BRATISLAVA, ŽILINA - Tempo výstavby diaľnic sa bude musieť urýchliť. Kórejská automobilka Kia Motors podmienila výstavbu nového závodu pri Žiline dokončením diaľničného spojenia severoslovenskej metropoly s Bratislavou. Ku dnešnému dňu chýba na tomto úseku 40 kilometrov diaľnic.
Rozpočet ministerstva dopravy hovorí, že dostavanie hlavného diaľničného ťahu do Žiliny si vyžiada 22 miliárd korún. V prepočte tak jeden obyvateľ Slovenska zaplatí za každý chýbajúci kilometer sto korún.
Problémy môžu nastať pri dodržaní termínu. "Niekoľko týždňov sa zamýšľame, ako splniť úlohu, ktorú sme už dávnejšie avizovali, teda dostavať diaľnicu do konca roku 2006," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič v relácii TV Markíza Biznis In. Kórejský investor chce však mať autostrádu dokončenú do septembra 2006.
"Trošku sme prekvapení, že sa termín posunul o tri mesiace," priznal Prokopovič. "Urobíme však všetko pre to, aby sme nový termín splnili," dodal. K spojeniu Žiliny s Bratislavou a následne západoeurópskou diaľničnou sieťou chýbajú štyri diaľničné úseky. Dnes sa diaľnica končí pri obci Ladce neďaleko Považskej Bystrice.
Výstavba diaľnice do Žiliny bude mimoriadne náročná na terén. Hoci v nej nie je zarátaná výstavba vyše dvojkilometrového tunela Ovčiarsko, ktorý je tesne pod Žilinou smerom na Martin, na úseku je množstvo iných nástrah.
Len na deväťkilometrovej časti diaľnice z Považskej Bystrice po Vrtižer treba postaviť 16 mostov v celkovej dĺžke 4868 metrov.
Podľa projektov by len samotná estakáda v Považskej Bystrici mala merať 1444 metrov. Časť cesty budú musieť stavbári zarezať do kopca, časť pôjde na pilónoch ponad doliny.
Podľa súčasných projektov prezentovaných na internetovej stránke Slovenskej správy ciest je "dotknuté územie mimoriadne náročné na umiestnenie novej kapacitnej komunikácie. Okrem zložitého geologického prostredia je tu kopcovitý terén husto osídlený, súbeh Váhu a kanála Váhu". Podľa tohto projektu mala byť stavba odovzdaná do užívania až v roku 2009.
(tv, rf)
Chýbajúce úseky
Ladce - Sverepec
Dokončenie rozostavaného úseku Ladce - Sverepec bude financované zo štátneho rozpočtu. Tu by podľa ministra nemalo hroziť meškanie. "Nakoniec, aj dnes vidieť, že sa tam robí podstatne viac ako vlani a predvlani. Oproti iným rokom sme tam navýšili finančné prostriedky takmer štvornásobne," povedal minister dopravy Pavol Prokopovič.
Sverepec - Vrtižer
Ďalší úsek Sverepec - Vrtižer sa bude financovať z kohézneho fondu Európskej únie, ktorý slúži na vyrovnávanie rozdielov medzi bohatými a chudobnými časťami Európy. Peniaze z tohto fondu bude môcť Slovensko čerpať od mája tohto roku.
Vrtižer - Hričovské Podhradie
Rozhodnuté je aj o úseku Vrtižer - Hričovské Podhradie. Podľa ministra ho dokončí dodávateľ, vybraný už pred niekoľkými rokmi - stavebná firma Doprastav. "Tam počítame s financovaním buď zo štátneho rozpočtu, alebo, a o tom už prebehli aj prvé rokovania, prostredníctvom úveru, ktorý si zoberie dodávateľ. Vieme mu dať také garancie a podmienky, aby to bolo aj pre neho lukratívne a zaujímavé," povedal Prokopovič.
Hričovské Podhradie - Žilina
Posledný, takmer sedemkilometrový diaľničný úsek z Hričovského Podhradia do Žiliny sa mal podľa pôvodných plánov začať stavať až v roku 2006. Aby štát vyšiel v ústrety kórejskému investorovi, bude musieť termín posunúť. Stavba diaľnice sa začala už pred šiestimi rokmi, ale pre nedostatok peňazí bola v roku 1999 pozastavená.