BRATISLAVA - Cestu na dovolenku môže turistom neraz skomplikovanie meškanie lietadla. V takom prípade by sa o nich malo na pokyn dopravcu postarať letisko.
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Keď lietadlo mešká, letecká spoločnosť by mala požiadať letisko, aby sa o jej klientov postaralo.
FOTO - ARCHÍV TASR
"Letisko vždy koná na pokyn dopravcu. Keď sa dopravca dohodne s letiskom, že napríklad po troch hodinách meškania treba občerstvenie, po šiestich teplé občerstvenie a podobne, tak letisko všetko zabezpečí," povedala hovorkyňa bratislavského letiska Denisa Hanzlovičová. Ak mešká lietadlo dlhšie, letisko vie zabezpečiť hotel, ale znova iba na pokyn leteckej spoločnosti. "Vždy by sme dokázali ubytovať ľudí, keby nás o to dopravca požiadal." Priamo pri bratislavskom letisku hotel nie je.
Tradičné letecké spoločnosti majú presný program, čo robiť pri meškaní lietadla. Napríklad České aerolínie v prípade dvoj- až štvorhodinového meškania zaistia občerstvenie, cestujúcich v luxusnej triede pozvú do letiskového VIP salónu, pri meškaní štyri až šesť hodín je väčšie občerstvenie, pri meškaní nad šesť hodín hlavné jedlo v reštaurácii, pri väčšom ako osemhodinovom meškaní odpočinok v hoteli. Existuje množstvo ďalších služieb ako kontakt s rodinou či náhradné spojenie do cieľa cesty.
Minulý mesiac malo lietadlo slovenskej spoločnosti Sky Europe technickú poruchu pri odlete z Paríža do Bratislavy a muselo sa vrátiť. Cestujúci zostali v Paríži celú noc, ubytovanie si museli zaplatiť sami. Podľa hovorcu Sky Europe Stanislava Šalinga poskytuje firma pri meškaní občerstvenie, pri zrušenom lete vráti peniaze alebo vymení letenku na iný let. Ubytovanie sem nepatrí.
"Nízkonákladoví dopravcovia to neposkytujú. Hotely preplácajú v prípade dlhého meškania alebo zrušenia letu tradičné letecké spoločnosti, čo majú pasažierov schopných platiť niekoľkosto eur za letenku. Naše ceny sa začínajú pri 25 eurách." Aby sa pasažieri vyhli nedorozumeniam, Šaling odporúča vždy preštudovať si prepravné podmienky leteckej spoločnosti.
Meškanie sa niekedy nevyhne ani takzvaným chartrovým letom. Katarína Fabiánová z leteckej agentúry Kolumbus hovorí, že aj pri chartrovom lete je stanovené, že keď lietadlo určitý čas mešká, cestujúci majú nárok na občerstvenie.
"Vlani sme mali taký problém, a keď sa naplnil určitý čas meškania, spoločnosť zabezpečila studený bufet, každý dostal pitie a obloženú bagetu," hovorí Fabiánová. Podľa nej pri viac ako štvorhodinovom meškaní môžu cestujúci dostať poukážky, za ktoré si kúpia teplú stravu, alebo letecká spoločnosť zabezpečí večeru.
"Závisí aj od možností letiska. Napríklad košické letisko nemá možnosť, aby 150 ľudí naraz dostalo teplú stravu. Vždy sa hľadá model, aby ľudí odškodnili za meškanie. Môže sa stať aj to, že dovolenkári odletia pre technickú poruchu o deň neskôr a prvý nocľah im prepadne. Potom záleží na dohode cestovnej kancelárie a leteckej spoločnosti, ako budú kompenzovať meškanie. Väčšinou je to finančné odškodnenie." (rf)