Viedeň 4. novembra (TASR) - Oficiálny začiatok stavby Brennerského tunela sa plánuje na rok 2006. S prácami by sa malo začať koncom roka 2005. Povedal to taliansky minister dopravy a úradujúci predseda Európskej rady Pietro Lunardi v interview pre denník Der Standard. Ak sa začiatok stavby z politických dôvodov neoneskorí, mohol by byť Brennerský tunel v prevádzke už v rokoch 2013 - 2014, teda ešte pred plánovaným dokončením švajčiarskeho Gotthardovho tunela v roku 2015. Brennerský tunel bude podľa Hansa Lindenberga, rakúskeho vedúceho spoločného rakúsko-talianskeho projektu, najdlhším železničným tunelom na svete.
Lindenberg pripustil, že otázka financovania tunela je otvorená. Projekt tunela však nedávno Európska komisia zaradila medzi prednostné projekty transeurópskej siete, ako časť Koridoru I z Berlína do Palerma. Až 30 % financií by preto mohlo prísť z EÚ, čo je však ešte predmetom politických rokovaní. Uvažuje sa aj o krížovom financovaní pre železničné projekty z príjmov cestného mýta.
Náklady na Brennerský tunel boli odhadnuté na základe cien z roku 2002 na 4,5 miliardy EUR (186,48 miliardy SKK). Prvá etapa geologických prieskumov do hĺbky 750 metrov je hotová, ďalšie prieskumy sa uskutočnia v najbližších dvoch až troch rokoch. Trasa 55-metrového tunela medzi Innsbruckom a Franzensfeste je už definovaná. Prípravné stavebné opatrenia budú spolkovú vládu stáť 90 miliónov EUR, pričom polovicu bude financovať EÚ. Informovala o tom rakúska agentúra APA.
(1 EUR = 41,440 SKK)