Bratislava 11. novembra (TASR) - V pondelok 15. novembra budú autobusy 17 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a SKAND Skalica, s. r. o., jazdiť podľa sobotného grafikonu.
Z takmer 5 000 autobusov vyštartuje na cesty len tretina. Takouto formou chcú opäť vyjadriť nespokojnosť s dlhodobo neriešenými problémami autobusovej dopravy na Slovensku, vrátane neuhrádzania výkonov vo verejnom záujme v plnom rozsahu, ktoré majú v mnohých prípadoch za dôsledok záporné hospodárenie dopravcov.
"Ide o ilustračnú akciu, ktorou chceme ukázať, ako môže skončiť verejná autobusová doprava na Slovensku v prípade, že nedôjde k jej reforme," uviedol splnomocnený zástupca Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) pre dopravnú reformu George Trabelssie.
"Zmätky a konfliktné situácie, ktoré môžu nastať na autobusových zastávkach, si uvedomujeme. Už teraz preto odporúčame ľuďom, aby si hľadali alternatívne spôsoby prepravy, pretože nie každý občan sa do autobusu dostane," povedal prezident zväzu Ján Vrba. "Zmluvy dopravcov s VÚC a mestami hovoria, že v prípade nedostatočnej úhrady výkonov vo verejnom záujme môžeme od nej odstúpiť. Situácia, ktorá nastane v pondelok, však nie je zmluvne upravená, je možné, že prinesie aj právne spory," dodal Vrba.
Predstavitelia zväzu žiadajú systémovú reformu autobusovej dopravy. Podľa Trabelssieho treba v prvom rade oddeliť systém dopravnej obslužnosti od sociálneho systému, ktoré sú dnes obidva financované z jedného balíka peňazí, konkrétne z kapitoly štátneho rozpočtu. VÚC a samosprávy by si mali zadefinovať, ktoré mestá a obce chcú prostredníctvom autobusov obslúžiť a či majú na vykrytie týchto nákladov finančné prostriedky. Od budúceho roka im totiž fiškálna decentralizácia prinesie možnosť použiť vlastné príjmy z podielových daní na dotovanie regionálnych priorít vrátane dopravy. Na linky by mali byť podľa Trabelssieho vypísané tendre, v ktorých by vyhral ten dopravca, ktorý by ich dokázal prevádzkovať za najnižšiu cenu na kilometer.
Ďalšou oblasťou, ktorú treba podľa neho zreformovať, je sociálny systém. Štát by mal určiť vybrané kategórie občanov, napríklad dôchodcov a študentov, a stanoviť pre nich minimálnu výšku zliav platných na celom území Slovenska, ktoré by preplácal adresne, napríklad cez Sociálnu poisťovňu (SP). VÚC by mali získať kompetenciu zvýšiť rozsah týchto zliav pre obyvateľov konkrétneho kraja. Dnes totiž SAD dostávajú fixnú čiastku, ktorá vôbec nezohľadňuje počet zľavnených cestujúcich ani množstvo nimi ubehnutých kilometrov.
Nespokojnosť s problémami autobusovej dopravy vyjadrili dopravcovia už v októbri, keď počas dvoch dní dvakrát denne rozozvučali na päť minút klaksóny svojich vozidiel. Na oficiálne výzvy dopravcov k rokovaniam podľa Trabelssieho dodnes nikto kompetentný nereagoval.
sch gl
Upozornenie:
TASR vydá k uvedenej správe zvukový záznam.