V blízkosti štátnej hranice s Rakúskom pozdĺž toku Moravy sa nachádzajú zničené a opustené betónové bunkre. Dobre ich vidno aj z vlaku na trati do Kútov, ktorá sčasti kopíruje hranicu. Popri bunkroch vedie náučný chodník, takže sa môžete dostať priamo k nim.
Bunkre súvisia s prípravou na druhú svetovú vojnu. V druhej polovici 30-tych rokov minulého storočia vláda Československej republiky rozhodla o výstavbe pohraničných opevnení, ktoré mali chrániť hranicu pred agresiou fašistického Nemecka. Základom sa stal model francúzskych opevnení - Maginotova línia (tiež skončila ako historická rarita bez praktického použitia). Predpokladalo sa, že opevnenie zadrží útočníka, prebehne mobilizácia a s vtedajšími spojencami sa podarí uskutočniť protiútok.
Takzvané ťažké objekty nemali stáť priamo na hranici s Rakúskom, vzhľadom na ochranu. Tu mala Československo chrániť neutralita Rakúska. O kúsok ďalej na juh už plnili obrannú funkciu pred Maďarskom. Línia týchto objektov sa mala tiahnuť od bratislavského predmostia až po ústie Ipľa. Plán na výstavbu počítal s celkovým počtom 16 739 objektov až po Košice, z toho 1276 ťažkého typu.

FOTO - AUTOR
Vojenskou terminológiou sa tento typ označuje ako vzor 37, prijateľnejším menom Řopík. Stavbárske firmy boli síce šikovné, ale Hitlerove vojská postupovali cez Rakúsko rýchlo. Preto ich stihli postaviť len 5832. Anšlus Rakúska wehrmachtom teda poopravil pôvodné plány na ochranu pred Maďarskom a vybudovaná bola obranná línia Bratislava - Moravský Sv. Ján. Ani tá však Československo nezachránila. Prišiel Mníchov a na začiatku novembra 1938 rozdelenie republiky na protektorát a slovenský štát.
Posádku bunkra tvorili dve dvojice guľometčíkov - s ľahkými alebo ťažkými guľometmi. Opevnenia boli vybudované v dvoch, prípadne i troch sledoch. Dôvod bol jednoduchý. Takto vybudované opevnenie odolalo paľbe 10,5-centimetrového dela.
Najideálnejším dopravným prostriedkom, ktorým sa dá absolvovať výlet oblasťou Pomoravia, je bicykel. Stačí obyčajný cestný, prípadne pre náročných špecialistov trekkingový.
Po ochrancoch hraníc nášho bývalého socialistického tábora zostali v tejto oblasti vybudované asfaltové cesty, ktorými dnes vedie dobre značkovaný náučný chodník od obce Vysoká pri Morave po Devín.
Vzhľadom na to, že cesta ide rovinatým terénom, je vhodná pre rodiny s deťmi. V každom prípade by ste však nemali zabudnúť pribaliť si dostatočné množstvo tekutín. Ak máte doma ďalekohľad, nezabudnite naň - Pomoravie je bohaté na vodné vtáctvo.
Autor: Ľuboš Vodička