BRATISLAVA, BRUSEL - Zdenka Evansová mala letieť nízkonákladovými aerolinkami z Bratislavy do Zürichu. Odlet však aerolinky na poslednú chvíľu zrušili a cestujúcich previezli do Viedne. "Mala som s dvoma malými deťmi letieť tesne popoludní, nakoniec sme však z Viedne odleteli až okolo pol jedenástej večer," opisuje svoje skúsenosti. "Aerolinky ma na zrušenie letu vopred neupozornili a s deťmi som nebola pripravená na takú dlhú cestu. Domov sme sa dostali až nadránom."
V Európe začali od včerajšieho dňa platiť nové pravidlá, ktoré by poškodenej cestujúcej s dvoma deťmi zaručili kompenzáciu 750 eur. Odškodnenie si môžu v celej Európskej únii nárokovať všetci pasažieri, ak vinou leteckých spoločností odletia s neúmerným meškaním alebo neodletia vôbec.
Vrátiť peniaze za letenku a vyplatiť odškodné 600 eur musia aerolinky cestujúcim, ktorým zrušili let a nenašli zaň nijakú náhradu. Platí to však len vtedy, keď cestujúcich o zrušení ich letu včas neinformovali. Ročne sa v Európskej únii odletu svojho lietadla nedočká viac ako štvrť milióna pasažierov.
Ak aerolinky meškajú s odletom, musia cestujúcim spríjemniť čakanie na letisku občerstvením, prípadne im poskytnúť nocľah vrátane raňajok. Tento servis síce klasickí prepravcovia väčšinou poskytovali už aj doteraz, po novom však budú musieť vyjsť v ústrety poškodeným cestujúcim aj nízkonákladové aerolinky.
O nových právach sa pasažieri mohli včera dozvedieť aj na slovenských letiskách. Hovorkyňa bratislavského letiska Želmíra Habánová potvrdila, že v letiskovej hale sú k dispozícii informačné brožúry v slovenčine. Vydalo ich generálne riaditeľstvo pre energetiku a dopravu Európskej komisie a cestujúci za z nich môžu dozvedieť, na čo majú nárok, ak lietadlo mešká alebo ak aerolinky zrušia let, či stratia batožinu.
Hlavné zmeny
odškodné od 250 do 600 eur za meškanie, odškodné 600 eur za neavizované zrušenie letu, občerstvenie, nocľah a raňajky pre čakajúcich, preprava telesne postihnutých bez doplatkov, nárok na náhradu poškodenej batožiny do 1000 SDR (asi 44 400 Sk). Pozn.: Sankcie aerolinky neplatia, ak je na vine počasie, štrajk či kontrola bezpečnosti.
Odškodné pre leteckých pasažierov
dĺžka letu meškanie kompenzácia
do 1500 km viac ako 2 hodiny 250 eur
1500 až 3500 km menej ako 3 hodiny 200 eur
1500 až 3500 km viac ako 3 hodiny 400 eur
nad 3500 km menej ako 4 hodiny 300 eur
nad 3500 km viac ako 4 hodiny 600 eur
Zdroj: Air Transport Users' Council
Autor: David ZelingerTOMÁŠ VELECKÝ