SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

V pondelok budú autobusy SAD na protest jazdiť podľa sobotného grafikonu

Bratislava 11. novembra (TASR) - V pondelok 15. novembra budú autobusy 17 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a SKAND Skalica, s. r. o., jazdiť ...

Bratislava 11. novembra (TASR) - V pondelok 15. novembra budú autobusy 17 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a SKAND Skalica, s. r. o., jazdiť podľa sobotného grafikonu.

Z takmer 5 000 autobusov vyštartuje na cesty len tretina. Takouto formou chcú opäť vyjadriť nespokojnosť s dlhodobo neriešenými problémami autobusovej dopravy na Slovensku, vrátane neuhrádzania výkonov vo verejnom záujme v plnom rozsahu, ktoré majú v mnohých prípadoch za dôsledok záporné hospodárenie dopravcov.

"Ide o ilustračnú akciu, ktorou chceme ukázať, ako môže skončiť verejná autobusová doprava na Slovensku v prípade, že nedôjde k jej reforme," uviedol splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) pre dopravnú reformu George Trabelssie.

SkryťVypnúť reklamu

"Zmätky a konfliktné situácie, ktoré môžu nastať na autobusových zastávkach, si uvedomujeme. Už teraz preto odporúčame ľuďom, aby si hľadali alternatívne spôsoby prepravy, pretože nie každý občan sa do autobusu dostane," povedal prezident zväzu Ján Vrba. "Zmluvy dopravcov s VÚC a mestami hovoria, že v prípade nedostatočnej úhrady výkonov vo verejnom záujme môžeme od nej odstúpiť. Situácia, ktorá nastane v pondelok, však nie je zmluvne upravená, je možné, že prinesie aj právne spory," dodal Vrba.

Predstavitelia zväzu žiadajú systémovú reformu autobusovej dopravy. Podľa Trabelssieho treba v prvom rade oddeliť systém dopravnej obslužnosti od sociálneho systému, ktoré sú dnes obidva financované z jedného balíka peňazí, konkrétne z kapitoly štátneho rozpočtu. VÚC a samosprávy by si mali zadefinovať, ktoré mestá a obce chcú prostredníctvom autobusov obslúžiť a či majú na vykrytie týchto nákladov finančné prostriedky. Od budúceho roka im totiž fiškálna decentralizácia prinesie možnosť použiť vlastné príjmy z podielových daní na dotovanie regionálnych priorít vrátane dopravy. Na linky by mali byť podľa Trabelssieho vypísané tendre, v ktorých by vyhral ten dopravca, ktorý by ich dokázal prevádzkovať za najnižšiu cenu na kilometer.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou oblasťou, ktorú treba podľa neho zreformovať, je sociálny systém. Štát by mal určiť vybrané kategórie občanov, napríklad dôchodcov a študentov, a stanoviť pre nich minimálnu výšku zliav platných na celom území Slovenska, ktoré by preplácal adresne, napríklad cez Sociálnu poisťovňu (SP). VÚC by mali získať kompetenciu zvýšiť rozsah týchto zliav pre obyvateľov konkrétneho kraja. Dnes totiž SAD dostávajú fixnú čiastku, ktorá vôbec nezohľadňuje počet zľavnených cestujúcich ani množstvo nimi ubehnutých kilometrov.

Nespokojnosť s problémami autobusovej dopravy vyjadrili dopravcovia už v októbri, keď počas dvoch dní dvakrát denne rozozvučali na päť minút klaksóny svojich vozidiel. Na oficiálne výzvy dopravcov k rokovaniam podľa Trabelssieho dodnes nikto kompetentný nereagoval.

SkryťVypnúť reklamu

sch gl

Upozornenie:

TASR vydá k uvedenej správe zvukový záznam.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 104
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 897
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 466
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 067
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 917
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 228
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  2. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  3. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  4. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  5. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  6. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  7. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Kamenné tváre a Obelisk
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 492
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 060
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 148
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 515
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 434
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu