SME

Kilometer diaľnice s tunelmi a mostami vyjde v Nemecku 2,3x lacnejšie ako v SR

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice ...

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice sa pohybuje v priemere okolo 740 miliónov Sk bez DPH. Tunely a mosty tvoria v našich podmienkach asi 30 až 40 % nákladov celej stavby. Pre porovnanie, v Nemecku vynaložia na 1 km takejto diaľnice v prepočte 317 miliónov Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorej predloženie si od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vyžiadala vláda SR. V pahorkovitom až horskom území stojí kilometer diaľnice na Slovensku asi 340 miliónov Sk bez DPH. V obdobných podmienkach ho v ČR postavia za 440 miliónov Sk, v Slovinsku za 412 a v Grécku za 206 miliónov Sk. Pri výstavbe diaľnic v rovinatom území oscilujú náklady v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku zhodne okolo 200 miliónov Sk na 1 kilometer.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie má podľa MDPT len indikatívny charakter. Nakoľko rozpätie merných nákladov je veľmi široké, ich vzájomné porovnanie je možné, avšak treba mať na zreteli ojedinelosť projektov, respektíve ich technické riešenie.

Jednou z možností, ako znížiť ceny stavebných prác na Slovensku, je podľa rezortu dopravy, premietnutie inštitútu maximálnej ceny do zákona o cenách a zákona o verejnom obstarávaní. Maximálna cena by pritom mala byť určená až na základe dokumentácie pre súťažný návrh a nie na základe stavebného zámeru. Hlbšej expertíze majú byť podrobené aj samotné technické riešenia projektov.

Valorizácia ceny za dielo má podľa MDPT zohľadňovať zmeny nákladov stavebnej produkcie podľa metodiky FIDIC. Princípom metódy je, že jednotlivé nákladové prvky, ako napríklad mzdy a materiál, sa upravia indexom vypočítaným z pomeru skutočných nákladov v hodnotenom období a nákladových ukazovateľov v základnom období. Slovenská správa ciest uplatňuje v súčasnosti metódu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá stojí na kalkulačnom vzorci dohodnutom medzi obstarávateľom a zhotoviteľom. Do roku 2001 využívala metódu regulačného výmeru, ktorá je podobná metóde FIDIC, avšak index vyjadroval pomer vývoja cien stavebných prác za celý odbor podľa Štatistického úradu SR. V roku 2005 by mal index cien stavebných prác v odbore inžinierskych stavieb, kam patria aj diaľnice, dosiahnuť 1,911 oproti jednotkovému základu z roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Z celkovej ceny diaľnice predstavujú až 85 % náklady na stavebné práce, 12 % výkup pozemkov a odvody a 3 % projektové práce a prieskumy. V budúcnosti budú podľa MDPT rásť výdavky na projektové práce a v dôsledku liberalizácie cien aj na pozemky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 571
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 502
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 558
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 065
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 808
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 564
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 350
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 240
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Blanka Ulaherová: ... a každý deň sme videli Ararat
  2. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  3. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  4. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  6. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  8. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 659
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 13 803
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 394
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 239
  5. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 606
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 587
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 110
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 952
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťZatvoriť reklamu