SME

Zrýchlia stavbu diaľnic na severe

BRATISLAVA, ŽILINA - Tempo výstavby diaľnic sa bude musieť urýchliť. Kórejská automobilka Kia Motors podmienila výstavbu nového závodu pri Žiline dokončením diaľničného spojenia severoslovenskej metropoly s Bratislavou. Ku dnešnému dňu chýba na tomto ...

BRATISLAVA, ŽILINA - Tempo výstavby diaľnic sa bude musieť urýchliť. Kórejská automobilka Kia Motors podmienila výstavbu nového závodu pri Žiline dokončením diaľničného spojenia severoslovenskej metropoly s Bratislavou. Ku dnešnému dňu chýba na tomto úseku 40 kilometrov diaľnic.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozpočet ministerstva dopravy hovorí, že dostavanie hlavného diaľničného ťahu do Žiliny si vyžiada 22 miliárd korún. V prepočte tak jeden obyvateľ Slovenska zaplatí za každý chýbajúci kilometer sto korún.

Problémy môžu nastať pri dodržaní termínu. "Niekoľko týždňov sa zamýšľame, ako splniť úlohu, ktorú sme už dávnejšie avizovali, teda dostavať diaľnicu do konca roku 2006," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič v relácii TV Markíza Biznis In. Kórejský investor chce však mať autostrádu dokončenú do septembra 2006.

SkryťVypnúť reklamu

"Trošku sme prekvapení, že sa termín posunul o tri mesiace," priznal Prokopovič. "Urobíme však všetko pre to, aby sme nový termín splnili," dodal. K spojeniu Žiliny s Bratislavou a následne západoeurópskou diaľničnou sieťou chýbajú štyri diaľničné úseky. Dnes sa diaľnica končí pri obci Ladce neďaleko Považskej Bystrice.

Výstavba diaľnice do Žiliny bude mimoriadne náročná na terén. Hoci v nej nie je zarátaná výstavba vyše dvojkilometrového tunela Ovčiarsko, ktorý je tesne pod Žilinou smerom na Martin, na úseku je množstvo iných nástrah.

Len na deväťkilometrovej časti diaľnice z Považskej Bystrice po Vrtižer treba postaviť 16 mostov v celkovej dĺžke 4868 metrov.

Podľa projektov by len samotná estakáda v Považskej Bystrici mala merať 1444 metrov. Časť cesty budú musieť stavbári zarezať do kopca, časť pôjde na pilónoch ponad doliny.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa súčasných projektov prezentovaných na internetovej stránke Slovenskej správy ciest je "dotknuté územie mimoriadne náročné na umiestnenie novej kapacitnej komunikácie. Okrem zložitého geologického prostredia je tu kopcovitý terén husto osídlený, súbeh Váhu a kanála Váhu". Podľa tohto projektu mala byť stavba odovzdaná do užívania až v roku 2009.

(tv, rf)

Chýbajúce úseky

Ladce - Sverepec

Dokončenie rozostavaného úseku Ladce - Sverepec bude financované zo štátneho rozpočtu. Tu by podľa ministra nemalo hroziť meškanie. "Nakoniec, aj dnes vidieť, že sa tam robí podstatne viac ako vlani a predvlani. Oproti iným rokom sme tam navýšili finančné prostriedky takmer štvornásobne," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič.

SkryťVypnúť reklamu

Sverepec - Vrtižer

Ďalší úsek Sverepec - Vrtižer sa bude financovať z kohézneho fondu Európskej únie, ktorý slúži na vyrovnávanie rozdielov medzi bohatými a chudobnými časťami Európy. Peniaze z tohto fondu bude môcť Slovensko čerpať od mája tohto roku.

Vrtižer - Hričovské Podhradie

Rozhodnuté je aj o úseku Vrtižer - Hričovské Podhradie. Podľa ministra ho dokončí dodávateľ, vybraný už pred niekoľkými rokmi - stavebná firma Doprastav. "Tam počítame s financovaním buď zo štátneho rozpočtu, alebo, a o tom už prebehli aj prvé rokovania, prostredníctvom úveru, ktorý si zoberie dodávateľ. Vieme mu dať také garancie a podmienky, aby to bolo aj pre neho lukratívne a zaujímavé," povedal Prokopovič.

Hričovské Podhradie - Žilina

Posledný, takmer sedemkilometrový diaľničný úsek z Hričovského Podhradia do Žiliny sa mal podľa pôvodných plánov začať stavať až v roku 2006. Aby štát vyšiel v ústrety kórejskému investorovi, bude musieť termín posunúť. Stavba diaľnice sa začala už pred šiestimi rokmi, ale pre nedostatok peňazí bola v roku 1999 pozastavená.

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  2. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  3. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  4. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  5. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  6. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  7. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026
  2. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  3. TOP exotické destinácie na dosah: Ktorú si vyberiete?
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. HAUS - Môžeš za to, že veci fungujú
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 056
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 25 425
  3. Ľuboš Fellner otvorene 8 075
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 351
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 556
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 4 052
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 809
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 596
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dada Vozáriková: Cez pol Európy na trajekt. Do Írska. (+ video)
  2. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  3. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút!
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LII.
  5. Irena Šimuneková: Topoľčiansky hrad
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Bojníc
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Ján Komrska: Mulhacén, Španielsko
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 257
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 25 225
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 21 655
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 14 094
  5. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 950
  6. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 867
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 6 010
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 5 941
  1. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  2. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  3. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
  4. Radko Mačuha: Dôležitá je miera demokracie.
  5. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  6. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
SkryťZatvoriť reklamu