SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Kilometer diaľnice s tunelmi a mostami vyjde v Nemecku 2,3x lacnejšie ako v SR

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice ...

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice sa pohybuje v priemere okolo 740 miliónov Sk bez DPH. Tunely a mosty tvoria v našich podmienkach asi 30 až 40 % nákladov celej stavby. Pre porovnanie, v Nemecku vynaložia na 1 km takejto diaľnice v prepočte 317 miliónov Sk.

Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorej predloženie si od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vyžiadala vláda SR. V pahorkovitom až horskom území stojí kilometer diaľnice na Slovensku asi 340 miliónov Sk bez DPH. V obdobných podmienkach ho v ČR postavia za 440 miliónov Sk, v Slovinsku za 412 a v Grécku za 206 miliónov Sk. Pri výstavbe diaľnic v rovinatom území oscilujú náklady v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku zhodne okolo 200 miliónov Sk na 1 kilometer.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie má podľa MDPT len indikatívny charakter. Nakoľko rozpätie merných nákladov je veľmi široké, ich vzájomné porovnanie je možné, avšak treba mať na zreteli ojedinelosť projektov, respektíve ich technické riešenie.

Jednou z možností, ako znížiť ceny stavebných prác na Slovensku, je podľa rezortu dopravy, premietnutie inštitútu maximálnej ceny do zákona o cenách a zákona o verejnom obstarávaní. Maximálna cena by pritom mala byť určená až na základe dokumentácie pre súťažný návrh a nie na základe stavebného zámeru. Hlbšej expertíze majú byť podrobené aj samotné technické riešenia projektov.

Valorizácia ceny za dielo má podľa MDPT zohľadňovať zmeny nákladov stavebnej produkcie podľa metodiky FIDIC. Princípom metódy je, že jednotlivé nákladové prvky, ako napríklad mzdy a materiál, sa upravia indexom vypočítaným z pomeru skutočných nákladov v hodnotenom období a nákladových ukazovateľov v základnom období. Slovenská správa ciest uplatňuje v súčasnosti metódu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá stojí na kalkulačnom vzorci dohodnutom medzi obstarávateľom a zhotoviteľom. Do roku 2001 využívala metódu regulačného výmeru, ktorá je podobná metóde FIDIC, avšak index vyjadroval pomer vývoja cien stavebných prác za celý odbor podľa Štatistického úradu SR. V roku 2005 by mal index cien stavebných prác v odbore inžinierskych stavieb, kam patria aj diaľnice, dosiahnuť 1,911 oproti jednotkovému základu z roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Z celkovej ceny diaľnice predstavujú až 85 % náklady na stavebné práce, 12 % výkup pozemkov a odvody a 3 % projektové práce a prieskumy. V budúcnosti budú podľa MDPT rásť výdavky na projektové práce a v dôsledku liberalizácie cien aj na pozemky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 217
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 363
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 7 063
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 5 048
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 323
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 764
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 158
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov - Strážnice a okolie časť 1.
  2. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách
  3. Robert Drál: Mt. Kilimanjaro - BASE Camp
  4. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste
  5. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  6. Iveta Bakitová: Veľká Noc v Španielsku - dnes neplánovane o Salvadore Dalím
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Aleš Tvrdý: Juhoafrická Republika a jej poklad
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 238
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 324
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 540
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 045
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 991
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 614
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 216
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 126
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu