Parná lokomotíva, ktorá premávala na trati Tisovec - Pohronská Polhora. FOTO - ARCHÍV
"Ozubený systém pri Tisovci pomáhal parným lokomotívam na ceste ešte v šesťdesiatych rokoch, keď sa tu prevážala ruda a železo do Podbrezovej," hovorí jeden z iniciátorov projektu obnovy Bodo Hauswald. Uplynulé desaťročia však zaznamenali postupný úpadok a nakoniec aj zrušenie trate.
K myšlienke obnovy prispela návšteva železničiarskych fanúšikov v rumunskom Sedmohradsku, kde bola podobná trať. "Trať v Subcetate je pre zlý technický stav však definitívne odsúdená na zánik," hovorí Hauswald. Odpísané však neboli parné lokomotívy, ktoré sa po dlhých rokovaniach podarilo dostať na Slovensko.
Lokomotívy sú teraz vo Vrútkach. Ich opravy sa financujú z neštátnych zdrojov. Zatiaľ sa podarilo zohnať pol milióna korún. Na celkovú obnovu jednej lokomotívy je však potrebných takmer sedem miliónov. Aj druhá lokomotíva, ktorá by mala slúžiť ako náhrada a súčasne múzejný exponát, potrebuje opravu.
Zdroje na pokrytie nákladov chcú autori projektu získať z fondov Európskej únie. "Železnica bude slúžiť cestovnému ruchu - a to je aj dôvod, prečo do toho ideme," pripomína Hauswald. Plány majú zaujímavé. Napríklad ten o zasklených vagónoch a obrazovke, na ktorej budú turisti sledovať, ako sa vláčik riadi a ako sa do pece sype uhlie.
Aj okolie železnice je pre turistov lákavé. Sú tu lomené viadukty, tunely a samozrejme prekrásna príroda. "Okolie trate by sme chceli prispôsobiť začiatku 20. storočia, teda obdobiu, keď sa začali prvé jazdy vlakom," hovorí Hauswald.
Ozubený systém železníc bol vybudovaný ešte počas monarchie len na štyroch miestach Európy. Prvú zubačku postavili v Rakúsku, o niečo neskôr nasledovala ďalšia v Tisovci. V poradí tretia začala premávať v českom Tanvalde a posledná v rumunskom Subcetate. Niektoré sa už nedajú ani opraviť alebo sú len múzejným exponátom. "Keby sa nám však náš plán podarilo uskutočniť, zubačka v Tisovci by bola jediná funkčná na svete," pripomína Hauswald.
Ak sa všetko dobre skončí, prví návštevníci sa na tejto atrakcii povozia koncom roka 2006, keď trať oslávi 130. výročie vzniku.
(čtk)