SME

Kilometer diaľnice s tunelmi a mostami vyjde v Nemecku 2,3x lacnejšie ako v SR

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice ...

Bratislava 13. decembra (TASR) - Najvyššie náklady na 1 kilometer (km) majú na Slovensku diaľnice s tunelmi a mostami. Cena za km štvorprúdovej diaľnice sa pohybuje v priemere okolo 740 miliónov Sk bez DPH. Tunely a mosty tvoria v našich podmienkach asi 30 až 40 % nákladov celej stavby. Pre porovnanie, v Nemecku vynaložia na 1 km takejto diaľnice v prepočte 317 miliónov Sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z analýzy nákladovosti výstavby diaľnic, ktorej predloženie si od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vyžiadala vláda SR. V pahorkovitom až horskom území stojí kilometer diaľnice na Slovensku asi 340 miliónov Sk bez DPH. V obdobných podmienkach ho v ČR postavia za 440 miliónov Sk, v Slovinsku za 412 a v Grécku za 206 miliónov Sk. Pri výstavbe diaľnic v rovinatom území oscilujú náklady v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku zhodne okolo 200 miliónov Sk na 1 kilometer.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnanie má podľa MDPT len indikatívny charakter. Nakoľko rozpätie merných nákladov je veľmi široké, ich vzájomné porovnanie je možné, avšak treba mať na zreteli ojedinelosť projektov, respektíve ich technické riešenie.

Jednou z možností, ako znížiť ceny stavebných prác na Slovensku, je podľa rezortu dopravy, premietnutie inštitútu maximálnej ceny do zákona o cenách a zákona o verejnom obstarávaní. Maximálna cena by pritom mala byť určená až na základe dokumentácie pre súťažný návrh a nie na základe stavebného zámeru. Hlbšej expertíze majú byť podrobené aj samotné technické riešenia projektov.

Valorizácia ceny za dielo má podľa MDPT zohľadňovať zmeny nákladov stavebnej produkcie podľa metodiky FIDIC. Princípom metódy je, že jednotlivé nákladové prvky, ako napríklad mzdy a materiál, sa upravia indexom vypočítaným z pomeru skutočných nákladov v hodnotenom období a nákladových ukazovateľov v základnom období. Slovenská správa ciest uplatňuje v súčasnosti metódu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorá stojí na kalkulačnom vzorci dohodnutom medzi obstarávateľom a zhotoviteľom. Do roku 2001 využívala metódu regulačného výmeru, ktorá je podobná metóde FIDIC, avšak index vyjadroval pomer vývoja cien stavebných prác za celý odbor podľa Štatistického úradu SR. V roku 2005 by mal index cien stavebných prác v odbore inžinierskych stavieb, kam patria aj diaľnice, dosiahnuť 1,911 oproti jednotkovému základu z roku 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Z celkovej ceny diaľnice predstavujú až 85 % náklady na stavebné práce, 12 % výkup pozemkov a odvody a 3 % projektové práce a prieskumy. V budúcnosti budú podľa MDPT rásť výdavky na projektové práce a v dôsledku liberalizácie cien aj na pozemky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 415
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 627
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 555
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 245
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 930
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 798
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 367
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 733
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  2. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  3. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  4. Patrik Užák: Balada o Balatóne
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  8. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 290
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 184
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 438
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 597
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 211
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 239
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 796
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 375
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu