SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Európa má nového obra v oblakoch

Najväčšie letecké spoločnosti Francúzska a Holandska sa po rok trvajúcich rokovaniach včera definitívne dohodli na fúzii. Väčšia Air France prevezme KLM Royal Dutch a vznikne tretí najväčší svetový letecký prepravca. O prvenstvo v európskom rebríčku ...


Viac ako jeden rok trvali rokovania medzi KLM a Air France. Po dohode včera novinárom zapózoval i Jean-Cyril Spinetta, šéf Air France (druhý zľava) a výkonný riaditeľ KLM Leo van Wijk (vpravo). FOTO - REUTERS

Najväčšie letecké spoločnosti Francúzska a Holandska sa po rok trvajúcich rokovaniach včera definitívne dohodli na fúzii. Väčšia Air France prevezme KLM Royal Dutch a vznikne tretí najväčší svetový letecký prepravca. O prvenstvo v európskom rebríčku príde British Airways. Pravdepodobne sa jeho súčasťou neskôr stane aj talianska Alitalia, ktorá krátko po oznámení dohody vyhlásila, že začala rokovať o spojení s Air France.

Fúzia v hodnote 784 miliónov eur (32,7 miliardy korún) zmení pomer síl aj medzi leteckými alianciami. Air France sa stane súčasťou SkyTeam, vďaka čomu dnes druhá najväčšia aliancia na svete vystrieda na čele rebríčka alianciu oneworld a dosiahne 19-percentný podiel na trhu. Prinesie to výhody klientom všetkých siedmich členov aliancie Sky Team, ktorý budú môcť využívať rozšírené programy bonusov či prepojené rezervačné systémy.

„Je to medzník v tomto odvetví,“ vyhlásil po uzavretí dohody predseda Air France Jean-Cyril Spinetta. „Vždy sme boli presvedčení o nevyhnutnosti konsolidácie leteckej prepravy,“ dodal. Fúzia môže slúžiť ako model pre ďalších veľkých prepravcov, ktorí sa stále vyrovnávajú s najhoršou krízou leteckej dopravy v histórii a stále silnejúcou konkurenciou diskontných predajcov.

Analytici považujú fúziu za obojstranne výhodnú. Desať akcií KLM sa bude vymieňať za 10 akcií Air France a 10 opčných listov, ktoré v nasledujúcom pol druha roku umožnia upísať ďalšie akcie Air France.

Fúzia bude znamenať veľké vlastnícke zmeny. Francúzska vláda, ktorá má dnes v Air France väčšinu, bude v novej spoločnosti len menšinových akcionárom. O stratu rozhodujúceho vplyvu príde bez toho aj bez privatizácie, hoci Francúzi si dobre uvedomujú, že ich menší podiel bude mať v novej spoločnosti vyššiu hodnotu. V budúcej holdingovej firme bude mať KLM 19 percent akcií, Air France 37 percent a 44 percent bude pod kontrolou francúzskeho štátu.

Ako to pri fúziách býva, k slovu sa prihlásili aj odbory. Obávajú sa o stratu pracovných miest po zlúčení rovnakých divízií oboch spoločností.

(čtk,jj)

Letecké spoločnosti spájajú svoju silu

Alitalia Air France KLM

príjmy (mld. eur, 2002) 4,74 12,69 6,49

zisk (mil. eur) 127,54 111 -271

počet zamestnancov 21 294 71 000 30 381

počet destinácií 90 200 360

počet prepravených pasažierov (v miliónoch, 2002) 22 42,9 16

trhová hodnota (v mld. eur) 1,04 3,31 0,558

Zdroj: REUTERS

Najväčšie letecké aliancie

SkyTeam AeroMexico, CzechAirlines, Air France, Delta Air Lines,

Alitalia,Korean Air Lines

oneworld Aer Lingus, Finnair, American Airlines, Iberia,

British Airways, Lan Chile, Cathay Pacific, Qantas

Star Alliance Air Canada, New Zealand, SAS, ALL Nippon Airlines,

Spanair, Thai Airwas, Astrian Airlines Group, Lufthansa

Zdroj: REUTERS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Cestovanie

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  3. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  4. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  5. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Svalovice sa netreba obávať
  8. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 087
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 562
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 458
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 151
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 108
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Soňa Kallová: Pri pobreží Indického oceánu, Keňa
  3. Ladislav Kucharik: India 3 dôležitý hrob a pevnosť
  4. Lubo Repka: Helikoptérou na El Mirador v Guatemale
  5. Lubo Repka: Tikal - najslávnejšie mesto Mayov v Guatemale
  6. Miroslav Galovič: Zimný Londýn. Part 02 - Uličné pojazdné veterány (s bonusom od Harryho Pottera) a dva moderné kúsky.
  7. Martin Majzlan: NP Serengeti – Nekonečné pláne, divoká zver a drkotajúce zuby
  8. Peter Chovanec: Hory a jurty Kirgizska
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 8 556
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 5 702
  3. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 068
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 694
  5. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 3 687
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 547
  7. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 356
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 228
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  4. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu