Kilometer diaľnice s tunelmi a mostami vyjde v Nemecku 2,3x lacnejšie ako v SR
Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice sa pohybuje v priemere okolo 740 miliónov Sk bez DPH. Tunely a mosty tvoria v našich podmienkach asi 30 až 40 % nákladov celej stavby. Pre porovnanie, v Nemecku vynaložia na 1 km takejto diaľnice v prepočte 317 miliónov Sk.
Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorej predloženie si od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vyžiadala vláda SR. V pahorkovitom až horskom území stojí kilometer diaľnice na Slovensku asi 340 miliónov Sk bez DPH. V obdobných podmienkach ho v ČR postavia za 440 miliónov Sk, v Slovinsku za 412 a v Grécku za 206 miliónov Sk. Pri výstavbe diaľnic v rovinatom území oscilujú náklady v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku zhodne okolo 200 miliónov Sk na 1 kilometer.
Porovnanie má podľa MDPT len indikatívny charakter. Nakoľko rozpätie merných nákladov je veľmi široké, ich vzájomné porovnanie je možné, avšak treba mať na zreteli ojedinelosť projektov, respektíve ich technické riešenie.
Jednou z možností, ako znížiť ceny stavebných prác na Slovensku, je podľa rezortu dopravy, premietnutie inštitútu maximálnej ceny do zákona o cenách a zákona o verejnom obstarávaní. Maximálna cena by pritom mala byť určená až na základe dokumentácie pre súťažný návrh a nie na základe stavebného zámeru. Hlbšej expertíze majú byť podrobené aj samotné technické riešenia projektov.
Valorizácia ceny za dielo má podľa MDPT zohľadňovať zmeny nákladov stavebnej produkcie podľa metodiky FIDIC. Princípom metódy je, že jednotlivé nákladové prvky, ako napríklad mzdy a materiál, sa upravia indexom vypočítaným z pomeru skutočných nákladov v hodnotenom období a nákladových ukazovateľov v základnom období. Slovenská správa ciest uplatňuje v súčasnosti metódu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá stojí na kalkulačnom vzorci dohodnutom medzi obstarávateľom a zhotoviteľom. Do roku 2001 využívala metódu regulačného výmeru, ktorá je podobná metóde FIDIC, avšak index vyjadroval pomer vývoja cien stavebných prác za celý odbor podľa Štatistického úradu SR. V roku 2005 by mal index cien stavebných prác v odbore inžinierskych stavieb, kam patria aj diaľnice, dosiahnuť 1,911 oproti jednotkovému základu z roku 1997.
Z celkovej ceny diaľnice predstavujú až 85 % náklady na stavebné práce, 12 % výkup pozemkov a odvody a 3 % projektové práce a prieskumy. V budúcnosti budú podľa MDPT rásť výdavky na projektové práce a v dôsledku liberalizácie cien aj na pozemky.