Skaderské jazero a príchod na albánske pobrežie
  7. Soňa Fröhlichová: Grand Canyon –⁠ jeden z najkrajších prírodných divov sveta, deň číslo 4
  8. Aleš Tvrdý: Cestovateľ
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 67 198
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 482
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 533
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 050
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 207
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 878
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 129
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu