SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Zrýchlia stavbu diaľnic na severe

BRATISLAVA, ŽILINA - Tempo výstavby diaľnic sa bude musieť urýchliť. Kórejská automobilka Kia Motors podmienila výstavbu nového závodu pri Žiline dokončením diaľničného spojenia severoslovenskej metropoly s Bratislavou. Ku dnešnému dňu chýba na tomto ...

BRATISLAVA, ŽILINA - Tempo výstavby diaľnic sa bude musieť urýchliť. Kórejská automobilka Kia Motors podmienila výstavbu nového závodu pri Žiline dokončením diaľničného spojenia severoslovenskej metropoly s Bratislavou. Ku dnešnému dňu chýba na tomto úseku 40 kilometrov diaľnic.

Rozpočet ministerstva dopravy hovorí, že dostavanie hlavného diaľničného ťahu do Žiliny si vyžiada 22 miliárd korún. V prepočte tak jeden obyvateľ Slovenska zaplatí za každý chýbajúci kilometer sto korún.

Problémy môžu nastať pri dodržaní termínu. "Niekoľko týždňov sa zamýšľame, ako splniť úlohu, ktorú sme už dávnejšie avizovali, teda dostavať diaľnicu do konca roku 2006," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič v relácii TV Markíza Biznis In. Kórejský investor chce však mať autostrádu dokončenú do septembra 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

"Trošku sme prekvapení, že sa termín posunul o tri mesiace," priznal Prokopovič. "Urobíme však všetko pre to, aby sme nový termín splnili," dodal. K spojeniu Žiliny s Bratislavou a následne západoeurópskou diaľničnou sieťou chýbajú štyri diaľničné úseky. Dnes sa diaľnica končí pri obci Ladce neďaleko Považskej Bystrice.

Výstavba diaľnice do Žiliny bude mimoriadne náročná na terén. Hoci v nej nie je zarátaná výstavba vyše dvojkilometrového tunela Ovčiarsko, ktorý je tesne pod Žilinou smerom na Martin, na úseku je množstvo iných nástrah.

Len na deväťkilometrovej časti diaľnice z Považskej Bystrice po Vrtižer treba postaviť 16 mostov v celkovej dĺžke 4868 metrov.

Podľa projektov by len samotná estakáda v Považskej Bystrici mala merať 1444 metrov. Časť cesty budú musieť stavbári zarezať do kopca, časť pôjde na pilónoch ponad doliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa súčasných projektov prezentovaných na internetovej stránke Slovenskej správy ciest je "dotknuté územie mimoriadne náročné na umiestnenie novej kapacitnej komunikácie. Okrem zložitého geologického prostredia je tu kopcovitý terén husto osídlený, súbeh Váhu a kanála Váhu". Podľa tohto projektu mala byť stavba odovzdaná do užívania až v roku 2009.

(tv, rf)

Chýbajúce úseky

Ladce - Sverepec

Dokončenie rozostavaného úseku Ladce - Sverepec bude financované zo štátneho rozpočtu. Tu by podľa ministra nemalo hroziť meškanie. "Nakoniec, aj dnes vidieť, že sa tam robí podstatne viac ako vlani a predvlani. Oproti iným rokom sme tam navýšili finančné prostriedky takmer štvornásobne," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Sverepec - Vrtižer

Ďalší úsek Sverepec - Vrtižer sa bude financovať z kohézneho fondu Európskej únie, ktorý slúži na vyrovnávanie rozdielov medzi bohatými a chudobnými časťami Európy. Peniaze z tohto fondu bude môcť Slovensko čerpať od mája tohto roku.

Vrtižer - Hričovské Podhradie

Rozhodnuté je aj o úseku Vrtižer - Hričovské Podhradie. Podľa ministra ho dokončí dodávateľ, vybraný už pred niekoľkými rokmi - stavebná firma Doprastav. "Tam počítame s financovaním buď zo štátneho rozpočtu, alebo, a o tom už prebehli aj prvé rokovania, prostredníctvom úveru, ktorý si zoberie dodávateľ. Vieme mu dať také garancie a podmienky, aby to bolo aj pre neho lukratívne a zaujímavé," povedal Prokopovič.

Hričovské Podhradie - Žilina

Posledný, takmer sedemkilometrový diaľničný úsek z Hričovského Podhradia do Žiliny sa mal podľa pôvodných plánov začať stavať až v roku 2006. Aby štát vyšiel v ústrety kórejskému investorovi, bude musieť termín posunúť. Stavba diaľnice sa začala už pred šiestimi rokmi, ale pre nedostatok peňazí bola v roku 1999 pozastavená.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 795
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 620
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 247
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 711
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 929
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 444
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 091
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 602
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 508
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 352
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu