SME

Železnice nestíhajú v nedeľu predávať lístky

Je nedeľa tesne po pol šiestej večer a na komárňanskej železničnej stanici stoja v rade na lístky desiatky ľudí. Chcú ísť na vlak s odchodom o 17.49 h, no mnohí sa za zostávajúcich pätnásť minúť k lístkom nedostanú. Študenti alebo ľudia, ktorí cestujú ..


FOTO SME - pavol funtál


Je nedeľa tesne po pol šiestej večer a na komárňanskej železničnej stanici stoja v rade na lístky desiatky ľudí. Chcú ísť na vlak s odchodom o 17.49 h, no mnohí sa za zostávajúcich pätnásť minúť k lístkom nedostanú. Študenti alebo ľudia, ktorí cestujú do Bratislavy pravidelne za prácou, tvrdia, že situácia sa opakuje každý týždeň. Lístky však predávajú vždy iba pri jednom okienku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský cestujúcim odkazuje, že s radmi pred pokladnicami musia rátať. „Aj v banke treba niekedy stáť v rade.“

SkryťVypnúť reklamu

Keď v nedeľu zaznel oznam, že vlak odchádza, stálo pred pokladnicou ešte 10 či 12 ľudí. Sprievodca vo vlaku bol nekompromisný, za nákup lístka účtoval prirážku 70 korún. „Zaplatím vám riadnu cenu lístka, ale žiadnu prirážku, lístok som si kúpiť chcel, ale neumožnila mi to neschopnosť železníc,“ odpovedal cestujúci Roman. Sprievodca sa začal vyhrážať, že ho vysadí na najbližšej stanici, napokon sa tak nestalo.

Sprievodca sa však o chvíľu objavil znova a trval na svojom. Zmenil taktiku a obvinil cestujúceho, že je neslušný. Na otázku, čo mal pri pokladnici robiť a čo robili ostatní, ktorí si lístok nemohli kúpiť, odpovedal: „Tí sa na vlak pozerali z perónu, ako odchádza. Mali aspoň takú slušnosť, že nenastúpili bez lístka.“ Argumentoval aj tým, že lístky sa dajú kúpiť 60 dní vopred.

SkryťVypnúť reklamu

„Bude vás to stáť 700 korún, za to vám ručím,“ oznámil sprievodca, Roman však napokon až po prestup na rýchlik v Nových Zámkoch cestoval zadarmo.

Čikovský je presvedčený, že problémy s čakaním v radoch na lístky nie sú až také dramatické. „Rady nie sú také, že by sa čakalo dlhšie ako 10 minút,“ tvrdí. Ak je pri pokladnici veľký nával, pracovníci stanice to majú oznámiť vlakovej čate a sprievodca bude vydávať lístky bez príplatku.

„Cestujem pravidelne z Bratislavy do Turčianskych Teplíc. Na stanici si málokedy stihnem kúpiť lístok, lebo rad je pridlhý. Sprievodca však vždy odo mňa žiada príplatok,“ vraví zas cestujúci Tomáš. Podobne hovoria aj ďalší cestujúci.

Pracovníčka Hlavnej stanice v Bratislave, ktorá nechce byť menovaná, povedala, že sprievodcovia sú nútení byť prísni, pretože na nich tlačia revízori. „Pri zistení najmenšej chyby ich preradia na horšie trate alebo vyhodia.“ Nemôžu si preto dovoliť vyjsť v ústrety tým, čo si nestihli kúpiť lístok. (rp, pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Ako to vidia železnice

Cestujúci môže do vlaku nastúpiť len s platným cestovným lístkom. Ak si lístok nestihol kúpiť, musí sám vyhľadať sprievodcu a zaplatiť príplatok najmenej 70 korún. Príplatok neplatí, len ak nastupoval v stanici, ktorá nemá pokladnicu alebo bola zatvorená. Ak sprievodcu nevyhľadá, môže dostať pokutu 700 korún. V predajných automatoch sa dá kúpiť lístok len do 90 kilometrov a treba platiť mincami. Automaty sú len na vybraných staniciach. Hovorca železníc Čikovský tvrdí, že ich má byť časom viac. V najbližších rokoch železnice chcú zaviesť čipovú kartu. Sprievodcovia budú mať prístroj, ktorý z karty odčíta sumu za cestu.

V Česku sa za kúpu lístka vo vlaku platí príplatok 20 korún. Cestujúci môžu využiť kilometrickú banku, ktorú si len sami vyplnia. Na Slovensku aj kilometrickú banku treba dať potvrdiť v pokladnici.

SkryťVypnúť reklamu

Ak to vyžadujú prevádzkové pomery, výdajňa cestovných lístkov môže u nás odmietnuť predať lístok aj 5 minút pred odchodom vlaku. (pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 422
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 136
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 228
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 580
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 148
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 262
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 130
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Soňa Fröhlichová: Bazilej (Basel, Bâle) je pozoruhodné mesto, žijúce kultúrou, športom a tradíciami
  2. Soňa Fröhlichová: Bazilejský karneval trvá 72 hodín
  3. Iveta Bakitová: Fínsko - 5 dní v krajine tisícich jazier v zime
  4. Irena Šimuneková: Rozhľadňa pod Klenovou
  5. Blanka Ulaherová: Pokakalsapeter, veselý cintorín, plno kaktusov a hmyz na zožratie (Mexiko 2024/2)
  6. Martin Majzlan: Icefields Parkway – Najkrajšia cesta na svete
  7. Ladislav Kucharik: Thajsko Krabi Maya Bay
  8. Dada Vozáriková: Človek by nepovedal, aké krásne sú albánske hory
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 361
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 703
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 223
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 611
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 579
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu